TIMISOARA. Putini stiu ca Aeroportul din Timisoara, unul dintre cele mai importante din tara inca de cand si-a deschis portile, in urma cu 80 de ani, nu a functionat dintotdeauna in locul in care se gaseste astazi.
In 1935, in baza unui ordin al ministrului de Interne, aerogara care deservea Timisoara a fost amplasata pe terenul de instructie al Garnizoanei Militare, in nordul orasului. Adica exact pe terenul pe care astazi se gaseste centrul comercial Iulius Mall Timisoara.
In 20 iulie 1935 a avut loc inaugurarea aeroportului provizoriu Timisoara, fara ca institutia sa aiba niciun fel de baza materiala.
Pentru inceput, aerogara a avut doar 4 butoaie de zinc si patru stingatoare de pompieri si o pompa pentru alimentat avioanele. Cladirea in care functiona aeroportul era una din scanduri si carton, cu doar patru incaperi: biroul comandantului, sala de asteptare si biroul de trafic si cel administrativ.
Un an mai tarziu, in 1936, se hotaraste construirea unui aeroport definitiv, in spatiul in care acum functioneaza aerodromul utilitar Cioca. In acelasi an incep lucrarile pentru construirea noului aeroport, unul mai mare si mai bine dotat.
In 1938 constructia aeroportului de pe campia Cioca este finalizata, insa nu este racordata la retelele de electricitate si apa canal si la telefon. Abia trei ani mai tarziu, in 1941, administratia Aeroportului se muta in noua locatie. Si zborurile se desfasoara de aici, insa nu pentru mult timp, pentru ca solul din zona nu este potrivit pentru ca aeronavele sa aterizeze si sa decoleze de aici.
Astfel, aeroportul se muta iar in casa noua. Mai exact, zborurile se realizeaza, in 1942, de pe un izlaz comunal din Mosnita Noua. Aici, terenul a fost amenajat si balizat cu 27 de lampi de petrol colorate, iar in 1944 exista deja o cladire administrativa mai mare decat cele in care a functionat aeroportul pana atunci.
Intre 1952 si 1953 se construieste pista de decolare-aterizare a UM de Aviatie, iar in anii 60, pentru ca Timisoara devea un centru economic tot mai important, s-a luat decizia construirii unui aeroport civil de mari dimensiuni, pe actualul amplasament. Pista construita initial este prelungita cu 500 de metri, ajungand la 2500 de metri. Are loc inaugurarea aerogarii pentru curse interne in 1962.
La inceputul anilor ’70, Timisoara cunoaste o expansiune geografica si economica, iar transportul aerian devine o prioritate. Astfel, in 1977 incep lucrarile de extindere si modernizare ale aerogarii, care se intind pana la inceputul anilor ’80.
Dupa modernizarea aeroportului, pasagerii puteau circula spre Bucuresti de 6 ori pe saptamana, iar catre Constanta existau doua zboruri saptamanale. Tot in anii ’80 au inceput si cursele externe, catre Frankfurt, Chicago si New York.
Aeroportul din Timisoara a jucat un rol important si in zilele Revolutiei din 1989. Aici au fost amplasate TAB-uri, iar autobuzele care transportau angajatii si pasagerii erau verificate atent de catre securisti. In timpul Revolutiei, pe aici trec ministri si delegati trimisi special de sotii Ceusescu, pentru a reprima Revolutia.
Revolutia a insemnat si momentul de rascruce pentru Aeroportul International Timisoara. Liberalizarea pietei a dus la inceperea operarii unor curse externe si, totodata, la o dezvoltare economica si sociala accentuata a regiunii de vest.
Incepand cu anul 1995, pista aeroportul din Timisoara intra in reparatii capitale. Iar in 2003 a fost inaugurata aerogara tranzit, astfel aeroportul devine nod aerian si leaga importante orase din Romania de Italia si Germania.
In 2002, aeroportul Timisoara ia numele pionierului aeronauticii mondiale, cel al banateanul Traian Vuia, nume pe care il pastreaza si in prezent.
Anul acesta, Aeroportul International ‘Traian Vuia’ din Timisoara implineste 80 de ani de functionare neintrerupa, iar momentul va fi marcat printr-un miting aviatic.
CITESTE SI: Spectacol pe cer la Timisoara: acrobatii cu avioane si parasutisti, efecte pirotehnice! Sunteti invitati la Air Show, pe Aeroportul International Timisoara!