Dopamina este o molecula chimica a „sistemului de recompensare” ce serveste la stimularea anumitor comportamente indispensabile supravietuirii (alimentatie) sau care joaca un rol important in procesul de motivare (recompensa secundara prin intermediul banilor).
Cercetatorii de la Universitatea McGill din Montreal (Canada) au dorit sa afle in ce fel este implicata dopamina in declansarea unei placeri abstracte, precum cea aparuta in timp ce oamenii asculta muzica, o senzatie care nu este indispensabila pentru supravietuirea speciei. in acest scop, oamenii de stiinta au selectionat 10 voluntari, cu varstele cuprinse in intervalul 19-24 ani, dintre cele 217 persoane care au raspuns anuntului postat de universitatea canadiana, ce dorea sa gaseasca acele persoane care au experimentat senzatia unor „frisoane” – semnal al unei placeri extreme – in timp ce ascultau muzica.
Cu ajutorul unor dispozitive de imagistica, savantii canadieni, coordonati de Valorie Salimpoor si Robert Zatorre, au masurat secretia de dopamina si activitatea cerebrala. in paralel, cativa senzori transmiteau informatii utile despre ritmul cardiac si cel respirator al voluntarilor, temperatura corporala a acestora si declansarea frisoanelor de placere la nivelul epidermei.
Potrivit rezultatelor acestui studiu, ce a fost publicat in revista Nature Neuroscience, dopamina este secretata atat in perioada de anticipare a placerii cauzate de muzica ascultata, cat si in perioada declansarii „frisonului de placere”, considerat momentul de varf din punct de vedere emotional. Este vorba de doua procese fiziologice distincte, ce implica zone diferite din centrul creierului.
In timpul momentului in care s-a inregistrat maximul de placere, s-a activat nucleul accumbens, implicat in senzatia de euforie, cauzata de administrarea unor psihostimulente precum cocaina. Cu putin timp inainte, in momentul de anticipare, secretia de dopamina a fost inregistrata intr-o alta zona a creierului – nucleul caudat.
Secretia de dopamina variaza in functie de intensitatea emotiei si a placerii resimtite, in comparatie cu masuratorile efectuate de savanti, in timp ce voluntarii ascultau o „muzica neutra”.
„Rezultatele noastre ne ajuta sa explicam motivele pentru care muzica are o valoare atat de mare in toate societatile umane”, au declarat cercetatorii. Acest studiu ne ajuta sa intelegem mai bine „de ce muzica poate fi utilizata cu mare eficienta in timpul unor ritualuri, in marketing si in filme, cu scopul de a induce o stare hedonica”, au adaugat autorii studiului.