Este consilier judetean, presedintele Comisiei de Urbanism din Consiliul Judetean Timis, dar si secretar executiv al PSD Timis. Citeste un interviu despre administratie si politica cu Marcel Mihoc!
Domnule Mihoc, aveti presedintia CJT, Primaria Timisoarei, aveti majoritate in cele doua consilii, judetean si local si aveti si cei mai multi parlamentari de Timis! Nu va lipseste nimic. In aceste conditii sunt curios cum veti explica esecurile pe care le veti avea in administratie?
Eu personal m-am gandit la aceasta intrebare inca din momentul in care am ajuns la putere… Eu sunt un membru activ al PSD, de 12 ani, timp in care am fost cea mai mare parte in opozitie. De aceea cred ca sunt indreptatit sa fiu oaia neagra a partidului, in sensul ca le atrag mereu atentia, asupra acestui lucru mentionat de dumneavoastra. Romanii aveau tot timpul in partea dreapta un om care le facea vant si le spunea atunci cand erau cel mai fericiti: “Sa nu uiti ca esti muritor! Sa nu uiti ca esti muritor” Asa le tot spun si eu colegilor mei din PSD. Acest fapt imi atrage multe prietenii, cu ghilimele de rigoare… Dar m-am obisnuit cu pozitia asta. Tot ce am spus eu ca se va intampla, s-a si intamplat in acest partid!
Dar nu mi-ati raspuns la intrebare… Cum veti justifica esecurile?
La nivelul judetului Timis in ceea ce priveste urbanismul, adica in ceea ce priveste activitatea mea de consilier judetean voi putea sa ma uit in ochii oricui. In ceea ce priveste munca mea de partid eu sunt mandru de ea. Ceilalti, ce sa zic? Fiecare va raspunde pentru ceea ce va face! Incepand de la presedinte si terminand cu ultimul membru de partid.
Domnule Mihoc… care vor fi justificarile pentru esecurile USL-ului? Asta este intrebarea…
Eu cred ca daca vom ajunge in situatia aceasta descrisa de dumneavoastra in care sa avem esecuri, fiecare dintre noi va avea puterea sa isi recunoasca esecul! Eu sper ca tot ceea ce am promis cetatenilor sa se si realizeze. In momentul in care voi constata ca nu pot sa realizez asta, ma voi lasa de politica. Dar nu ma voi lasa de politica mergand la alt partid cum au facut altii, voi pleca de tot din viata politica. Asta pentru ca pe mine politica nu m-a ajutat cu absolut nimic. Sau poate m-a ajutat cu un singur lucru m-a facut sa cunosc foarte multi oameni din judet si sa cunosc problemele care sunt in fiecare localitate din judet.
Vorbeati de promisiuni. Una dintre promisiuni a fost continuarea centurii Timisoarei. Iata ca acest obiectiv nu este inclus pe lista de investitii a guvernului USL…
Asa este, nu sunt prevazuti bani in buget pentru centura, dar eu personal nu m-am bazat niciodata pe banii de la bugetul national. Eu am cautat si caut mereu solutii. Si anul acesta si anul viitor le voi gasi, fie ca vor fi parteneriate publice private, fie ca vor fi asocieri, fie alte formule prin care sa atragem bani ca sa rezolvam aceste probleme.
Si in cazul centurii?
Am fost prima persoana care, dupa ce am castigat alegerile i-am spus presedintelui CJT Titu Bojin sa purtam o discutie cu primarul Nicolae Robu pe aceasta tema. In Calea Sagului lucreaza 25 de mii de oameni. Zilnic, Timisoara e tranzitata dinspre Lugoj spre Calea Sagului de peste 300 de tiruri. Am avut discutii cu marile firme din Calea Sagului si ne-au pus in vedere sa rezolvam problema infrastructurii, pentru ca altfel vor pleca in Serbia sau in alta parte unde adminstratiile locale le vor sprijinii mai mult! Eu tocmai pentru aceasta Centura de Sud ma zbat, de 23 de kilometri, astfel ca tirurile sa nu mai treaca prin oras.
Ceea ce spuneti dumneavoastra face parte din problema! Imi expuneti problema pe larg si nu e nevoie. O stim cu totii… Au trecut 7 luni de la alegeri si nu s-a intamplat nimic, bani de la Bucuresti nu au venit…
Stati putin… Au trecut 7 luni, dar v-am spus ca nu pe banii de la Bucuresti ma bazam eu. Nu puteti sa ne cereti noua sa facem in 7 luni ce nu au facut altii in 4 ani! Nici macar proeictul nu e finalizat. Ca in prima faza era vorba sa fie pe doua benzi, apoi au venit cei de la Bucuresti si au spus sa fie facuta pe 4 benzi… Apoi au aparut niste procese care au blocat alocarea de bani de la ministerul trasporturilor pentru acest obiectiv.
