Opinia Timisoarei

Marcel Ciolacu despre bucata lipsa, de nici 10 km, din Autostrada Vestului, Margina – Holdea: Este una dintre cele mai mari rusini ale Romaniei. Sorin Grindeanu: Intr-o luna si ceva ajung lucrarile pe tronsonul cu tuneluri pentru ursi

TIMISOARA. Citand din ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, premierul Marcel Ciolacu a catalogat si el drept ”una dintre cele mai mari rusini ale Romaniei” bucata de nici 10 kilometri de autostrada dintre Margina (judetul Timis) si Holdea (judetul Hunedoara), intrucat acest tronson ramas in aer a creat un calvar pentru soferii nevoiti sa se inghesuie pe DN 68A, cea mai tranzitata sosea din vestul tarii.
Lucrarile pentru realizarea acestui segment, asigurate de firmele omului de afaceri Dorinel Umbrarescu, sunt insa in toi, iar ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a precizat, la randul sau, ca exista o mobilizare pe santier si ca peste o luna se va ajunge in zona celebrelor ‘tuneluri pentru ursi’.

Cred ca este una dintre cele mai mari rusini ale Romaniei, acest tronson de aproape 10 km, o intreaga poveste… In aceasta perioada, dupa 10 ani de zile, in sfarsit se face acest tronson care a creat un calvar toti soferii, pentru ca odata trebuie sa coboare strada se giratoriul pe care dumneavoastra il cunoasteti mai bine decat mine, stati cu orele acolo, pe urma trebuie sa reintre pe autostrada… Il felicit pe domnul Grindeanu ca s-a implicat si pana urma s-a gasit o o rezolvare. De fapt, de cate ori ne mai intalneam la Guvern sau la Parlament, intotdeauna se incepea cu aceasta problema pe care o aveti aici. Sunt 35 de loturi in executie in tara in acest moment de drum expres si autostrada, respectiv 750 km”, a declarat Marcel Ciolacu.

La randul sau, Sorin Grindeanu a reamintit ca, atunci cand a fost numit ministru al Transporturilor, a gasit blocat proiectul de construire a celor 10 km de autostrada intre Margina si Holdea pe A1, dar ca a obtinut fondurile europene prin PNRR pentru acest proiect.

Legat de acest lot, mai adaug cateva lucruri, finantare prin PNRR, asa cum bine stiti. In momentul cand am venit la minister, proiectul era blocat, de fapt, blocat din 2013. Peste 10 ani avem un constructor care a terminat faza de proiectare, s-a intrat la faza de executie. Termenul, asa cum stiti, dat din PNRR, este finalul anului 2026. Il cunoasteti cu totii pe constructor, ati vazut cum lucreaza pe Centura Timisoarei. Eu cred ca acest termen va fi devansat. In niciun caz nu se va trece peste acest termen limita, asa cum am vazut ca plang unii care n-au dat niciun kilometru de autostrada in circulatie in mandatul lor, dar important e ca s-a inceput aceasta lucrare si ca avem un constructor foarte bun care va tine si va duce proiectul la bun sfarsit urmand ca, odata finalizata aceasta lucrare, sa se circule de la Baita pana la Nadlac fara intrerupere. Sigur ca se lucreaza si pe loturile de autostrada dintre Sibiu si Pitesti, deci pe toate cele patru locuri ramase se lucreaza. Unele dintre ele vor fi terminate chiar in perioada in care va fi terminat acest lot de 10 km”, a spus Grindeanu.

Ministrul Transporturilor a explicat ca intr-o luna si jumatate lucrarile vor ajunge la dealurile care vor fi strapunse pentru a fi realizate tunelurile.

Se lucreaza pana la ajunge la dealuri, a fost o saptamana, 10 zile destul de ploioase si nu s-a putut intra in forta, dar ne spunea mai devreme seful de santier ca la urmatoarea vizita o sa ajungem pana in zona de pe deal, cu toate lucrarile care tin de asternere de balast, lucrurile care pe care ei le fac, urmand ca probabil intr-o luna si ceva sa se poata ajunge in zona respectiva, sa vina UMB cu o companie din Bosnia, specializata in tunele , si unde se poate atunci se va putea intra si la acea bucata. Nu sunt tunele extraordinar de lungi, cam 2km daca nu ma insel, care se pot face cu acele aparate. Documentatia este depuas, ei pot lucra pana in tuneluri. Probabil in vreo 2-3 saptamani vor primi si toate avizele si pe pentru tuneluri, insa faza finala, dar in acest moment si daca s-ar ataca zona de tuneluri, nu s-ar putea ajunge”, a spus Grindeanu.

In final, ministrul Transporturilor i-a cerut directorului de santier sa ii transmita daca vede ursi in zona autostrazii, avand in vedere controversa cu existenta sau nu a acestor animale pe acest tronson, intrucat, din pricina unor asociatii care au militat pentru protejarea lor si modificarea proiectului la nivelul Uniunii Europene, a fost nevoie de revizuirea Autorizatiei de Mediu care, in urma cu ani, a dus la blocarea lucrarilor soselei de mare viteza.

Am o rugaminte la domnul director de santier: vreau si eu o poza, daca vedeti in anii astia vreun urs pe aici, sa vedem daca in anii astia macar un urs o sa fie vazut. E haz de necaz , pentru ca spunea si domnul prim-ministru mai devreme, din 2013 am ajuns in situatia de acuma. Nu o mai luam inapoi, asta e, asta e proiectul, il facem in forma asta, dar e un exemplu tipic de blocaj, ce s-a intamplat de 10 ani in aceasta zona, pe n subiect care nu neaparat avea legatura cu realitatea. Bine ca in acest moment am intrat pe drumul care trebuie si ca se va finaliza acest proiect si ca avem un constructor extrem de serios. Nu stiu daca exista in Romania un exemplu mai bun pe infrastructura, de <asa nu>, cum e acest lot de autostrada de 10 km. Este exemplul tipic de dupa Revolutie”, a spus Grindeanu.

Va reamintim, firmele omului de afaceri Dorinel Umbrarescu au trecut deja de aproape o luna la treaba pe bucata lipsa de pe soseaua de mare viteza, de nici 10 km, care trebuie finalizata pana in 2026.

In 22 aprilie, Ministerul Transporturilor a publicat Autorizatia de Construire pentru prima parte din tronsonul lipsa de autostrada, urmand ca pentru cei 2 km pe care se vor afla efectiv tunelurile sa fie emisa inca una.

***

Cu licitatia deblocata de ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, in octombrie 2022 a fost semnat contractul cu asocierea S.C. Spedition UMB S.R.L. – S.C. Tehnostrade S.R.L. – S.C. SA & PE Construct S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o, pentru suma de 1.826.845.634 lei fara TVA.

Finalizarea tronsonului lipsa din Autostrada Lugoj – Deva, de 9,13 km, este una dintre cele mai asteptate lucrari de infrastructura mare pentru vestul tarii. Aceasta, in conditiile in care drumul national DN68A este cel mai tranzitat din zona, mereu aglomerat, pe care soferii de tiruri si camioane, respectiv cei de autoturisme il folosesc deopotriva.

Noua bucata de autostrada va avea doua ‘tuneluri pentru ursi’, ce vor masura, insumat, 2,13 km de tunel forat. Acestea vor fi formate din doua galerii unidirectionale, cu platforma de 11,25 m.

Odata finalizat si acest tronson, vom putea merge neintrerupt pe autostrada de la Nadlac pana dupa Sibiu, dar si spre Targu Mures si Cluj Napoca.

Exit mobile version