TIMISOARA. Regulamentul teraselor propus de Primaria Timisoara va intra in dezbatere publica saptamana viitoare, dupa ce patronii au reclamat mai multe lipsuri importante din document.
Dezbaterea va avea loc joi, 19 mai, de la ora 17.00 in sala de Consiliu a Primariei Timisoara, dar va fi transmisa si pe platforma Zoom.
Pentru trimiterea propunerilor, sugestiilor sau opiniilor cu privire la proiectul de hotarare supus dezbaterii, timisorenii interesati se pot adresa in scris Directiei Secretariat General – Serviciul Administratie Locala sau in format electronic, la adresa: camelia.crisan@primariatm.ro, pana la data de 18 mai la ora 15.
Cei care doresc sa participe online la dezbatere, vor anunta pana cel tarziu in data de 18 mai, la ora 15, intentia de participare si, totodata, vor transmite opiniile pe care urmeaza sa le puna in discutie, la adresa de e-mail de mai sus, unde vor preciza: numele, numarul de telefon, adresa de e-mail pentru transmiterea invitatiei online in vederea participarii la sedinta prin intermediul platformei.
Dezbaterea publica a proiectului de hotarare a fost ceruta de proprietarii de terase din Timisoara. Acestia au constatat probleme insemnate in documentatia intocmita de primarie, faptul ca functionarii au dat copy-paste la bucati intregi din vechiul Regulament care n-au nicio legatura cu noua gandire, dar si ca repozitionarea meselor si scaunelor e lipsita de viziune, intrucat clientilor li s-ar scurge in cap apa de ploaie, dupa cum se arata intr-o scrisoare deschisa, semnata de Patricia Bociu, presedintele Asociatiei Uniunea Gazdelor Banatene.
„Proiectul propus este incarcat de rigiditate, este lipsit de viziune, total nepotrivit pentru un oras care se doreste turistic sau chiar mai mult decat atat, Capitala Culturii. Pe langa viciile de continut exista cateva vicii de forma, cum ar fi, de exemplu, art14 cap4 unde se poate observa ca paragraful a fost copiat ad-literam din vechiul regulament, facandu-se referire la acordul de functionare ambulant care nu face obiectul acestui regulament sau art 17 care permite detinerea a maximum doua amplasamente pentru fiecare punct de lucru, situatie posibila in varianta vechiului regulament, doar in cazul amplasamentelor licitate.
Sustin intru totul necesitatea unui nou regulament si adoptarea unor reguli actualizate de functionare si amenajare a teraselor, dar proiectul de hotarare propus nu asigura un mediu favorabil infiintarii sau dezvoltarii afacerilor, nu prezinta gesturi pentru comunitate, nu duce la cresterea calitatii vietii timisorenilor, nu ajuta la dezvoltarea brandului local.
Consider ca era in interesul tuturor un regulament care sa aiba in vedere tendintele si provocarile din domeniul ospitalitatii, sa tina cont de obiceiurile noi de consum post pandemice, sa permita diversitatea conceptelor, sa aiba unul din principalele puncte de plecare evolutia pietei si desigur sa nu ingradeasca parteneriatele furnizor-locatie.
Pe langa toate restrictiile, impuse prin regulament in ceea ce priveste aspectul estetic al teraselor ,si care sunt discutabile (va rog sa aveti in vedere propunerea de amplasare a meselor sub umbrele conform Anexei 8 in care se poate observatotala lipsa de viziune asupra functionalitatii spatiului, mesele fiind pozitionate la limita umbrelelor, chiar in zona de scurgere a apei pluviale), lipsesc cu desavarsire prevederi in ceea ce priveste gospodarirea spatiilor destinate pentru terase.
Printr-un regulament trebuie stabilite practicile unitare in ceea ce priveste tinuta decenta a personalului de servire, programul de curatenie generala prin care sa se stabileasca zilele din luna in care se spala strazile pe care sunt dispuse tersele, intervalele orare pentru aprovizionare, promovarea brandului local si multe altele asemenea.
