TIMISOARA. S-a amanat din nou termenul la care vor sosi la Timisoara primele autobuze electrice Karsan din lotul de 44 ce vor fi fabricate in Turcia.
Daca initial era programat sa ajunga in aprilie, termenul s-a amanat pentru perioada verii, apoi au fost asteptate in octombrie si noiembrie, insa, in final, potrivit unor surse din Primaria Timisoara, mijloacele de transport ar urma sa ajunga cel tarziu intre Craciun si Revelion.
In prima etapa, la Timisoara vor sosi 4 astfel de autobuze noi. Dupa ce vor fi receptionate si predate catre STPT, acestea vor putea intra in circulatie, fara sa mai fie necesare toate probele pentru omologare, asa cum s-a intamplat in cazul tramvaielor de la Bozankaya, intrucat nu vorbim de un model unicat.
Primaria Timisoara nici nu s-a apucat sa construiasca platforma pentru statiile de incarcare unde se vor alimenta noile autobuze
Pana sa vina insa autobuzele electrice, trebuie montate statiile de incarcare pentru ele, insa mai e nevoie si sa fie construita platforma speciala pentru gararea lor.
Pana acum au ajuns 18 astfel de statii in Timisoara, iar 10 au fost deja instalate… temporar intr-un spatiu din depoul din Dambovita, intrucat platforma pe care trebuie amplasate definitiv si care trebuie construita de catre primarie e inca doar pe…. hartie.
Vorbim de o platforma betonata prevazuta cu instalatie electrica, doua posturi de transformare si o substatie, care ar trebui sa fie amenajata tot in Dambovita, unde erau depozitate vaporasele si parcheaza acum troleibuzele. Administratia Fritz nu a facut-o inca, asa ca alimentarea noilor autobuze va merge o vreme in sistem de provizorat, urmand ca statiile sa fie mutate definitiv abia cand se va face platforma.
FOTO: Forum STPT
***
Va reamintim, la inceputul lunii august, Consiliul Local Timisoara a aprobat o hotarare pentru actualizarea preturilor. Conform documentatiei, era nevoie de o ‘aducere la zi’ a costurilor, intrucat, sustin reprezentantii Primariei Timisoara, „razboiul din Ucraina a dus la cresteri majore ale preturilor marfurilor la nivel global, afectand inclusiv pretul materiilor prime precum: petrol, gaze naturale, consumul cu energia electrica si termica iar situatia economica internationala determinata de lipsa componentelor electronice si electrice in si post SARS-CoV-2, a afectat puternic piata constructiilor de masini din intreaga lume (…) In aceste conditii activitatea KARSAN OTOMOTIV SANAYII VE TICARET A.Ş este afectata deoarece preturile sunt in continua crestere, respectiv costurile cu energia electrica, termica si combustibil, precum si a produselor importate din Turcia, aspecte care in mod evident afecteaza activitatea societatii si posibila indeplinire a contractului„.
Cele 44 de autobuze electrice pentru Timisoara, avand fiecare lungimea de 18 metri, costau initial 162,3 milioane de lei cu tot cu TVA, impreuna cu 15 statii de incarcare rapida si 44 de statii de incarcare lenta. Acum pretul a ajuns la peste 193 de milioane lei cu TVA, adica aproximativ 40 de milioane de euro.
Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei a inceput demersurile pentru cumpararea lor pe bani europeni inca din februarie 2019, dar prima licitatie a esuat.
In vara lui 2021, in august, a fost anuntat castigatorul licitatiei, firma Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret AS din Turcia, si a fost semnat contractul cu Primaria Timisoara.
Zilele trecute, primarul Dominic Fritz a anuntat ca a fost aprobata cererea de finantare prin PNRR pentru alte 55 de mijloace de transport noi electrice pentru Timisoara.