TIMISOARA. Taxa pe paragina instituita de vechea adiministratie, care s-a dovedit ilegala, dupa ce Primaria Timisoara a pierdut toate procesele intentate de cei carora li s-a aplicat, a fost regandita si va fi reluata, anunta Dominic Fritz. Primarul precizeaza ca supraimpozitarea ii va privi deopotriva pe proprietarii de imobile istorice, cat si pe toti ceilalti care nu isi ingrijesc cladirile in oras.
Inainte insa de a amenda, primaria anunta demararea unui nou program de sprijin financiar pentru cei care vor sa-si renoveze fatadele, dupa ce proiectul propus de Nicolae Robu s-a dovedit un esec, intrucat in aproape 8 ani nimeni nu a beneficiat de el pana la capat.
Dominic Fritz merge pana intr-acolo incat vrea sa-i forteze pe proprietari sa isi puna ipoteca pe locuinte pentru a lua credite pe 10 ani.
Spune ca programul propus de el are doua componente, pe care le-a numit plastic – Morcovul si Biciul. Dominic Fritz spune ca mai intai le ofera proprietarilor facilitati, apoi ii constrange prin supraimpozitare, daca nu vor sa se conformeze.
„Avem un program de sprijin financiar si, pe de alta parte, reluam supraimpozitarea cladirilor neingrijite. Vom propune acest proiect de hotarare Consiliului Local, va sta 30 de zile in dezbatere publica si invitam timisorenii sa ne trimita propuneri la acest proiect, dar speram ca la mijlocul lui iunie o sa intre in vigoare.
Primaria Timisoara va acorda finantare pentru imobilele situate in zonele de actiune prioritara, Cetate, Iosefin, Traian. Am extins zona fata de vechiul program, dar avem o anexa in care sunt trecute cladirile istorice si cele care fac parte din categoria monumente istorice. Cel mai important lucru, vom recladi echipa de consultanta tehnico-economica, care va indruma asociatiile de proprietari in aceste demersuri de reabilitare„, a spus primarul Dominic Fritz
Edilul a explicat cum anume va functiona sprijinul propus de administratia sa pentru proprietarii de cladiri istorice ori monument istoric.
„Toate monumentele istorice, individuale sau din ansamblu de monumente, vor beneficia de finantare. Pe de o parte, o sa oferim 20% din costuri, iar 80% din valoarea lucrarilor o dam sub forma de finantare rambursabila si asociatiile de proprietari au 10 ani sa ne dea inapoi acesti bani, in baza unui contract de ipoteca imobiliara. Eligibile sunt cheltuielile pe fatada, tamplarie si schimbare acoperis.
Partea noua este ca vom putea executa aceste lucrari din partea Primariei Timisoara, vom putea incheia un contract cu firmele de constructii, iar primaria apoi va implementa reabilitarea in sine, iar pentru asta o sa avem o echipa specializata, care se va ocupa doar cu implementarea acestor programe de reabilitare.
In al doilea rand, pentru cladirile care se afla in situri istorice, care nu sunt clasificate ca monument idividual, oferim o finantare rambursabila pe 10 ani, de 50%, cu un contract de ipoteca imobiliara. Acest program este doar pentru persoane fizice.
In analiza noastra este, pe de o parte, pentru ca procesul a fost prea complex pentru asociatiile de proprietari, si doi, au fost niste incurcaturi juridice, care au dus la o imposibilitate de a aplica la acest program„, a precizat Dominic Fritz.
Specialistul in proiecte de reabilitare si consilier local Paula Romocean a explicat cum va fi rezolvata una dintre cele mai spinoase probleme, care a impiedicat pana acum functionarea vechiului program de sprijin al Primariei – consolidarea cladirilor cu risc seismic inainte de reabilitare. Element care presupunea o alta cheltuiala impovaratoare, care insa nu se regasea, spre exemplu, la Oradea, unde un proiect similar a functionat si a dus la renovarea mai multor imobile valoroase din patrimoniul orasului.
Oamenii trebuie sa-si faca pe cheltuiala lor expertiza seismica si au fost eliminate de la obligativitatea consolidarii cladirile din categoriile 2 si 3.
