TIMISOARA. Ca Timisoara va deveni capitala a culturii europene este deja cert. Acest lucru se va intampla peste doar patru ani, iar pana atunci autoritatile locale, judetene si chiar si cele nationale se intrec in… proiecte care mai de care mai ametitoare.
Dupa ce Consiliul Judetean Timis si Guvernul ne-au promis o sala polivalenta cu 16.000 de locuri, dar si un sens giratoriu suspendat la 10 metri inaltime, iata ca a venit momentul sa stearga de praf un alt proiect si sa-l prezinte ca… realizabil: ridicarea liniilor ferate pe estacada. Cu alte cuvinte, trenurile sa traverseze orasul Timisoara la inaltime, de la Pasajul Jiul si pana la Padurea Verde. Dedesubt ar urma sa se amenajeze o sosea cu 4 benzi, cate 2 pe sens, care, cu tot cu piste de biciclete sa aiba o latime de peste 50 de metri.
In anii 2009- 2010 Consiliul Judetean Timis a comandat un studiu de fezabilitate pentru aceasta idee de proiect si atat fostul primar, Gheorghe Ciuhandu, cat si actualul edil, Nicolae Robu au amintit de acest proiect extrem de indraznet.
Dupa sapte ani de la realizarea studiului de fezabilitate, adica in aceste zile, un secretar de stat in Ministerul Transporturilor, Dragos Titea, alaturi de actuala conducere a Consiliului Judetean a amintit de acest proiect si nu a exclus sa intre in atentia ministerului pentru a fi realizat.
„Consiliul Judetean Timis a comandat in anii 2009- 2010 un studiu de fezabilitate pentru estacada. Am discutat cu domnul presedinte (Calin Dobra, presedintele Consiliului Judetean Timis – n.r.) despre acest proiect in ideea ca se dezvolta Openville la Iulius Mall. Eu zic ca proiectul acesta ar combina activ partea utila a caii ferate precum si partea municipalitatii, pentru ca sunt prevazute doua benzi de circulatie pe sens, piste pentru biciclete, trotuare si parcare. Sunt prevazute si statii la Gara de Est, la Popa Sapca si la Piata 700 cu lifturi si scari rulante„, a declarat Titea.
CITESTE SI: Gura de oxigen pentru soferi! Ce drum de legatura se deschide aproape de strada Popa Sapca, in Timisoara?
Practic, daca s-ar realiza acest proiect fabulos, partea carosabila de sub calea ferata ar urma sa aiba, potrivit studiului de fezabilitate, o latime de 56 de metri, cu tot cu pise de biciclete im ambele sensuri, si vor fi create 4.000 de locuri de parcare. Estacada ar urma sa aiba o lungime de 11 kilometri, de la Pasajul Jiul, pana la fabrica Continental, trecand prin Openville de la Iulius Mall, care acum este in constructie.
Potrivit aceluiasi studiu, intregul proiect ar putea ajunge la cel mult 500 milioane de euro, iar autoritatile locale vor fi nevoite sa se implice financiar in acest plan maret ca si co-finantatori, alaturi de Ministerul Transporturilor.
Daca pentru construirea unui pasaj (vezi Michelangelo), largirea unei strazi de cateva sute de metri sau a unui pod de cale ferata e nevoie de ani de zile si de un oras dat peste cap, probabil pentru realizarea acestuia timisorenii ar trebui sa se mute in alta parte pentru vreun sfert de secol.