Marilen Pirtea Are 38 de ani. Este decanul Facultatii de Economie si Administrarea Afacerilor din cadrul Universitatii de Vest Timisoara. In 2008 cand a fost ales in aceasta functie era cel mai tanar decan al unei facultati din Romania.
De ce ar trebui un absolvent de liceu sa aleaga Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor?
Un absolvent de liceu are multe oportunitati de cariera in ceea ce priveste invatamantul superior. Dar daca ar dori sa aleaga domeniul economic, cu siguranta l-as sfatui sa aleaga facultatea noastra. Spun asta pentru ca intotdeauna trebuie sa tinzi spre cei mai buni, si facultatea noastra este una dintre cele mai bune din tara si cea mai buna din vestul tarii. Pe langa diplomele si certificarile pe care facultatea noastra le are, pot sa va spun ca suntem in top 700 al facultatilor de economie si de bussines din lume. Un juriu din noua specialisti de pe toate continentele a hotarat sa ne acorde acest loc merituos dat fiind faptul ca in lume exista peste zece mii de facultati cu acest profil. Dincolo de asta, daca alegi facultatea noastra, nu alegi doar un program de studii ci un mod de viata. Suntem in parteneriate puternice cu mediul privat, cu diferite alte universitati din tara si strainatate. Pana la urma nu poti sa traiesti izolat. Sunt toti parteneri puternici. Anual 80 de studenti pleca la universitati din strainatate si toti studentii din anul doi, in care practica este obligatorie, sunt prinsi in ample programe de practica finantate din fonduri europene. Am depasit astfel vechea meteahna a invatamantului superior si anume ca studentii invata doar teorie si practica deloc.
Toate anunturile de angajare cer experienta. Ce experienta poate avea un absolvent de facultate?
Sunt multe domenii de activitate in care practica e obligatorie. Poate in alte domenii nu e asa. De exemplu pot sa invat legislatia si intr-o sala de tribunal, pot sa recit ce am invatat, dar nu pot sa vorbesc despre o factura daca nu am vazut una in viata mea, daca nu am completat una in viata mea, sau daca nu stiu cum se extrage TVA-ul dintr-o suma bruta. Sunt lucruri care nu pot fi doar discutate teoretic. De aceea, practica este extrem de importanta. Noi suntem in permanenta legatura cu mediul de afaceri pentru a vedea ce nevoi au ei, ce trebuie sa-i invatam pe studenti. Noi schimbam planul de invatamant si in functie de necesitatile mediul economic. In lumea de azi nu rezista nici cel mai puternic si nici cel mai slab ci cel care se adapteaza mai bine si mai repede. Asa ca ne adaptam la cerintele mediului de afaceri. Noi nu cream studenti doar pentru a avea o diploma.
Pai scoateti in fiecare an pe banda rulanta economisti pe care mediul de afaceri nu poate sa-i absoarba. Ajung sa lucreze vanzatori…
Acest lucru se intampla peste tot in lume. Nu e neaparat nevoie sa urmezi o cariera in domeniul pe care l-ai studiat. Pe de alta parte, la noi sunt cam 2000 de absolventi in fiecare an, o cifra intradevar mare. Dar daca ne raportam la media europena in ceea ce priveste populatia cu studii superioare, suntem sub aceasta medie. Problema nu este numarul mare de studenti ci capacitatea redusa de angajare pe care o are economia romaneasca. Din 21 de milioane de romani, sunt angajati cam patru milioane si jumatate de oameni, dintre care un milion si jumatate lucreaza la stat. in conditiile in care angajarile in sectoul bugetar sunt sistate, mediul economic nu poate sa preia surplusul. Scoatem studenti pe banda rulanta, cum spuneti dumneavoastra, dar capacitatea de absorbtie a economiei este foarte redusa.
Si atunci nu ar trebui corelata oferta universitara la cerintele pietei? Pana la urma intr-un student statul investeste multi bani pana sa il scoata absolvent… Poate acei bani ar fi mai folositi in alta parte.
Este o problema complexa. Totusi eu raman la parerea ca nu numarul mare de studenti e problema. O natiune puternica este o natiune educata. Eu cred ca trebuie lucrat la capacitatea de absorbtie a economiei. Pana la urma nici o societate economica nu poate sa reziste fara sa tina o evidenta contabila, fara sa faca niste planificari financiare sau strategii de cash-flow… De bine de rau orice firma trebuie sa aiba un economist sau contabil. Asa ca plaja de adresabilitate pe care o au studentii nostri este larga.
Cati studenti sunt pe locuri bugetate si cati studiaza cu taxa?
Noi in fiecare an avem 455 de locuri bugetate. In trei ani inseamna cam 1500 de locuri bugetate. Restul pana la 6000 sunt cu taxa. Problema este ca invatamantul este subfinantat si nici taxa aceea nu acopera costurile. Noi dorim sa facem performata ca la Harvard, dar cu cheltuieli romanesti. Investitia in invatamant se face pe termen mediu. Or, noi in Romania ultimilor 20 de ani am avut 3 legi ale educatiei!
