TIMISOARA. Vesti bune pentru cei care locuiesc in Mosnita si lucreaza in Timisoara. Peste cativa ani ar putea veni spre oras cu tramvaiul, in urma unei investitii pe care cele doua localitati vor sa o faca in perioada urmatoare. Asta daca reprezentantii Primariei Timisoara vor sa implementeze un proiect mai vechi. In caz contrar, primarul din Mosnita a gasit o alta solutie pentru ca mosnitenii sa ajunga mai usor in Timisoara.
Proiectul este unul mai vechi, de pe vremea Administratiei Ciuhandu, insa autoritatile timisorene l-au pus deoparte, pentru ca acesta ar fi presupus ca Primaria Timisoara sa cumpere tramvaie noi. Cum nu se poate face asta decat pe fonduri europene, reprezentantii primariei au decis sa amane proiectul. Oricum, investitia este uriasa, pentru ca ar trebui montata linie de tramvai, ar trebui amenajat un depou si ar trebui cumparate si tramvaie noi.
„Ca sa nu tinem blocate proiectele comunei Mosnita, i-am transmis domnului primar ca noi, in aceasta etapa, nu mai promovam acel proiect. Presupunand ca am fi avut fonduri europene pentru el, nu am avut, ca el nu ar fi ajuns la contractare, dar am fi fost pusi in situatia sa cumparam pe banii nostri 17 tramvaie. Un tramvai costa 2 milioane de euro, ar fi insemnat ca Primaria Timisoara sa se angajeze sa dea din veniturile sale proprii 34 de milioane de lei, ca erau indicatori obligatorii in proiect. Cand s-a lucrat la acest proiect in administrata veche s-a mizat pe faptul ca acele tramvaie pot fi cumparate pe fonduri europene, dar cheltuiala nu e eligibila pe 2007 – 2013. Atunci noi am renuntat la proiect, pentru moment, dar acum facem extinderea liniilor de tramvai pe Calea Buziasului si mergem pana la frontiera Timisoarei, iar comuna Mosnita poate sa vina cu un proiect, noi suntem deschisi sa sustinem comuna Mosnita Noua, asa cum am sustinut si Dumbravita si Ghiroda, pentru extinderea liniilor de troleibuz. Insa suntem deschisi sa sustinem astfel de proiecte in masura in care nu ne incarca pe noi. Pe programele 2014 – 2020 poti cumpara si tramvaie pe bani europeni, drept urmare acum suntem interesati”, a explicat primarul Nicolae Robu.
Cum valoarea investitiei era estimata la 50 de milioane de euro, autoritatile locale au impartit proiectul in doua: unul se refera la tronsonul de la AEM pana la calea ferata, iar altul de la calea ferata pana in Mosnita.
„Proiectul era foarte mare, era undeva la 50 de milioane de euro, l-am impartit in doua pentru o finantare mai usoara, sa depunem, de fapt, doua proiecte. Primul se finalizeaza acum, in decembrie o sa fie aprobat in Consiliul Local Timisoara studiul de fezabilitate pentru tronsonul de pe teritoriul Timisoarei, de la AEM pana la linia de cale ferata, la granita cu localitatea Mosnita. La sfarsitul lui februarie sau inceputul lunii martie 2015 va fi finalizat si studiul de fezabilitate pentru tronsonul de la linia de cale ferata pana la Mosnita Veche. Amandoua vor merge, dar separat. Au fost gandite unitar, pentru ca pana la sfarsit, cand vor fi implementate, sa circule tramvaiul pana la Mosnita Veche”, ne-a declarat Culita Chis, seful Directiei Tehnice din cadrul Primariei Timisoara.
Asadar, se lucreaza la studiile de fezabilitate pentru ca cele doua proiecte sa fie puse in aplicare.
Primarul din Mosnita: RATT e prea scump
In cazul in care nu se gasesc fonduri pentru aceste doua proiecte, Ioan Sorincau, primarul din Mosnita, sustine ca a discutat deja cu reprezentantii Consiliului Judetean Timis pentru largirea drumului care leaga capitala Banatului de Mosnita la patru benzi, urmand apoi sa fie posibila extinderea unei linii de autobuz din Timisoara pana in comuna vecina. Sorincau spune insa ca RATT e prea scump.
„Eu nu stiu ce sa mai cred, am avut o intalnire mai demult cu domnul Robu, dansul mi-a confirmat ca proiectul nu este important pentru Primaria Timisoara. De aceea am demarat impreuna cu Consiliul Judetean Timis un proiect pentru largirea drumului la patru benzi. Se lucreaza la proiect, am inteles ca este in faza destul de avansata. Noi avem autorizatie pentru transport public si il facem noi, este mult prea scump RATT, operatorul cu care lucram noi e la 60% din pretul RATT”, a declarat Ioan Sorincau pentru opiniatimisoarei.ro. Potrivit lui Sorincau, un bilet de autobuz pana la Mosnita costa 3 lei.
Daca se obtin fonduri europene pentru implementarea lor, acestea ar putea fi puse in practica mult mai repede. Ramane de vazut cat de bine se misca specialistii din Primaria Timisoara si cei din Primaria Mosnita si daca se inteleg pana la urma si decid sa continue proiectele.
Foto: panoramio.ro