Opinia Timisoarei

Ministrul Transporturilor: ‘Suntem obligati sa finalizam Autostrada Lugoj-Deva, altfel pierdem banii europeni pentru tot ce am facut deja’. Cei nici 10 km ramasi in aer reprezinta cea mai scumpa bucata de autostrada din Romania, estimata la 300 de milioane de euro

Romania trebuie sa realizeze o parte din coridorul pan-european, pana in 2030, altfel se pierd banii europeni atrasi pentru loturile de autostrazi date deja in folosinta, spune ministrul Transporturilor. Din acest coridor pan-european face parte si segmentul de Autostrada de pe Lotul 2 Lugoj – Deva, ramas deocamdata pe dinafara, dupa ce ultima licitatie a fost suspendata.

Vorbim de altfel de cea mai scumpa bucata de autostrada din Romania, evaluata la 300 de milioane de euro, dat fiind faptul ca trebuie construite si mai multe tuneluri pentru ursi.

Inelul Bucurestiului, cei 102 km este parte a coridorului principal pan-european Constanta – Bucuresti – Pitesti – Sibiu – Nadlac. Din acest coridor principal pan – european, pe care noi suntem obligati sa il realizam pana in 2030, lipseste inelul Bucurestiului, lipseste Sibiu – Pitesti si lipsesc cei 13 km din Lugoj – Deva. Toate aceste obiective majore obligatoriu trebuie sa le finalizam pana in 2030, altfel riscam sa pierdem banii europeni pentru celelalte loturi pe care le-am dat deja in trafic”, a declarat Lucian Bode la TVR1, marti seara.

Pe langa amenintarea pierderii fondurilor europene, pentru aceeasi bucata de sosea de mare viteza ramasa nefacuta, Romania ar putea plati daune constructorului Salini Impregilo 50 de milioane de euro. Firma a acuzat rezilierea abuziva a contractului de catre statul roman, iar Curtea Internationala de Arbitraj de la Paris i-a dat castig de cauza. Romania a formulat o contestatie in anulare, in luna mai a acestui an.

CITESTE SI: Cea mai scumpa bucata de autostrada din Romania, in Timis, de 300 de milioane de euro pentru nici 10 km, nicio sansa sa fie gata mai devreme de 2023. Anuntul CNAIR 

Rezilierea contractului pe Autostrada Lugoj – Deva Lot 2 si balbaiala eterna cu tunelurile

In vara lui 2017, dupa ce la inceputul anului a incercat fara succes sa schimbe strategia CNAIR si sa renunte la realizarea tunelurilor impuse prin acord de mediu (de care se stiau, practic, dinaintea contractarii lucrarilor pe Lotul 2), ministrul Razvan Cuc si seful CNAIR de atunci Stefan Ionita au tot facut vizite pe santierul lotului 2 Lugoj – Deva in care s-au plans in fata presei de constructor.

Pe 10 august 2017, CNAIR anunta rezilierea partiala a contractului pe lotul 2 al autostrazii Lugoj – Deva, o decizie catalogata de societatea civila drept „o masura de cosmetizare a ministrului Transporturilor” si de a evita o decizie transanta privind tunelurile.

Trebuie precizat ca pana la acel moment Compania de Autostrazi ceruse constructorului Salini sa realizeze proiectul tehnic pentru sectiunea cu tuneluri (desi contractul semnat initial nu prevedea asa ceva), dar apoi nu l-a mai platit si a schimbat strategia: a licitat abia in 2019 proiectarea si executia tunelurilor. Licitatie care e blocata de mai bine de un an.

Nota de plata: 50 de milioane de euro daune

In primavara, aproape trei ani mai tarziu, Curtea Internationala de Arbitraj de la Paris a decis sa dea dreptate constructorului italian in problema rezilierii contractului si, practic, obliga CNAIR sa plateasca daune de 230 de milioane de lei (circa 48 de milioane de euro), plus alte cateva milioane de euro cheltuieli de judecata, informa   Ziar de Hunedoara.

Autostrada A1 Lugoj – Deva, Lot 2 a fost contractata in 2013 cu constructorul italian Salini Impregilo, iar in acelasi an Agentia de Protectia Mediului aproba un acord de mediu revizuit care impune realizarea unor tuneluri ce nu apar in proiectul original, in locul unor sapaturi uriase care practic ar fi despicat muntele in doua.

Tunelurile „pentru ursi”, cum au mai fost ele numite, au fost adaugate astfel incat coridoarele naturale de mobilitate a faunei din zona sa nu fie afectate si sectionate, practic, de noua sosea de mare viteza.

CNAIR si constructorul stiau din primele momente ca proiectul nu se poate derula conform contractului initial, dar au taraganat situatia nepermis de mult.

CNAIR a improvizat o decizie si a cerut in 2015 constructorului sa faca un proiect tehnic de executie a tunelurilor, dar in 2017 s-a sucit, nu a acceptat sa mai plateasca proiectul, ba chiar a facut pasi prin care sa incerce sa renunte cu totul la ideea de tuneluri, pe motiv ca „sunt prea scumpe” – lucru neacceptat, in special la nivel european.

Astfel, in vara lui 2017 a decis rezilierea partiala pe Lotul 2, mai exact un sector de circa 9 km care include si zona de tuneluri.

Abia in 2019 CNAIR a scos la licitatie restransa proiectarea tehnica si executia tunelurilor: 9,13 km de autostrada din care 2,13 km vor fi tuneluri forate cu doua benzi pe sens si banda de urgenta. Costul total estimat: 296 milioane de euro.

Nici pana azi nu au fost contractate lucrarile, in conditiile in care executia ar dura in realitate cativa ani buni.

Mai multe AICI.

UPDATE: Ministrul Transporturilor, Lucian Bode: Am demarat procedurile de contestatie in anulare la hotararea Curtii de Arbitraj de la Paris in privinta autostrazii Lugoj-Deva

Autoritatile au anuntat in mai ca au facut demersurile pentru a contesta decizia Curtii de Arbitraj de la Paris, in urma careia statul roman ar trebui sa plateasca daune de aproximativ 50 de milioane de euro.

„Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris, printr-o hotărâre, stabileşte în legătură cu acest lot de autostradă câteva lucruri. Dincolo de suma pe care statul român este obligat să o plătească constructorului, aproximativ 50 de milioane de euro, mai stabileşte ceva. Declară că contractul este în vigoare şi mai declară că încetarea parţială a contractului de către Companie a fost abuzivă şi nelegală. Eu cred că statul român trebuie să uzeze de toate pârghiile pe care le are pentru a opri punerea în aplicare a acestei hotărâri. Noi deja am demarat procedurile de contestaţie în anulare la această hotărâre şi am speranţa că, printr-o implicare şi printr-o apărare serioasă a intereselor statului român, putem să întoarcem această hotărâre”, afirma in mai ministrul Transporturilor, Lucian Bode.

Ministrul Transporturilor a mai explicat ca este vorba despre a doua instanta, intrucat in prima Romania a castigat, insa, ulterior, „niciun angajat al statului român nu s-a prezentat să apere interesele statului român”.

Citeste mai mult AICI.

 

Exit mobile version