TIMISOARA. Sorin Grindeanu da asigurari ca tronsonul de nici 10 kilometri lipsa din Autostrada Vestului care sa lege in mod continuu Timisoara de Sibiu va fi finalizat si nu va pierde banii prevazuti in PNRR.
Ministrul Transporturilor care a anuntat zilele trecute relansarea licitatiei pe repede inainte pentru segmentul Margina – Holdea, lot din autostrada Lugoj – Deva, a precizat ca va urmari cu atentie toate termenele.
„Am reluat aceasta licitatie, care, sper, de aceasta data, sa duca la desemnarea unui castigator si sa se inceapa in sfarsit lucrarile. Ma leaga foarte multe aminitiri urate de aceste tronson de vreo 9 km si spun ca sunt amintitri urate, pentru ca din 2017, din perioada in care eram prim-ministru, vad ca sunt acelasi probleme.
In momentul in care am venit la Ministerul Transporturilor era o listatie in desfasurare. A fost depusa o oferta care era neconforma. Voi urmari toate termenele, pentru ca acest lot e prins in PNRR si va trebui sa fie finalizat pana la terminarea PNRR (Planul National de Rezilienta si Redresare, n.r.). Am tinut sa se relanseze extrem de rapid aceasta licitatie si iata ca in acest moment au reinceput procedurile„, a precizat Sorin Grindeanu, vineri, la Timisoara.
Supranumita si Autostrada Rusinii Nationale, pentru realizarea acestei bucati de sosea de mare vitezaa, licitatia anterioara, castigata de o asociere din Turcia, a fost anulata din cauza unor neconformitati.
”A fost relansata licitatia pentru Lotul 2 (Sectiunile E si D) al autostrazii Lugoj-Deva!
CNAIR a transmis astazi (5 aprilie, n.r.) la ANAP, pentru verificare, documentatia destinata noii proceduri de licitatie.
In maximum 10 zile, ANAP trebuie sa finalizeze verificarea documentelor, dupa care CNAIR va putea lansa licitatia propriu-zisa a contractului pentru proiectarea si executia celor doua sectiuni ale Lotului 2 din autostrada Lugoj-Deva.
Pe sectiunile E si D ale Lotului 2, ce reprezinta sectorul lipsa din Autostrada Lugoj-Deva, urmeaza sa fie construite faimoasele „tuneluri pentru ursi” cu o lungime totala de 2,13 km”, preciza Sorin Grindeanu in 5 aprilie.
***
Va reamintim, in ianuarie, licitatia pentru segmentul lipsa din Autostrada Vestului a fost deblocata de Curtea de Apel Bucuresti care s-a pronuntat in privinta contestatiei depusa de una dintre firme, Aktor, la preselectia facuta de CNAIR anul trecut.
Judecatorii au respins plangerea, astfel ca procedura a mers mai departe, iar Compania Nationala pentru Administrarea Infrastructurii din Romania a fixat pentru 14 februarie termenul limita pentru redepunerea ofertelor pentru cele 6 firme ramase in cursa: Mapa, Alsim Alarko, Kolin, Strabag, Pizzarotti si Terna.
La noul termen limita, o singura asociere a redepus oferta, astfel ca aceasta a intrat intr-o noua evaluare tehnica si financiara. Este vorba de turcii de la MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S., a caror oferta a fost declarata drept neconforma la inceputul lunii martie.
Tronsonul de autostrada dintre localitatile Margina (Timis) si Holdea (Hunedoara), parte din Lotul 2 al Autostrazii A1 Lugoj – Deva (contract reziliat), are o lungime de putin peste 9 kilometri si costa peste 300 de milioane de euro, cu termen de realizare 38 de luni, din care 10 pentru proiectare si 28 pentru executie.
Finantarea este, in acest moment, asigurata prin PNRR, termenul limita de receptie fiind 2026.
Valoarea estimata a contractului este de 1.363.135.841,00 Lei fara TVA, adica aproape 325 de milioane de euro cu TVA.
Traseul are o lungime de 9.13 km, din care 2,13 km de tunel.
Cei putin peste 9 kilometri ar trebui sa fie gata, asadar, in 3 ani.
Termenul de finalizare prevazut este 10 luni proiectare și 28 de luni executie conform factorilor de evaluare din Documentatia de Atribuire. Obiectul contractului il reprezinta proiectarea, executia și finalizarea lucrarilor pentru obiectivul major de investitii Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Sectiunea E și finalizare Sectiunea D in lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel forat.
Conform conditiilor din Acordului de mediu a fost prevazuta realizarea a doua tuneluri in cadrul Sectiunii E2 in contexul evitarii problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicatii majore asupra mediului.
Lungimea celor doua tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din doua galerii unidirectionale prevazute pe fiecare cale de circulatie cu platforma de 11,25 m.
Istoria ‘Rusinii nationale’ – Lotul 2 al Autostrazii Lugoj-Deva, ramas nefinalizat intre Margina si Holdea
In anul 2013, in timp ce drumurile se aflau in subordinea lui Dan Sova (PSD), CNADNR (n.r. – actuala CNAIR) a contractat lucrarile la Lotul 2 al autostrazii A1 Lugoj–Deva cu Asocierea Salini Impregilo -Secol Spa pentru suma de 562 milioane de lei fara TVA, finantarea urmand sa fie asigurata in proportie de 85% din fonduri europene.
In acelasi an, Agentia de Protectie a Mediului a aprobat un acord de mediu, care impune modificarea proiectului initial prin realizarea unor tuneluri, in locul unor sapaturi uriase care practic ar fi despicat muntele.
Compania de drumuri a solicitat constructorului in 2015 sa elaboreze un proiect tehnic de executie a tunelurilor, dar in 2017 s-a razgandit, nu a acceptat sa mai plateasca proiectul, ba chiar a facut pasi prin care sa incerce sa renunte cu totul la ideea de tuneluri. In paranteza fie spus, tunelurile reprezentau si singura varianta prin care se puteau accesa fonduri europene pentru proiect, executivul de la Bruxelles nefiind de acord sa finanteze nicio solutie care ar fi mutilat cadrul natural.
In primavara anului 2017, in timp ce in fruntea transporturilor era Razvan Cuc (PSD), CNAIR a reziliat partial contractul pentru lotul 2, pe portiunea de circa 9 km ce cuprinde zona de tuneluri din lotul 2. A fost o decizie extrem de proasta, cum avea sa se dovedeasca 3 ani mai tarziu.
Salini Impregilo a castigat in 2020 procesul privind rezilierea abuziva a contractului la Curtea Internationala de Arbitraj de la Paris, care a obligat statul roman sa repuna in contract constructorul si totodata sa plateasca despagubiri de 232 milioane de lei, plus alte cateva milioane drept cheltuieli de judecata.
Intre timp, in 2019 a fost reluata licitatia pentru gasirea unui constructor si mai apoi blocata.