TIMISOARA. Este asteptat cu nerabdare primul tramvai dintr-un lot de 21 de bucati nou-noute, care urmeaza sa ajunga la Timisoara. Chiar daca fosta administratie anunta ca prima garnitura avea sa soseasca in toamna lui 2020, asta nu s-a intamplat, intrucat la fabrica din Turcia activitatea a fost suspendata mai multe luni din cauza pandemiei de coronavirus.
La finele lunii martie, primarul Dominic Fritz a anuntat ca in iunie va veni primul tramvai nou la Timisoara, insa nici acest termen nu a fost unul realist.
Acum conducerea primariei da asigurari ca prima garnitura va ajunge undeva in iulie, iar in toamna ar putea chiar sa inceapa sa circule in regim de transport calatori, dupa ce vor fi fost facute toate testele necesare.
„Asteptarea este ca undeva in mijlocul lunii iulie sa vina primul tramvai, daca totul decurge bine. Atunci va intra in probe in Timisoara, atunci va veni AFER-ul la Timisoara, probabil va veni si cineva de la Bozankaya. Este esential sa vina cineva de la fabrica, care sa insoteasca tramvaiul si care sa raspunda. Ar fi un pic ciudat sa facem asta prin video-conferinta, dar daca nu exista o alta varianta o facem si asa.
Testele au fost finalizate in Spania, in Cehia inca sunt in curs. In urmatoarele doua saptamani se va finaliza partea de testare, iar apoi urmeaza sa se faca asamblarea efectiva a tramvaiului. Ei au, in momentul asta, primul tramvai construit, doar ca este in perioada de testare si ulterior va fi o perioada de teste in Timisoara, cu AFER, si doar dupa ce primesc licenta de la AFER noi putem sa incepem comanda. In momentul in care noi avem licenta de la AFER si ei au dat ordinul de incepere, ei vor livra doua tramvaie pe luna„, a spus pentru opiniatimisoarei.ro viceprimarul Ruben Latcau.
Va reamintim, noile tramvaie ce vor ajunge la Timisoara vor fi articulate, cu podea coborata, actionate prin invertoare si motoare asincrone de curent alternativ, alimentate de la retea de contact sau dintr-o unitate de stocare a energiei electrice (baterie montata in tramvai), cu post de conducere la un singur capat si usi de acces pe partea dreapta fata de directia de mers.
Proiectul prin care s-a castigat finantarea europeana a fost impartit in 3 etape, fiecare dintre ele cuprinzand cate 7 garnituri. Astfel, odata cu semnarea ultimului contract, la Timisoara erau prevazute sa ajunga, in urmatorii ani, 21 de tramvaie noi, produse de turcii de la Bozankaya Otomotiv, cu posibilitatea extinerii pana la 40 de garnituri.
Iata insa ca, in urma aprobarii celei de-a treia finantari, zestrea de mijloace de transport noi de la Timisoara e prevazuta sa creasca, cel putin deocamdata, la 21, conform actului aditional la contract incheiat acum de Primarie. Ramane de vazut daca, in cele din urma, flota de tramvaie a orasului va fi innoita cu 40 de garnituri.
Valoarea totala a fiecarei garnituri se ridica la 9.736.875 lei, fara TVA, adica aproximativ 2,4 milioane de euro bucata, cu TVA.
Pornind de la primele imagini din fabrica Bozankaya cu primul tramvai pentru Timisoara, dar si tinand cont de descrierile tehnice, un timisorean iscusit a realizat in urma cu ceva timp o serie de imagini cu noile garnituri, pe care le-a ‘asezat’ pe linii in diverse locuri din oras, aratand cum ni se vor infatisa la un moment dat.
Si le-a inchipuit circuland pe Preyer, pe bulevardul Dambovita sau pe Stan Vidrighin. Initiativa a fost primita cu entuziasm de timisoreni, acestia analizand indelung randarile.
Imaginile au fost postate pe Forumul STPT.