Intr-o vreme in care multe institutii de invatamant superior se confrunta cu o criza de studenti generata de rezultatele slabe de la Bacalaureat, la Universitatea Politehnica din Timisoara concurenta ramane acerba, institutia fiind una de top, care asigura o pregatire foarte buna studentilor sai.
Sunteti rectorul unei universitati de top. Ne puteti dezvalui cateva dintre elementele planului managerial pe urmatorii ani?
Proiectul managerial se regaseste practic in „Planul Strategic de dezvoltare institutionala al Universitatii Politehnica pe intervalul 2013-2016,un document complex aprobat de Senatul UPT. Avand ca fundament principiul „ continuitate si perfectionare prin inovare si adaptare” strategia UPT se extinde pe 9 axe (management universitar, proces de invatamant, cercetare-inovare-creatie originala, activitati cu si pentru studenti, finante si resurse materiale, resurse umane, relatii interene cu mediul economic, relatii externe si internationalizarea, imagine si comunicare) in care sunt detaliate obiectivele si activitatile suport, criteriile si indicatorii de evaluare. Indeplinirea acestor exigente in conditiile de austeritate economica prelungita implica un efort dificil si conjugat al intregii echipe manageriale, cu o abordare pragmatica si eficienta in directia dezvoltarii institutionale, a cresterii calitatii procesului educational si a cercetarii stiintifice.
Politehnica formeaza specialisti in domenii dinamice, in care descoperirile si evolutia tehnicii creeaza permanent noi directii. Cum se adapteaza programa, inclusiv specializarile din cadrul facultatilor, pe aceasta dinamica. Apar unele noi, renuntati la altele?
Aparitia celor 3 cicluri universitare face ca politica schimbarilor si adaptarilor curriculei la dinamica economica sa se axeze pe ciclul al doilea al studiilor universitare, adica la programele de studii masterale. Studiile de licenta sunt dedicate asigurarii compententelor generale ale viitorilor absolventi in domeniu. De altfel, o simpla enumerare a evolutiei programelor de studii acreditate in ultimii ani confirma politica universitatii noastre in acest sens. La nivel de licenta s-au promovat doar trei programe noi, ajungandu-se la un numar de 62 de specializari , in timp ce la nivel de master frecventa a fost de 3 pana la 4 programe anual, numarul actual de programe oferite astazi absolventilor fiind de 95. Adaptarea programelor nu se rezuma numai la atat. In fiecare an, in urma analizelor efectuate in Board-urile specializarilor –structuri consultative din care fac parte pe langa cadre didactice si specialisi cu expertiza din mediul economic –, se fac propuneri de adaptare a programelor analitice, de introducere de noi discipline in pachetele de discipline optionale din cadrul curriculei.
Cum reusiti sa mentineti la un nivel optim relatia dintre cererea de pe piata fortei de munca si pregatirea profesionala a viitorilor ingineri?
O parte a raspunsului il gasiti in cele expuse la intrebarea anterioara. In plus, vreau sa mentionez ca Politehnica, in colaborare cu companii de prestigiu din aceasta parte a tarii, ofera absolventilor studiilor de licenta, programe de studii de master si programe postuniversitare realizate in comun, dedicate asigurarii unei specializari inalte cu posibilitatea angajarii imediate
In ultima perioada multe cadre didactice din mediul universitar au plecat peste hotare. Se regaseste aceasta situatie si la Universitatea Politehnica din Timisoara ?
Plecarile din Universitate s-au datorat in principal pensionarilor cadrelor didactice. Cazurile de plecari in strainatate la alte universitati sau companii sunt putine si nu au afectat calitatea actului didactic sau de cercetare.
Care este cel mai dificil obiectiv dintre cele pe care vi le-ati propus in planul managerial? Cum l-ati putea realiza?
Greu de apreciat. Totusi opinez ca mentinerea actualei situatii de criza financiara in sistemul educational romanesc si in perioada urmatoare, va face aproape imposibila asigurarea unui gradient ascendent de imbunatatire a performantelor educationale si stiintifice ale Universitatii.
Universitatea Politehnica colaboreaza indeaproape cu institutii de invatamant superior de peste hotare. Ce elemente ati preluat din experienta acestora?
Universitatea Politehnica este partenera cu un numar impresionant de institutii de invatamant superior. Numai in domeniul educational avem incheiate cu 163 de universitati din strainatate acorduri de mobilitati studenti si cadre didactice. Exista, de asemenea, acorduri de colaborare ce au la baza, pe langa schimburile de cadre didactice si cercetatori, dezvoltarea de programe de studii – de exemplu de tip dubla diploma ori mastere internationale – sau de proiecte comune de cercetare. Toate acestea constituie si un bun prilej de acumulare a unei experiente la nivel personal ce poate fi ulterior aplicata in procesul de invatamant sau de cercetare sau in activitatea de management educational.
De cativa ani incoace, promovabilitatea la examenul de bacalaureat a scazut dramatic. Cum a afectat acest lucru planul de scolarizare?
Efectele unei promovabilitati reduse la examenele de bacalaureat nu afecteaza „in mod dramatic” universitatile mari sau de prestigiu cum este cazul Politehnicii timisorene. Programele de studii din domenii cu cerere pe piata muncii, dintre care amintesc, calculatoare si tehnologia informatiei, inginerie electronica si telecomunicatii, informatica, ingineria autovehiculelor, inginerie si management, au prezentat in continuare interes in randul absolventilor de liceu dovada fiind concurenta ridicata la concursul de admitere. Chiar si la facultati care au avut de suferit in ultimii ani – cum ar fi facultatile de Chimie si Mecanica, urmare si a promovabilitatii foarte scazute la liceele tehnologice, au in acest an o usoara crestere a numarului de studenti reusiti in urma concursului de admitere, fata de anul prededent.
Cum stati cu locurile in caminele studentesti? Sunt suficiente? Pe ce criterii se face cazarea?
Se cunoaste ca Politehnica a asigurat tuturor studentilor sai care au solicitat,cazare in caminele proprii. Si in acest an oferim un numar in jurul a 6.000 de locuri de cazare in camere cu 2, 4 si 5 locuri, suficiente, apreciem noi, sa acopere toate solicitarile. Criteriul principal de distributie a locurilor camin are in vedere performanta scolara.