TIMISOARA. Din luna februarie ar urma sa intre in vigoare noile norme de aplicare din Hotararea de Guvern care reglementeaza, printre altele, conditiile acordarii asistentei medicale. Documentul prevede inclusiv valoarea punctului decontat de Casa de Asigurari pentru pacientii diabetici, care ar urma sa scada de la 4,5 lei la 3.3 lei.
Specialistii din domeniu atrag atentia ca suma care ar urma sa le revina pentru fiecare pacient diabetic este insuficienta pentru procedurile medicale, neacoperint mici macar costurile asociate oferirii de servicii medicale minime aferente acestei afectiuni.
Astfel, Centrul de Strategii pentru Politici Publice de Sanatate in Diabet trage un semnal de alarma si cere reconsiderarea valorii punctului decontat de Casa de Asigurari de Sanatate.
„Impactul asupra îngrijirii pacienților cu diabet zaharat generat de modificarea valorii garantate a punctului decontat de Casa de Asigurări de Sănătate pentru servicii medicale de la 4,5 lei la 3,3 lei.
În urma analizei balanței dintre cheltuielile asociate îngrijirii ambulatorii a pacienților cu diabet zaharat și valoarea ce urmează a fi decontată pentru serviciile medicale acordate, Centrul de Strategii pentru Politici Publice de Sănătate în Diabet consideră că valoarea punctului propusă începând cu luna februarie 2023 nu este fezabilă, sumele rezultate în urma cumulării punctelor pentru serviciile medicale oferite în ambulatoriu (incluzând aici consultația medicală și eventualele proceduri diagnostice sau terapeutice conexe) neacoperind nici măcar costurile asociate oferirii de servicii medicale minimale aferente acestei afecțiuni.
Suplimentar, acest dezechilibru negativ este cu atât mai mult pronunțat întocmai în situațiile cele mai vulnerabile, reprezentate de furnizorii de servicii medicale ce își desfășoară activitatea în areale cu o densitate mai redusă a populației, exact acele zone în care există un deficit al accesului la servicii medicale a populației. În această situație, în pofida reducerii finanțării, generate de un flux mai redus de pacienți, cuantumul cheltuielilor indirecte rămâne constant, generând o accentuare a deficitului în balanța de venituri și cheltuieli a prestatorului de servicii medicale.Anticipăm că o eventuală adoptarea acestei măsuri ar putea duce la imposibilitatea continuării acordării de servicii medicale tuturor persoanelor cu diabet zaharat, fapt ce ar putea duce la apariția unui deficit periculos în accesul pacienților cu diabet zaharat la îngrijiri medicale, în condițiile în care, inclusiv în varianta actuală de finanțare accesul la servicii medicale destinate
îngrijirii diabetului zaharat este neuniform distribuit la nivel național, existând în anumite areale geografice un important deficit de prestatori de servicii medicale destinate persoanelor cu diabet zaharat. Facem mențiunea că specialitatea diabet zaharat, nutriție și boli metabolice va fi mai puternic impactată comparativ cu alte specialități medicale, deoarece în cadrul acestei
specialități aproape în totalitate serviciile medicale sunt finanțate prin contractul cu Casa de Asigurări de Sănătate, numărul consultațiilor și serviciilor suportate de către pacient fiind minimale la nivel național, ponderea acestora putând fi considerată a fi neglijabilă în pachetul de venituri al furnizorilor de servicii medicale. Astfel, în cazul acestei specialități devine imposibilă o eventuală compensare a balanței de venituri și cheltuieli prin veniturile obținute în afara contractului cu Casa de Asigurări de Sănătate. Acest aspect este datorat condiționării realizării consultației medicale prin intermediul contractului cu Casa de Asigurări de Sănătate în vederea emiterii prescripției medicale gratuite pentru medicația antidiabetică din cadrul Programului Național de Sănătate.Chiar dacă aparent această măsură pare a impacta preponderent furnizorii de servicii medicale din sistemul privat de sănătate, implementarea măsurilor în forma propusă are potențialul de a afecta într-o măsură similară și furnizorii de servicii medicale din sistemul public de sănătate, atât într-o manieră directă cât și una indirectă. Din punct de vedere al impactului direct, reducerea valorii punctului ar duce la accentuarea semnificativă a subfinanțării unităților sanitare, având în vedere că serviciile ambulatorii reprezintă o pondere importantă a bugetului consolidat al acestor instituții, putând astfel a avea un impact inclusiv asupra îngrijirilor oferite pacienților în cadrul spitalizărilor continue sau de zi. Indirect, imposibilitatea de a oferi servicii medicale din partea furnizorilor din sistemul privat de sănătate din cauza subfinanțării ar pune o presiune suplimentară asupra sistemului public de sănătate, un sistem care deja funcționează supraîncărcat în cele mai multe cazuri în ceea ce privește acordarea îngrijirilor pentru persoanele cu diabet zaharat.
Trebuie menționat că eventualele sincope în îngrijirea pacienților cu diabet zaharat pe care le anticipăm a fi generate de măsura propusă în transparență decizională, chiar dacă ar fi doar de moment, riscă să prejudicieze iremediabil starea de sănătate a peste un milion de persoane cu diabet din țara noastră, consecințele având potențialul de a se manifesta ani sau chiar zeci de
ani, cu un impact negativ deosebit nu doar asupra sistemului de sănătate dar și asupra economiei sau a sistemului de asigurări sociale.Acest material a fost realizat având în vedere scopul statutar al asociației și ținând cont de prevederile Ordinului pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractuluicadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1857/441/2023, publicat în transparență decizională„, a transmis Prof. Univ. Dr. Bogdan Timar, presedintele Centrul de Strategii pentru Politici Publice de Sanatate in Diabet