Cum credeti ca a influentat calitatea studentilor scoaterea admiterii si introducerea acestui concurs de dosare? Este echitabil? Un 10 obtinut intr-un liceu de prestigiu din Timisaora nu e echivalent cu un 10 obtinut la Jimbolia…
Da, aveti dreptate… Noi organizam admiterea pe baza de concurs de dosare cu exceptia specializarilor in care se preda intr-o limba straina unde se da un test de limba. Am incercat sa imbunatatim acea formula de calcul a mediei de admitere astfel incat sa fie cat mai echitabila. Pana la urma bataia este pe locurile fara taxa. Exista mai multe abordari si in invatamantul superior din lume. Exista un curent care spune ceva de genul: deschidem usa la intrare vin multi, dar termina cati pot. Altii fac o selectie mai riguroasa la inceput, dar cu aceia merg pana la capat. La noi in facultate 30% dintre cei care incep studiile nu le termina. Doar 70% reusesc sa isi ia licenta. Acesta e un indicator suficient de relevant.
Cati dintre studentii care termina facultatea la dumneavoastra isi gasesc de lucru in domeniu?
In ultimii ani nu am avut nici un student inregistrat la somaj… De gasit loc de munca isi gasesc. Cam 80% dintre ei isi gasesc de lucru chiar in specializarea pe care au studiat-o.
Aveti un master in fiscalitate. Cum apreciati fiscalitatea din Romania?
In momentul de fata obiectivul numarul unu al statului este de a strange cat mai multi bani la buget. Romania e un stat puternic fiscalizat. Eu cred ca toate aceste masuri care au fost luate in ultima perioada nu sunt masuri de incurajare a economiei, de crestere… Pentru asta e nevoie de o relaxare fiscala mai mare. Toate masurile, sa amintesc, de exemplu, doar majorarea TVA-ului, sunt masuri care arata nevoia statului de a strange cat mai multi bani la buget. Totusi, eu cred ca evaziunea fiscala in Romania inca are cote foarte ridicate.
Atunci nu ar fi mai normal sa se incerce o colectare mai buna, mai eficenta la buget si nu impunerea de noi impozite sau majorarea lor?
Sigur ca ar fi mai corect. Dar se pare ca nu se poate…
Sunteti ministrul finantelor pentru o zi. Care sunt primele trei schimbari pe care le-ati face?
Intr-o singura zi nu reusesc sa schimb nimic dat fiind tot aparatul birocratic pe care trebuie sa il strabat…
Atunci sunteti ministru cat vreti dumneavoastra…
O sa va spun altceva. Ministrul de finante, domnul Ialomitenau este absolvent al facultatii noastre promotia 1983. Am discutat cu dumnealui la Bucuresti de nenumarate ori. I-am spus: “Stii ca asa trebuie facut, de ce nu faci asa?” Mi-a raspuns: “stiu, dar nu se poate ca e ordin politic… Trebuie sa ne incadram in niste norme, sunt alte restrictii, altele decat cele de natura profesionala…” E greu sa dai sfaturi sa impui pareri de specialist. Ei le stiu dar nu pot sa le puna in practica… Uite va spun si o schimbare pe care as face-o! Codul nostru fiscal e mult prea stufos. L-as simplifica… Se schimba oricum foarte des. Ajungi sa nu mai ai credibilitate in ochii investitorilor, dar se intampla cand predai la facultate sa nu ajungi sa te pui la punct cu noutatile, asa se schimba impozitele de la o zi la alta…
A fost impus acel impozit minim… A fost benefic pentru economie? Care a fost rezultatul lui?
S-au inchis multe firme…Au ramas pestii mari si au murit cei mici. Nu stiu daca e o politica viabila asta… Personal nu cred ca a fost o optiune buna acest impozit…
Sunteti cel mai tanar decan de facultate din vestul Romaniei. Lumea e obisnuita cu decani cu parul alb…
Inainte de a fi decan am fost 4 ani cancelarul facultatii. Lucrurile s-au schimbat si trebuie sa se schimbe si mentalitatile. Institutiile de invatamant superior nu mai trebuie privite ca fiind inchise in niste globuri de cristal… Dinamismul trebuie sa isi spuna cuvantul. Decanul nu reprezinta doar o imagine, o prezenta, o somitate in domeniu, o statuie la care ceilati trebuie sa se inchine. Intr-o economie de piata trebuie sa fii dinamic. Conteaza calitatile de antreprenor de management, de jucator pe piata… Pana la urma esti ales decan si prin prisma increderii pe care ti-o acorda corpul profesoral. Noi avem multi profesori tineri si daca au crezut in mine, nu o sa-i dezamagesc. Functia de decan e o responsabilitate pentru cel care o are, nu un premiu, o recompensa. Este o promisiune ca in urmatorii patru ani vei duce la indeplinire sarcinile pe care ti le-ai luat.