In fiecare dimineata, sute de timisoreni se inghesuie in tramvaie uitate de vreme si mazgalite in ultimul hal de tinerii artisti care isi demonstreaza talentul in mijloacele de transport in comun din oras. Mesaje malitioase, desene indecente, talente ascunse si multe alte imagini deocheate sau doar abstracte se afla desenate cu markerul sau cu spray-ul in interiorul fiecarui tramvai din Timisoara.
Timisorenii s-au plans de nenumarate ori de starea acestora si au cerut in zadar municipalitatii si Regiei Autonome de Transport in Comun sa schimbe cumva balanta in favoarea calatorilor. Ori de cate ori primeau cate un raspuns, acesta se concretiza intr-o simpla promisiune. In vreme ce alte orase din tara le ofera cetatenilor mijloace de transport moderne, edilii timisoreni se scot cu gratuitatea pe care o ofera pensionarilor sau elevilor din scolile generale. Toate tramvaiele din parcul RATT, 130 la numar, au fost fie primite in dar din Germania, fie cumparate in regim second hand.
Timisorenii calatoresc cu tramvaie expirate
Edilii Timisoarei recunosc si ei ca tramvaiele au durata de serviciu depasita inca de la achizitionare, insa Regia le prelungeste durata de serviciu cu inca doi sau chiar patru ani, cu cate o reparatie pe ici pe colo.
In urma cu cativa ani, primarul Gheorghe Ciuhandu initiase un proiect de hotarare prin care sa se achizitioneze 50 de tramvaie nou-noute in Timisoara, iar rand pe rand sa le inlocuiasca pe cele vechi.
Din 2008 si pana astazi insa, timisorenii au auzit numai „vom propune”, „vom face”. La fel vor auzi si de acum inainte, pana, probabil, anul viitor, cand, este posibil sa soseasca si tramvaie noi in Timisoara. Partea interesanta este ca la anul sunt si alegerile, asa promisiunile primariei ar putea sa prinda contur totusi.
Starea proasta a tramvaielor este recunoscuta chiar si de conducerea Regiei de Transport: „Niciunul din tramvaiele aflate in exploatare nu asigura confortul si siguranta calatorului sub aspectul existentei instalatiilor de climatizare, care nu exista, al sistemelor de supraveghere, care iarasi nu exista, sau al sistemelor de informare si comunicare pentru calatori“ se arata in referatul ce insotea proiectul de hotarare in luna mai a anului 2008.
Cate 10 tramvaie pe an!
Municipalitatea a demarat inca de atunci proceduri de contractare a unui credit pentru cumpararea a 50 de tramvaie noi. Proiectul a ramas insa in aer, dupa ce s-a realizat insa un caiet de sarcini. Acum, insa, primarul Gheorghe Ciuhandu vrea sa demareze din nou operatiunile.
„In principiu, mergem pe acelasi proiect. Noi avem un mandat prin acea hotarare de a incepe negocieri si de a pregati achizitia acestor tramvaie. Acum o sa facem o informare la Consiliul Local si vom propune concret un caiet de sarcini pe partea tehnica, o varianta de finantare. Ne-ar mai trebui o hotarare de consiliu local si, daca lucrurile merg bine, atunci evident ca de la anul ar putea fi tramvaie noi”, ne-a declarat edilul Timisoarei.
Tramvaiele ar urma sa fie aduse in Timisoara in mai multe etape, cate zece in fiecare an, deoarece banii sunt mult prea multi.
La noi costa 3,5 milioane de euro, la Oradea 2,7!
Initial, se discuta despre un credit in valoare de 175 de milioane de euro (!), reprezentantii primariei estimand atunci ca un tramvai ar costa 3,5 milioane de euro, in conditiile in care autoritatile din Oradea cumparau, tot la acea vreme, tramvaie cu 2,7 milioane de euro bucata. Oradenii se bucura in prezent de tramvaie moderne, facute tot de nemti, care nu le fac probleme in trafic sau nu sunt mazgalite in ultimul hal de tinerii artisti.
„Avem zece bucati pe care le-am cumparat acum cativa ani. Pentru noi sunt deja vechi. Au fost achizitionate prin credit bancar de catre primarie, iar despre dotari pot sa va spun ca au aer conditionat, precum si trape de acces pentru persoanele cu dizabilitati locomotorii. La inceput au fost discutii ca pretul a fost prea mare la vremea aceea, s-au facut mai multe contestari”, ne-a declarat Carmen Tocut, purtator de cuvant Oradea Transport Local.
Edilul Timisoarei spune ca nu stie despre tramvaiele din Oradea, desi ne-a marturisit ca a cercetat piata in 2008.
„Tramvaiele sunt mai scumpe. Nu stiu ce tramvaie au luat la Oradea, dar la noi va fi o licitatie publica, deci poti sa vina aici diversi furnizori. Noi am vorbit cu mai multi producatori. Cand s-a facut un caiet de sarcini, s-a tinut cont de diverse caracteristici, ca sa zic asa, care ar trebui sa le aiba acest tramvai. Nu am discutat cu cineva anume ca sa le luam. Cei care se vor apropia cel mai mult si va veni cu cea mai avantajoasa finantare. Va trebui sa luam un imprumut. Pentru o parte din suma avem o promisiune de la Banca Europeana de Investitii si o parte din suma va veni printr-o banca comerciala”, a mai spus Gheorghe Ciuhandu.
FOTO: Dariana Dragos