Domnule Mihoc, de unde sa vina banii? Ca nu sunt bani! Au fost facute promisiuni, dar nu sunt bani pentru onorarea lor!
Prin parteneriat public privat! Chiar daca legea e foarte proasta in acest sens si ea trebuie modificata, in sensul ca nu poti sa ii ceri unei firme private sa investeasca si controlul sa fie absolut doar al autoritatilor, pentru ca nu investeste nimeni in acest fel. Politicienilor le este frica sa faca acest pas, pentru ca daca aduci un investitor imediat toata lumea te intreaba ce interese ascunse ai tu… Eu chiar am cerut in ultima sedinta de plen a consiliului judetean sa analizam toate asocierile pe care le-a facut consiliul judetean si sa vedem ce am avut de castigat din aceste asocieri. si in mandatele precedente s-au creat comisii de analiza… Dupa ani buni de cearta, la finalul mandatului trecut s-a ajuns la situatia in care, in cazul DRUMCO, aceasta comisie a propus ori sa se dizolve societatea, ori sa se divizeze ori sa facem o expertiza si sa o inaintam organelor abilitate care sa se ocupe de aceasta problema.
Si rezultatul final?
Rezultatul e ca a venit un nou ciclu de conducatori si am luat-o de la inceput…
Si daca nu se rezolva nici in urmatorii patru ani, ce faceti?
Nu e cazul. Eu am cerut o analiza si presedintele Bojin ma sustine, pentru ca si dumnealui e curios cum se face ca de-a lungul timpului consiliul judetean nu a avut nimic de castigat din aceste asocieri.
Haideti sa revenim la centura, ca nu ma las! Au trecut 7 luni si nu s-a intamplat nimic! Din nou spun asta! Ati facut pasi concreti pentru initierea unui parteneriat public privat pentru centura?
Am avut multe contacte cu diversi investitori. Legea parteneriatului public privat si normele metodologice de aplicare a ei sunt foarte prost facute. Cel care vine cu banii nu are nici un drept… Parerea mea ca legea asta trebuie schimbata.
Inca o data spun: au trecut 7 luni si nu s-a intamplat nimic concret. Ati avut contacte cu investitori, dar ei nu vor sa investeasca pentru ca legea e proasta! Pai si atunci cum e viabila aceasta varianta de finantare anuntata de dumneavoastra?
Pai stati un pic… in prima faza am incercat timp de 7 luni sa adunam tot ce inseamna studii de prefezabilitate, de fezabilitate si proiecte tehnice pe tot ceea ce inseamna investitii in drumuri si sa facem o baza de date care sa cuprinda tot. Apoi aceste proiecte trebuie impachetate frumos, ambalate ca sa le putem vinde. Eu chiar azi, (marti – 26 februarie, n.red) am facut o interpelare, in care am spus ca este clar ca in perioada urmatoare de la bugetul national nu vor veni banii pe care ii asteapta toti conducatorii, e clar ca trebuie sa gasim si noi solutii. Eu le-am cerut sa facem invitatii tuturor fondurilor mari de investitii din Qatar, din China, din Statele Unite, sa vina in Timis si sa le prezentam aceste proiecte ambalate frumos. Daca unii isi vor manifesta dorinta sa investeasca, le-am cerut presedintelui CJT si conducerii CJT in general sa fie deschisi sa colaboreze cu ei. E normal ca daca iti vine un fond de investitii de 48 de miliarde de dolari vor cere o gramada de conditii.
Pai si ce interes ar avea ei sa investeasca sa termine centura orasului? Adica trebuie sa isi scoata banii investiti, nu? Ii veti lasa sa puna o taxa pe centura?
Sigur! Se poate pune o taxa, este ca un drum privat! Daca ministerul, noi, Consiliul Judetean, primaria, nu am fost in stare si nu am avut bani ca sa investim, se face acest parteneriat, omul vine si investeste, si in timp isi recupereaza investitia.
Si timisoreanului ce-i veti spune? Ca noi platim taxe si impozite tocmai ca sa avem centura! Nu o avem, dar ne puneti sa platim o taxa ca sa circulam pe un drum privat!? Pai asta nu spune ca sunteti complet incapabili, toti cei care sunteti implicati in administratie, fie ca este la nivel local fie ca este la nivel judetean sau national?
