TIMISOARA. Cu contractul semnat inca din 2020, constructor desemnat si finantare asigurata, reabilitarea Garii de Nord din Timisoara a batut pasul pe loc pana acum. Si mai avem de asteptat.
Planuita sa fie gata in 2023, anul in care Timisoara va fi Capitala Europeana a Culturii, modernizarea a fost blocata dupa ce Administratia Fritz a cerut schimbarea proiectului, pentru ca voia sa se asigure ca acesta e in armonie cu viziunea sa pentru Timisoara, iar cei de la CFR au venit si ei cu alta propunere.
Recent, cei din Comisia Tehnica de Amenajare a Teritoriului si Urbanism si reprezentantii CFR au transat solutia finala. Astfel, fatada Garii de Nord va fi placata cu piatra naturala si tencuiala structurata, inspre bulevardul Republicii, si cu alucobond pe o parte dinspre peroane.
Odata decisa varianta finala a esteticii proiectului de reabilitare, in cel mult doua saptamani ar putea fi predat amplasamentul catre constructor. Cel putin asta sustine ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
„In sfarsit, s-a primit aprobarea, dupa 6-7 luni. Astfel incat, undeva in jurul datei de 15-20 iunie, se va preda amplasamentul si vor incepe lucrarile. Mi-as fi dorit sa inceapa mai devreme, dar inteleg si ritmul administratiei din Timisoara, care e unul tanar si liber, ca sa nu spun mai multe…„, a precizat Sorin Grindeanu.
Insa, ministrul Transporturilor optimismul i-a ‘incurcat’ calculele.
Dincolo de predarea de amplasament, mai sunt o serie intreaga de documente care trebuie actualizate pana cand muncitorii sa treaca efectiv la treaba sa poata lucra la elementele de infrastructura, si nu doar la zugraveli.
Autorizatia de constructie e deja expirata, trebuie actualizate preturile si intocmite si avizate documente
Practic, dupa ce noua solutie a fost avizata de arhitectul sef al orasului, aceasta trebuie reavizata de catre reprezentantii CFR, apoi trebuie emise actele aditionale si o noua autorizatia de constructie, intrucat cea veche a expirat.
Abia apoi va putea incepe efectiv lucrarea de modernizare propriu-zisa a garii. In plus, constructorul a trimis si o notificare pentru actualizarea de preturi, avand in vedere scumpirile de pe piata materialelor de constructii, la care inca nu a primit un raspuns.
Astfel, avand in vedere ca eliberarea tuturor acestor documente dureaza chiar si mai bine de o luna, atunci cand sunt operate cu prioritate, santierul propriu zis la Gara de Nord din Timisoara ar putea incepe abia din toamna.
***
Va reamintim, asocierea Constructim SA – Bauerhof Agrobanat SRL – Longhersin SRL – Lastun SRL ar trebui sa se ocupe de lucrari dupa ce a iscalit contractul in toamna lui 2020. Valoarea acestuia era, la momentul incheierii, de 20,9 milioane de lei cu tot cu TVA, adica aproximativ 4 milioane de euro, insa acum cifrele vor suferi modificari.
Conform proiectului, va fi reabilitata fatada, vor fi facute reparatii la platforme, se inlocuieste iluminatul, se modernizeaza intrarile in cladirea de calatori si se realizeaza o serie de reparatii la peronul liniei 1 si la tunelul de acces pietonal.
Pardoseala peronului 1 este planuita sa fie refacuta cu placi de granit rezistent la trafic intens. Urmeaza sa fie montat un sistem de delimitare cu placi denivelate pentru nevazatori si montata o instalatie de panouri fotovoltaice.
Anul 2023, cand Timisoara va fi Capitala Europeana a Culturii, va prinde orasul cu principala gara in santier.
FOTO: Forum STPT