TIMISOARA. Arhitectii din Primaria Timisoara dezbat in aceste zile cu timisorenii curiosi noul Plan Urbanistic General al orasului, care cuprinde o serie de proiecte indraznete pentru capitala Banatului. Arhitectul-sef Sorin Ciurariu vorbeste si despre eventualitatea introducerii metroului in Timisoara, prin ingroparea caii ferate in subteran si realizarea unui bulevard deasupra, care sa lege nordul de sudul orasului.
Seful Directiei de Urbanism spune ca noul PUG va fi foarte clar si de indata ce va fi aprobat in Consiliul Local, vor putea fi emise si certificatele de urbanism pe marginea lui. Printre cele mai importante proiecte incluse in PUG se numara si realizarea unei platforme muzeale, a unui centru expozitional intre oras si aeroport, a unui centru de targuri sau a unui centru de conferinte. Dezvaluirea a fost facuta de Sorin Ciurariu.
„Avem cateva proiecte bine definite. Avem o platforma muzeala, care va avea mai multe componente. S-ar putea sa avem si uin centru expozitional, un centru de targuri, poate si un centru de conferinte. Ele nu vor fi propuse ca obiecte de arhitectura, vor fi zone destinate. Si in conditiile astea, printr-un concurs de arhitectura sau printr-o forma prin care aceste obiecte vor prinde viata, poate in urmatorii zece ani o sa le avem. Sunt multe abordari indraznete”, ne-a declarat Ciurariu.
Intaiul arhitect al Timisoarei considera ca cel mai indraznet proiect se refera la introducerea caii ferate in subteran si, totodata, introducerea metroului in capitala Banatului. Nu sunt bani insa, iar cu banii Timisoarei sigur nu va fi realizata investitia, mai ales ca liniile ferate apartin CFR. Compania este insa in colaps financiar.
„Din punctul de vedere al infrastructurii, cel mai indraznet este introducerea caii ferate in subteran si crearea deasupra ei a unui bulevard. Mi se pare o chestiune care altii au facut-o acum 100 de ani cu succes si poate suntem si noi pregatiti sa o facem. Si nu ca sa facem demonstratia ca suntem acolo, ci pentru ca e chiar utila. Evident ca e realizabila. Orice proiect e realizabil. Doar ca nu va fi realizat cu fondurile orasului, acesta fiind un proiect major de infrastructura al Romaniei, ci va fi realizat prin sumele la care putem sa avem acces. Din punct de vedere al proiectarii, mai devreme de un an nu putem face un asemenea proiect. Iar din punct de vedere al tehnologiilor, in ziua de astazi, in functie de ce solutie e aleasa, se poate discuta de un an sau doi, daca lucrurile merg bine. Insa cel mai important lucru este ca acest proiect rezolva o problema reala de baza: legatura rutiera intre nordul si centrul orasului si indiferent de cum va fi realizat, el este necesar”, a completat Ciurariu.
Timisoara are nevoie de personalitate!
Arhitectul sef considera ca noul Plan Urbanistic General ar trebui sa aduca Timisoarei putina personalitate. In plus, timisorenii trebuie sa spuna ce isi doresc de la noul PUG.
„Eu ma astept sa isi doreasca o calitate mai buna a vietii, un oras mai bine definit, cu personalitate, cu elemente de noutate, dar in acelasi timp si cu un conservatorism privitor la valori si la identitatea urbana. Personalitatea asta are 3 mari componente: prima e legata de traditie, avem conservatorism in zona traditionala, a doua e legata de inovatie si nu vine in contrapartida – un oras contemporan e un oras inovator – si a treia ar fi cea mai complicata: legata de a fi timisorean. Cel mai bun regulament si cele mai frumoase constructii nu traiesc fara oameni. In conditiile astea, eu cred ca componenta asta a treia e cea mai importanta: sa ne asumam dorinta de a avea valori, de a le pastra si, in acelasi timp, de a fi inovatori, prin toate actiunile pe care le facem”, a mai spus Sorin Ciurariu.
Totodata, acesta a dezvaluit ca Timisoara va avea pe viitor zone construite protejate, precum si zonele de reconversie urbana si de urbanizare si procedurile clar descrise.
„Si asta inseamna ca stim cum vom putea interveni putem face orasul contemporan. Si cea de-a treia, exista o lista de prioritati si de mari proiecte care ne indreapta catre un oras de secol 21 cu pretentii de capitala culturala, cu pretentii de regiune europeana. S-ar putea fara discutie sa fim cel mai consistent oras european din aceasta zona, daca ducem la bun sfarsit aceste proiecte. Pe zona la care ne referim avem o reconversie masiva a industriei din partea de nord, avem centura si inelul IV care va reglementa o relatie bine definita intre cartiere si platforme”, a conchis Ciurariu.
Noul PUG al Timisoarei va fi gata anul viitor pe vremea aceasta, considera seful Directiei de Urbanism. La prima dezbatere pentru Planul Urbanistic General au participat putini timisoreni. Doar cativa au luat cuvantul insa. Urmatoarele dezbateri au loc dupa urmatorul program: miercuri, 26 iunie, pentru zona SE, la sud de Canalul Bega si la est de Calea Martirilor; joi, 27 iunie, pentru zona SV, la sud de Canalul Bega si la vest de Calea Martirilor si vineri, 28 iunie, pentru zona NV, la nord de Canalul Bega si la vest de Calea Aradului. Intalnirile au loc in Sala de Consiliu a primariei, intre orele 15:00 – 18:00.
Foto: Virgil Simonescu