Intr-o alta ordine de idei, procedura de autorizare a ramas la fel de rudimentara. Ne dorim un consilier care sa prezinte un material informativ si care, in situatii specifice, sa poata indruma solicitantul, nu sa depunem in continuare dosarul cu sina la ”muzeul ghiseelor” de la Camera 12 si sa asteptam sa se respinga sau sa se aprobe cererea.
Pentru toate cele enumerate mai sus si pentru multe altele, va solicit respectuos sa dispuneti organizarea unor dezbateri publice reale la care sa participe toate categoriile socio-profesionale interesate: agenti economic – persoane fizice autorizate, persoane juridice, intreprinderi individuale si familiale care desfasoara activitati sociale, sportive, comerciale sau care presteaza servicii catre populatie (producatori directi, comercianti, organizatii si fundatii, institutii publice, consumatori)„, se arata in scrisoarea deschisa a Asociatiei Uniunea Gazdelor Banatene.
Va reamintim, la sfarsitul lunii aprilie a fost publicat proiectul unui nou Regulament pentru functionarea teraselor la Timisoara.
Schimbarile sunt legate de pozitionare meselor si scaunelor direct pe pavaj si eliminarea oricarui fel de platforma pentru ele, fara ingradiri, iar jardinierele cu flori vor fi permise doar in colturi.
Va exista un set de reguli generale, aplicabile la nivelul intregului municipiu si reguli suplimentare pentru zonele istorice si malul Canalului Bega.
Iata cateva dintre modificarile propuse pentru terasele din zona centrala:
„Pe strada Florimund Mercy, terasele pot fi amplasate de-a lungul fatadelor, la maximum 2 m de cladire, in asa fel incât sa existe 2m liberi pentru autospeciale. Va fi interzisa amplasarea umbrelelor.
In Piata Libertatii, terasele pot fi amplasate de-a lungul fatadelor, la maxim 10 m de cladire si cu spatiu de acces pentru pietoni, intre terasa si cladire, de 3 m. Va fi interzisa amplasarea teraselor pe zona marcata a fostelor bai turcesti si a fantanii.
Pe malurile Canalului Bega, terasele pot fi amplasate doar in proximitatea punctului de lucru si fara sa afecteze culoarul pietonal sau velo. Va fi permis mobilier stil „beer garden”, transmit reprezentantii Primariei Timisoara.
Terasele vor putea fi acoperite cu umbrele sau copertine. In cazul celor din interiorul zonei istorice acestea vor putea fi doar de culoare bej/crem si nu vor fi inscriptionate cu reclame, asa cum se intampla de foarte multi ani la Timisoara.
Mobilierul va fi doar din lemn sau metal, in concordanta cu arhitectura frontului stradal si nu vor fi permise culorile stridente. Pe scaune si pe mese vor fi permise inscriptiile cu numele comerciantului.
In afara zonei istorice, umbrelele si copertinele vor putea avea reclame pe partile laterale, de marimi mici si in culori monocromatice. Umbrelele si copertinele vor putea fi doar in nonculori (negru, alb sau nuante de gri). Mobilierul urban va putea fi realizat doar din lemn, ratan, metal sau propilena, nefiind permise alte tipuri de plastic.
Terasele din zonele Piata Unirii, Piata Victoriei, Complexul Studentesc vor fi deschise pana la 24:00, de duminica pana joi, si pana la 1:00 in zilele de vineri si sambata. In restul orasului, terasele vor putea functiona zilnic pana la ora 22:00.
Concertele de muzica live, punctuale, vor necesita un aviz din partea comisiei pentru adunari publice. Doar terasele amplasate in curtile din interiorul imobilelor vor putea avea muzica live oricand, insa cu acordul scris al locatarilor.
Nerespectarea regulamentului va duce la amenzi cuprinse intre 1000 si 2500 de lei, dar sunt propuse si sanctiuni suplimentare, cum ar fi revocarea autorizatiei dupa trei abateri, desfiintarea tuturor amenajarilor si eliberarea amplasamentului.
Proiectul poate fi consultat integral pe site-ul Primariei Timisoara si va fi supus votului consilierilor locali.