Sunt de acord cu dumneavoastra… Dar centura e facuta in general pentru trafic greu, pentru scoaterea traficului de tranzit din oras. Nu cred ca din suma care ar putea fi incasata, cea mai mare parte ar veni de la timiseni. Parerea mea este ca intr-o astfel de situatie masinile inscrise in Timis ar trebui sa circule gratuit, pentru ca ii luam bani prin impozite si taxe…
E interesanta varianta, dar nu cred ca e viabila pentru ca din cate stiu eu, in Romania nu poti sa impui taxe discriminatorii. Dar sa vorbim despre un alt proiect important, largirea la patru benzi a drumului spre Dumbravita si mai departe spre autostrada. Mai este de actualitate?
Apropo de ce ati spus, ca au trecut 7 luni si nu s-a intamplat nimic… in primul rand s-a schimbat arhitectul sef al judetului. Este un arhitect tanar, cu viziune si cu deschidere si pentru asta ma felicit. Am facut o comisie, dar stiti cum se spune ca atunci cand nu vrei sa se intample nimic, faci o comisie, asa ca noi nu am facut de fapt o comisie, am facut un Grup de lucru…(rade, n. red.) Am facut un grup de lucru din care fac parte primarii din comunele pe langa care trece autostrada, adica Ortisoara, Dumbravita, Giarmata, Ghiroda si Remetea Mare, arhitectii sefi din aceste localitati, arhitectul Timisoarei, arhitectul sef de la CJT, comisia de urbanism din CJT, conducerea CJT, fostul arhitect sef al Timisoarei, Radoslav, si altii, adica toti cei care si-au pus amprenta pe dezvoltarea zonei. Vrem ca in cadrul acestui grup de lucru sa incercam sa corectam ce au gresit altii inaintea noastra. Noi avem acum doua descarcari de pe autostrada, una la Giarmata si alta la Remetea. in prezent, eu Marcel Mihoc care vreau sa calatoresc in vestul Europei prefer sa merg pe Cenad si sa urc pe autostrada la Mako, pentru ca ajung mai repede! Asa ca am gasit o solutie. Cand iesim din Timisoara sa mergem spre Arad, dupa kilometrul 6, dam de un sens mare giratoriu unde vine centura de nord a orasului. Din acel sens giratoriu, in linie dreapta in diagonala avem 9 kilometri pana in autostrada, pe langa Satimpex daca stiti pe unde vine… Am facut un studiu de prefezabilitate pe cheltuiala noastra a consiliului judetean si daca ne ajuta Dumnezeu si avem minte facem un drum expres de doua benzi, privat, printr-un parteneriat public privat. Si atunci timisoreanul va avea de ales: ori merge pe drumul national spre Cenad, ori, contra unei taxe de 1 leu, 2 lei, merge pe drumul privat de 9 kilometri si se urca pe autostrada. Deci am creat o a treia alternativa viabila de urcare pe autostrada.
Nu! Vreti sa creati o alternativa! Nu ati creat! Sau, ma rog ati creat pe hartie, daca vreti…
Am creat conditiile tehnice… La un cost de sa zicem de 300 de mii de euro pe kilometru, pentru ca este un drum pentru masini mici, nu pentru tonaj mare. E o alternativa pentru cei 350 de mii de timisoreni pe care ii reprezint. Mai mult chiar, din acelasi sens giratoriu se poate porni cu centura vest a orasului, care ar avea 13 kilometri si pana s-ar construi centura in zona de sud, am putea sa scoatem pe acolo tot trafciul greu din oras spre Calea Sagului.
Dar largirea drumului spre Dumbravita a cazut atunci?
Nu a cazut. Este un proiect care prevede acest lucru pe Polul de Crestere Timisoara. Acum o sa vedem care e strategia Primariei Timisoara in acest sens. Stiu ca am aprobat noi cei de la consiliul judetean prelungirea liniei de troleibuz pana in Dumbravita, deci eu cred ca se va face.
Sunteti director al Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara de Apa si Canal Timis. Presa a scris ca este o functie de consolare din partea lui Bojin, pentru ca nu v-a pus vicepresedinte la consiliul judetean.
Nu prea citesc presa…
Asta ati citit, sunt ferm convins…
Deci… (ezita, n. red) dupa rezultatele pe care, eu, Marcel Mihoc, le-am avut in acest partid, eu ma consider mai mult decat satisfacut! Pai ganditi-va ca am fost director de campanie pentru domnul Sarbu, director de campanie pentru domnul Bojin cand a candidat la functia de presedinte PSD Timis, director de campanie pentru domnul Bojin cand a candidat la presedintia consiliului judetean, apoi analizati rezultatele pe care le-am avut la nivel de judet, cand am luat 13 din 14 colegii si pe al 14-lea l-am castigat, dar candidatul nu a mers pentru ca nu a facut 50% plus unu… Toate bataliile le-am castigat! Eu mi-am atins obiectivele pe care mi le-am propus! Partidul sau presedintele Bojin, nu au ce sa imi dea! Nu exista nici un premiu de consolare!