TIMISOARA. Foarte multi aspiranti la permisul de conducere nu reusesc sa isi ia carnetele de soferi la timp pentru ca pica proba practica. Mai bine de 40% dintre candidatii programati sa sustina proba practica sunt declarati respinsi, pe cand jumatate din ei pica teoria.
Procentele arata cifre ingrijoratoare. De vina pentru situatie sunt fie instructorii, fie legislatia, fie elevii ori politistii care ii examineaza. Parerile sunt impartite. Instructorii si elevii dau vina pe politistii si pe legislatie, pe cand unele voci sustin ca responsabili sunt instructorii, care nu se implica atat cat ar trebui, pentru ca elevii sa le plateasca ore de conducere in plus.
„Am picat o data la traseu, acum trebuie sa dau sala din nou. Eu zic c-am facut bine, dar si politistul cu care am dat a fost rau. N-am vazut un pieton care se pregatea sa treaca, dar nu ajunsese pe trecere”, spune un viitor sofer, nemultumit.
Instructorii dau vina pe politisti
„Avem multi elevi care pica la traseu din cauza ca exigenta este prea mare. Politistii examinatori sunt prea exigenti. Sunt dascal de 20 de ani si stiu sa evaluez un elev. Sunt examinatori la care procentul de admisi este prea mic, acolo este problema, nu are cum sa fie la noi problema”, a declarat Toma Stoia, instructor la o scoala de soferi din Timisoara.
„Pica pentru ca gresesc, nu acorda prioritate, nu stiu sa faca parcarile, nu stiu sa ia viraje. Eu cred ca au prea putine ore de condus. Dupa parerea mea, ar fi nevoie de 50 si ei fac doar 30. Nu este vorba ca suntem noi exigenti. Au fost zile cand am picat sase sau sapte elevi, dar au fost zile cand am picat doar doi”, ne-a spus Filip Stolojescu, politist examinator.
Pe de alta parte, unii instructori cred ca scoala de soferi costa prea putin. „Scoala e prea ieftina si pregatirea e alta. Sa stiti ca cei mai multi elevi nu suporta observatiile si daca le faci observatie, pleaca la alte scoli. De aceea multor instructori nu le pasa. Mai sunt si emotiile. Eu inainte de examen ii adun pe toti si facem o simulare. Toti pica”, spune un alt instructor, Aurel Isac.
Intrebat daca cei care ii invata nu-si dau interesul pentru ca elevii sa plateasca in plus orele de condus, Toma Stoia a recunoscut ca si acesta ar putea fi un motiv pentru care viitorii soferi pica traseul, insa a precizat ca este un motiv ”minor”. ”Mai sunt si unii care iau foarte multi elevi si ii fuseresc, dar nu sunt foarte multi. O alta problema este distanta prea mare dintre examene. Pai unii uita sa conduca”, a conchis instructorul.
De aceeasi parere este si Momcilo Giurici, comisar sef la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere, care crede ca totul a ajuns sa se rezume la bani. scolile de soferi sunt in criza, asa ca pregatirea nu mai este cum a fost odata, crede comisarul sef: ”pregatirea se face, dar nu se mai fac atatea ore. La preturile astea, nu poate nimeni sa faca tot bine. Candidatul semneaza ca a facut cele 30 de ore, dar daca sunt 20 si ceva este foarte bine. Oricum sunt putine”.
„Totul se rezuma la bani, cu parere de rau. Au fost persoane care au dat de doua ori, de trei ori, chiar si de patru ori au fost declarate respinse la proba practica. Li s-a sugerat sa continue procesul de pregatire”, ne-a declarat Momcilo Giurici. Legea spune ca distanta dintre examenul teoretic si cel practic trebuie sa fie de sapte zile. Daca un elev pica insa traseul, mai trebuie sa astepte o luna pana cand poate fi programat din nou la sala, iar apoi inca sapte zile ca sa sustina din nou proba practica. Asta inseamna ca nu mai conduce vreme de o luna si jumatate, asa ca nu ar trebui sa ne miram daca vedem in trafic soferi care sunt un adevarat pericol public.
Cat despre politistii examinatori, care sunt acuzati ca sunt prea exigenti, comisarul sef spune ca ei lucreaza dupa aceleasi norme si ca nu poate fi vorba de subiectivism.
”Candidatii nu mai merg la legislatie, totul a devenit facultativ. Omul se inscrie la scoala si adreseaza doua intrebari: cat ma costa scoala si cand dau examenul prima data”, conchide Giurici, care crede ca meseria de instructor nu mai este ce a fost odata si ca multi au intrat in bransa doar pentru ca era o meserie banoasa.
Spre deosebire de alte orase din tara, judetul nostru sta foarte bine la promovabilitate. La noi, 30% din candidati promoveaza, in timp ce in multe judete, din Moldova, de exemplu, promovabilitatea e abia de 5-10%.
Examenul in cifre
Dintr-un total de 19.519 de inscrisi din ianuarie si pana in 19 august, 50,91% au picat la sala, iar din 9.390, 40,19% au picat la traseu. Din cei 19.255 care au perseverat si au dat de mai multe ori examenul auto, 29,17% si-au obtinut permisul de conducere, iar 70,83% au picat. in ceea ce priveste procentul dintre femei si barbati, proba teoretica au picat-o 50,22% femei, dintr-un total de 3.817, si 33,32% barbati, din 5.573 cati s-au prezentat.
Foto: Dariana Dragos
Foarte multi aspiranti la permisul de conducere nu reusesc sa isi ia carnetele de soferi la timp pentru ca pica proba practica. Mai bine de 40% dintre candidatii programati sa sustina proba practica sunt declarati respinsi, pe cand jumatate din ei pica teoria.