Sanda Greba are 25 de ani. Abia ce a iesit de pe bancile facultatii, ca a si fost numita consiliera personala a primarului Timisoarei, Nicolae Robu, un fel de asistenta personala. Se ocupa, de aproape 2 ani, de agenda edilului. Ea povesteste, intr-un interviu acordat opiniatimisoarei.ro, ce a reusit sa invete in toata aceasta perioada de cand lucreaza in administratia publica locala, dar si despre eticheta de „sexy-consiliera” care i s-a pus in urma cu aproximativ 2 ani. Este cea mai saraca dintre consilierii edilului-sef al orasului.
Din septembrie 2012 sunteti consilier personal al primarului Nicolae Robu, proaspat absolventa a Universitatii de Vest, direct specializata in administratie publica, cum spunea chiar primarul. Cea mai tanara consiliera, toata lumea se intreba pe atunci care sunt recomandarile pentru acest post. Ce credeti ca v-a recomandat pentru acest post in urma cu aproape 2 ani?
Asa este, sunt cea mai tanara dintre consilierii pe care-i are domnul primar, in momentul de fata. Am absolvit cursurile Facultatii de Drept si Stiinte Administrative din cadrul Universitatii de Vest cu media de licenta 9.50, iar in acest an voi finaliza masterul in Administratie Publica. In perioada studentiei am avut oportunitatea de a mai lucra cu domnul primar la cabinetul senatorial, iar munca mea s-a caracterizat prin seriozitate, loialitate si constiinciozitate. Cred ca toate acestea pot deveni o recomandare pentru orice tanar.
Sa ne ghidam dupa zicala „De ce ti-e frica, nu scapi”. De ce v-a fost cel mai teama atunci cand ati preluat postul? In acesti aproape doi ani vi s-a intamplat ca de v-a fost cel mai frica sa nu scapati?
Ca la orice inceput, mi-a fost teama de birocratie, stiti ca toata lumea este ingrozita de acest lucru cand vine vorba de administratie publica. Dar s-a dovedit ca, venind cu un alt ritm, pot sa gestionezi si probleme care altfel ar stagna din cauza birocratiei. Consider ca daca esti corect si responsabil poti sa gestionezi orice situatie, indiferent de gradul de dificultate. Este adevarat ca acum, de cand domnul Robu a devenit primar, agenda dumnealui este mult mai incarcata. Cunosc exigentele domnului primar, stiam la ce sa ma astept, stiam ca va trebui sa muncesc enorm, dar nu mi-a fost frica de asta.
Care este cel mai important sfat pe care considerati ca i l-ati dat primarului de cand ocupati acest post si care au fost urmarile sfatului? Se spune ca primarul Nicolae Robu nu prea asculta de sfaturile nimanui. Asa este?
Domnul primar are o echipa formata atat din consilieri personali, cat si din aparatul de specialitate al institutiei, alaturi de care discuta si se sfatuieste ori de cate ori este nevoie sau situatia o cere. Avem sedinte saptamanale in care sunt dezbatute subiectele delicate, dar si problemele curente cu care se confrunta Timisoara. Domnul primar intotdeauna discuta cu cei care se pricep, cu specialistii in domeniul respectiv, inainte de a lua o decizie. Si intotdeauna asculta mai multe opinii, fiind interesat mai ales de cele diferite de ale lui si de argumentele care i se aduc. Sigur ca, in final, decizia ii apartine, dar intotdeauna este bine documentata cu sfaturile specialistilor.
Cat este de greu sa va ocupati efectiv de programul incarcat al primarului Timisoarei si de cate ori vi s-a intamplat sa mai incurcati treburile?
Sunt obisnuita deja sa lucrez in ritmul pe care-l impune domnul primar. Chiar nu e usor, pentru ca este un ritm infernal al intalnirilor, al discutiilor, al deplasarilor. Tot timpul se intampla ceva, tot timpul totul e in miscare. Dar cu calm si cu rigoare pot fi planificate toate activitatile, iar situatia poate fi tinuta sub control.
Cat de bine colaborati cu ceilalti consilieri ai primarului? Vi s-a intamplat sa nu fiti luata in seama avand in vedere lipsa de experienta efectiva de munca?
Fac parte dintr-o echipa sudata, omogena, de oameni deosebiti, specialisti in domeniul lor. Nu intotdeauna conteaza experienta, ci argumentele.
Cat de multe ati invatat in acesti aproape 2 ani de munca la primarie, v-ati facut prieteni, dusmani? Ce ati dori sa faceti mai departe, care este pasul urmator in cariera?
Am invatat foarte multe in acesti ani. Administratia publica locala este o adevarata provocare. Am invatat ca nu e usor sa lucrezi direct cu oamenii, zi de zi, si ca, uneori, trebuie sa ai multa rabdare si intelegere. Am mai invatat ca rigoarea este foarte importanta in tot ceea ce iti planifici. Pot spune ca mi-am facut si prieteni, iar dusmani n-am avut de ce sa-mi fac, pentru ca nu sunt o fire conflictuala. Doresc sa-mi finalizez cu succes masteratul si sa-mi iau a doua licenta, in Drept, prima fiind in Administratie Publica.
Daca ar fi sa alegeti un alt personaj din administratia Timisoarei caruia sa-i dati sfaturi, pe cine ati alege? Pentru cine ati fi onorata si bucuroasa sa lucrati?
Nu este cazul, nici nu se pune problema de asa ceva.
Sa discutam si despre zvonuri. Ati fost numita sexy-consiliera primarului. V-a deranjat aceasta titulatura? O considerati intemeiata?
Este trist ca in Romania anului 2014 se pun asemenea etichete. Eu imi fac datoria cu seriozitate si refuz sa intru in discutii de aceasta natura, te rog sa ma intelegi. Vezi, am mai invatat ceva foarte important: sa nu comentez niciodata zvonuri, sa nu dau replica la barfe si sa evit presa de cancan.