TIMISOARA. Au trecut deja 3 ani de cand s-a semnat contractul si mai bine de un an si jumatate de la inceperea lucrarilor, iar la Pasajul Solventul de la Timisoara totul se misca cu viteza melcului.
Cu toate acestea, din primaria de sticla lucrurile par sa se vada cu totul altfel. Viceprimarul Ruben Latcau anunta un ‘progres vizibil‘, desi, spune tot el, inca se asteapta avize pentru avansarea lucrarilor.
„A fost rezolvata mare parte din avize. Pe partea de nord, spre Bogdanestilor, se lucreaza la peretii mulati. Acolo, cu exceptia peretilor care vor veni sub linia de 110 a celor de la Enel, se vor face toate lucrarile. Acolo mai e nevoie de un aviz de la Enel, care este in lucru, si probabil in cursul lunii septembrie va fi rezolvat, pentru ca toti peretii mulati pe partea cu Bogdanestilor sa fie facuti, ulterior sa inceapa sapatura.
Pe partea de sud, peretii mulati au fost realizati, sapatura a fost inceputa, se lucreaza la ancorajele laterale, practic peretii sunt fixati in niste ancoraje foarte mari, de aproximativ 12 metri, orizontale, introduse in peretele de sprijin. Probabil la mijlocul lunii septembrie aceste ancoraje vor fi finalizate, urmand ca undeva la sfarsitul lui octombrie sa avem radierul turnat, adica sa fie groapa finalizata, sa fie turnat fundul gropii.
Ulterior se va incepe munca la cheson. Daca in octombrie incepem sa lucram la cheson, acesta fiind tunelul propriu-zis, ne asteptam ca undeva in luna martie anul viitor sa avem chesonul realizat si sa incepem impingerea„, a spus pentru opiniatimisoarei.ro viceprimarul Ruben Latcau.
Trebuia sa fie gata in ianuarie 2024
In ianuarie 2024 ar fi trebuit ca primele masini sa poata circula deja prin pasajul pe sub calea ferata de la Solventul, insa termenul va fi depasit cu cel putin un an.
„Suntem constienti ca nu vor finaliza in grafic, cu prelungirea de termen care am facut-o si revendicarile contractuale pe care le vom accepta, ei vor mai avea o prelungire probabil pana undeva anul viitor in vara, dar anticiparea mea este ca un termen realist de finalizare este undeva la sfarsitul anului viitor. Chiar daca lucrarile merg destul de greu si de anevoios, acest proiect este intarziat nu cu cateva luni sau cu un an de zile, ci este intarziat cu 30 de ani. Ce vrem noi foarte mult este sa ne asiguram ca va ajunge la capat. Constructorul si-a schimbat intreaga echipa si daca mentin ritmul de lucru din ultimele 2-3 luni de zile, eu cred ca anul viitor, la sfarsit de an, vom circula cu masina pe sub calea ferata„, a adaugat viceprimarul pentru opiniatimisoarei.ro.
Dincolo de mobilizarea pe santier atunci cand e anuntata vizita viceprimarului si imaginile cu ‘progresul vizibil‘ al lucrarilor, pe care edilul le prezinta ca pe o adevarata realizare pe Facebook, realitatea din teren e complet diferita.
Imaginile video surprinse pe santier, zile si luni la rand, arata ca 2-3 excavatoare sunt cand si cand la treaba, muncind anemic.
Practic, ‘progresul vizibil’ e si mai vizibil daca ne uitam in urma cu jumatate de an sau chiar un an, atunci cand imaginile prezentate de opiniatimisoarei.ro arata ca in tot acest rastimp aproape ca nu s-a avansat deloc pe santier.
In ceea ce priveste infrastructura pentru tramvaie din acelasi pasaj nu s-a facut absolut niciun demers.
In februarie 2023, reprezentantii Primariei Timisoara anuntau ca au semnat contractul pentru finantarea proiectului de infrastructura cu bani de la Guvern. 43 de milioane de lei a primit administratia Fritz prin Programul National Anghel Saligny pentru a duce la bun sfarsit mult asteptatul pasaj.
Investitia cuprinde un drum care subtraverseaza liniile de cale ferata si include o linie dubla de tramvai, piste de bicicleta, trotuare si doua benzi pe sens pentru carosabil. De asemenea, la intersectia cu strada Garii se va realiza un sens giratoriu, care-l va inlocui pe cel existent.
La jumatatea lunii decembrie 2021, Primaria Timisoara a predat amplasamentul catre antreprenorul care trebuie sa construiasca Pasajul Solventul, pe sub cele 10 linii de cale ferata, aceasta dupa ce contractul cu constructorul fusese semnat inca din septembrie 2020, asocierea formata din Spic Internazionale (lider/ Italia) Pod-Proiect (Iasi)- Sylc Con Trans (Arad), cu alti 7 subcontractori, asociere care a castigat licitatia organizata acum 4 ani.
***
Pasajul Solventul urmeaza sa faca legatura intre Calea Bogdanestilor si strada Garii, pe sub liniile de cale ferata.
Conform proiectului, prin Pasajul Solventul va fi construita o linie de tramvai, amplasata pe axul drumului, care va face legatura intre linia de pe Calea Bogdanestilor si, candva, cu o linie de tramvai noua pe strada Garii.
Documentele pentru demararea investitiei au fost semnate de reprezentantii Primariei Timisoara in 22 septembrie 2020, chiar sub pasarela pietonala din Ronat, ce traverseaza cele 10 linii de cale ferata din zona.
Pasajul de la Solventul ar urma sa aiba, in total, patru benzi de circulatie, acestea putand fi chiar largite la sase, cate trei benzi pe sens, plus liniile de tramvai.
Linia de tramvai care va fi amenajata prin el urmeaza sa ajunga pe str. Garii, pana in dreptul Garii de Nord, unde se va racorda la liniile 1, 2 si 8. Cu o latime de 34 de metri si o lungime de 87.
Lucrarile cuprind:
– Executia unui pasaj rutier inferior, perpendicular pe axul caii ferate, care va face legatura intre Calea Bogdaneştilor şi strada Garii şi include: o platforma cu o linie cale pentru tramvai amplasata in mijlocul carosabilului; cate 2 benzi de circulatie pe sens de o parte şi de alta a platformei tramvaiului; trotuare pietonale si piste pentru biciclisti amplasate pe ambele parti. Pasajul va avea o lungime de traversare pe sub liniile de cale ferata de 65 de metri(10 linii cale) si o lungime totala de 87,10 metri.
– Amenajarea bretelelor carosabile la pasaj prin amenajarea strazilor Cassian Munteanu si Barierei in perimetrul pasajului-carosabil si trotuare, amenajarea Caii Bogdanestilor-carosabil la 4 benzi de circulatie, linii de tramvai, noi locuri de parcare si un sens giratoriu in intersectia cu strada Garii, amenajarea strazii Garii, prin refacerea partii carosabile la 4 benzi de circulatie rutiera si linii de tramvai.
– Refacerea si extinderea retelelor de utilitati, alimentare cu apa, canalizare, retea electrica pentru iluminat public si sustinerea liniei de contact pentru tramvai.
– Amenajarea a 5534 mp de spatii verzi.