„Vor fi eligibile de finantare cladirile de risc seismic 2 si 3, cu exceptia cazului in care expertul tehnic constata si precizeaza in mod expres ca este nevoie de lucrari de consolidare care conditioneaza executarea lucrarilor de reabilitare. Pentru toate imobilele din zona prioritara, daca proprietarii doresc sa colaboreze cu Primaria Timisoara, vor avea urmatoarele facilitati: autorizarea de constructie se va emite in maxim 15 zile, iar aceste documente se elibereaza fara taxa. De asemenea, proprietarii vor fi scutiti de taxa de 0,1 sau 0,7 la Inspectoratul de Stat in Constructii, si vor fi scutiti de plata impozitului timp de 5 ani consecutivi bineinteles, cu conditia procesului verbal de receptie.
Toate aceste facilitati vor putea fi oferite cu conditia ca ei sa depuna un acord scris inainte de inceperea lucrarilor si sa spuna ca vor sa beneficieze, conform programului, de acest sprijin”,a spus Paula Romocean.
Primarul Dominic Fritz a precizat, ca in acest moment, s-a alocat 1 milion de lei pentru program, insa suma ar putea fi suplimentata. A mai subliniat ca in acest proiect nu intra persoanele juridice, ci doar cele fizice.
„Momentan avem 1 milion de lei. Nu sunt dosare de executie. Suma se poate suplimenta. Sunt 20 de dosare din varinata trecuta, din care 19 sunt incomplete. Anul acesta ne axam pe documentatia tehnica si consultanta cu asociatiile de proprietari. – mergem cu deschiderea asta, cu fiecare strada si numar, persoanele juridice trebuie sa suporte 100 la 100 din costuri„, a spus primarul.
Dominic Fritz a mai anuntat ca banii ce vor fi stransi din taxa pe paragina vor fi directionati catre programul de sprijin financiar al primariei.
„E foarte important ca proprietarii sa constientizeze ca face parte din responsabilitatile lor sa isi intretina cladirile. De aceea e foarte clar ca trebuie sa venim cu aceasta masura de supraimpozitare, ca sa stimulam proprietarii sa investeasca in imobilele lor. Banii pe care ii vom obtine din aceasta supraimpozitare ii vom aloca acestui program de reabilitare.
Vom tine o evidenta clara despre sumele pe care le incasam din supraimpozitare, caci nu va fi o pusculita pentru asta.
Nu este o procedura doar pentru centrul orasului, ci se refera la toate cladirile neingrijite din intravilanul Timisoarei. Nu doar cladirile istorice, pentru ca exista si alte imobile neingrijite. Majorarea impozitului va fi intre 300 si 500%, in functie de punctaj, in urma evaluarii. Ce este important este ca, in fiecare an, ne-am pus o data fixa, pana in 31 iulie, constatam starea de degradare a imobilelor cu politia locala, si vom emite somatii pana cel tarziu in 31 iulie. Noi nu putem sa dam un termen de un an, ci somatia este pe un an calendaristic. Deci pana in 15 decembrie, dam un timp ca proprietarul sa solutioneze problema. Daca asta nu se intampla, intre 15 si 31 decembrie o sa emitem aceste hotarari de Consiliu Local prin care decidem supraimpozitarea pentru fiecare cladire in parte.
In trecut, proprietarii au fost somati si in octombrie, noiembrie, iar tribunalele au considerat ca este prea scurt timpul.
Hotararea de supraimpozitare ramane in vigoare pana cand proprietarul isi rezolva problema, pana cand teoretic e gata, practic, si asta e urmatorul punct, proprietarii ne vor anunta atunci cand au remediat problemele sau cand au autorizatie de construire. Si, atunci, in anul viitor se va suspenda supraimpozitarea, dar doar daca dupa si fac lucrari, daca la sfarsitul autorizatiei de construire constatam ca nu au facut aceste lucrari, atunci vom putea aplica retroactiv supraimpozitarea.
Noi nu putem, pe parcursul anului, sa mai schimbam ceva la hotararea de supraimpozitare. Asta inseamna ca, daca in februarie ai rezolvat problema, totusi, pentru anul in curs va trebui sa platesti supraimpozitare, iar anul viitor nu.
In ziua in care va fi votata si aceasta procedura, in mijlocul lui iunie, vom avea 6 saptamani foarte active, vom incepe constatarile si somatiile. Toti proprietarii de cladiri istorice stiu ca au aceasta obligatie si ca trebuie sa faca aceste demersuri„, a mai spus edilul sef al Timisoarei.
Dominic Fritz spune ca o echipa reorganizata de consultanti va oferi sfaturi proprietarilor care vor sa-si renoveze imobilele istorice.