TIMISOARA. Aproape 40 de agenti economici din Timis, interesati sa lege parteneriate cu oameni de afaceri din China. Acestia s-au intalnit in cadul Targului International China Brand Fair Budapesta 2019, desfasurat intre 3 si 5 iunie, si au discutat despre posibile colaborari.
„Incheiem o misiune economica extrem de fructuoasa, devenita traditionala. Este a treia editie la care participam si credem noi ca facem un serviciu extrem de profitabil firmelor timisene si nu numai. Am gasit un targ extrem de bine organizat, cu produse chinezesti, dar nu numai. Am vazut si prezentari ale tarilor din grup. Si noi am avut un stand foarte bine reprezentat la acest targ. Am avut o delegatie extrem de numeroasa, 40 de firme reprezentante a mare parte a domeniilor de activitate. Feed-back-ul nu il stim in mod concret inca, dar multi dintre agentii economici au luat contacte, avem diferite corecpondente care deja s-au purtat pe mail, liste de preturi, tot felul de conditii de livrare. China este o piata emergenta, este cel mai mare producator de marfuri. Distanta costa, exista si o serie de inadvertente culturale intre noi, modalitatea de corespondenta, lucruri care fac destul de dificila colaborarea si acesta este si motivul pentru care chinezii nu sunt foarte prezenti pe piata noastra, cum sunt pe alte piete asiatice”, a spus Darius Georgiu, vicepresedinte CCIAT.
Oamenii de afaceri care au participat la targ au avut intalniri cu expozantii chinezi, iar cei mai multi dintre ei chiar au facut primiii pasi pentru o colaborare.
„Pentru mine a fost prima experienta de acest gen, impreuna cu Camera de Comert. Oportunitatile pot fi multe. Se stie ca China este unul dintre cei mai mari producatori ai lumii, se pot face schimburi comerciale benefice pentru firmele din Romania. Este foarte interesant faptul ca produsele din China au o valoare de piata care poate crea un profit mult mai mare pentru societatile din Romania. Eu cred ca aceste intalniri sunt benefice, pentru ca de la chinezi putem cumpara absolut orice, oportunitatea si varietatea produselor pe care le putem importa din China este foarte mare si preturile sunt extrem de accesibile pentru firmele din Romania. Eu am fost interesat de produse pentru piata agroalimentara si am gasit suficiente echipamente astfel incat sa ne gandim pentru societatea noastra la dezvoltarea relatiilor”, a spus Cristian Matias, unul dintre agentii economici prezenti la China Brand Fair.
„Initiativa CCIAT este una fericita, pentru ca ne aduce din nou o idee mai veche de a reface o piata a prezentei romanesti in China si a chinezilor in Romania, mai ales in ceea ce priveste firmele mici. Pe vremuri libraria era jumatate cu produse romanesti, iar partea de lenjerie era aproape toata din China. Acum am avut contacte cu firme din China pe anumite domenii pe care noi le consideram utile pe zona Camerei de Comert din Timisoara, si anume produse pentru terapii alternative si complementare, unde stim ca asiaticii sunt lideri, respectiv ceea ce inseamna partea de alimente. In octombrie, Camera de Comert va avea, in premiera, o foarte puternica expozitie in acest domeniu. Si chinezii pot sa aduca aportul. Firme mici, cum este a noastra, s-au intalnit cu firme mici. Cel mai complicat va fi sa aducem individual niste companii sa expuna pe anumite teme la noi. Cred ca modalitatea cea mai buna este sa aducem un grup pe o anume tema”, a completat Vladimir Culea, reprezentantul unei firme de organizare evenimente.
Pentru prima data, si Asociatia pentru Dezvoltarea Turismului Timis a participat la eveniment, in incercarea de a aduce turisti chinezi in judetul nostru.
„Pentru Asociatia pentru promovare a turismului a fost prima participare la acest targ, o participare favorizata de Camera de Comert si a fost o oportunitate pentru noi de a stabili primele contacte cu entitati din turismul din China, in special din mijlocul tarii, intr-un moment in care China se arata deschisa si oamenii par tot mai dornici sa calatoreasca. Credem ca Europa de Est reprezinta un punct de atractie pentru ei si am incercat sa aflam care ar fi domeniile lor de interes, daca sunt mai interesati de cultura, daca sunt interesati de istorie, asta pentru a incerca sa dezvoltam, de exemplu, o ruta a castelelor din regiunea noastra. Au fost cateva discutii interesante, categoric este un pas facut in acest sens. Urmeaza sa derulam acest dialog online si sper sa avem, in urmatorii ani, si grupuri de turisti din China”, a spus Delia Barbu, directorul APDT in judetul Timis.
In standul Romaniei au fost prezente si firmele Aur’a Water, Crama Aramic, Ultramarin, Galeriile Calpe si Terra Apis, producatoare de miere de albine cu proprietari terapeutice, care si-au epus produsele.
Targul China Brand Fair este unul dintre cele mai mari si complexe evenimente din Europa Centrala si de Est, care cuprinde expozitii, prezentari de firma, conferinte tematice si intalniri de afaceri, devenind astfel o platforma de intalnire a producatorilor, exportatorilor si importatorilor din China cu oamenii de afaceri din tarile europene.
Anul acesta, China Brand Fair a cuprins 3 expozitii intr-una singura.
Pe o suprafata de 12.000 de metri patrati au expus 320 de companii chineze, abilitate de catre Ministerul Comertului din China, si care activeaza in 16 domenii de activitate. Pe de alta parte, in cadrul Shandong Culture Exhibition au fost prezente aproximativ 40 de standuri din domenii precum cultura, turism, sport si medicina chineza, iar in cadrul CEE Export Fair au fost amenajate standuri nationale colective pentru firme din Europa Centrala si de Est care au dorit sa isi prezinte produsele si serviciile pe piata chinezeasca.