Opinia Timisoarei

N-a putut fi salvat. Un pod de 85 de ani din Timis va fi demolat, iar in loc se va ridica unul nou. Se cauta constructor

TIMISOARA. La 4 ani de la momentul la care s-a intocmit Studiul de Fezabilitate pentru podul de la Gavojdia, se lanseaza licitatia pentru gasirea unui constructor care sa-l demoleze si sa ridice unul nou in loc.

CITESTE SI: Centura Vest Timisoara, cu 2 benzi pe sens, 4 noduri rutiere si 10 poduri si pasaje, aproape de anuntarea castigatorului licitatiei 

Este vorba despre un pod cu o vechime de 85 de ani, care face legatura intre cele doua parti ale localitatii, unind malurile paraului Spaia. In plus, el asigura si conexiunea cu Lugoj si Jena, dar si cu Stiuca. Cu o lungime de aproape 25 metri, podul a fost construit din caramida, in jurul anului 1935.

Inca din 2020, mai multe ONG-uri, intre care Asociatia Prin Banat, dar si OAR Filiala Timis, si alte asociatii pentru salvarea patrimoniului cultural, carora li s-a alaturat si Muzeul de Istorie din Lugoj, au cerut Directiei Judetene pentru Cultura Timis sa claseze in regim de urgenta podurile de la Gavojdia, Tapia si Parta, intrucat au fost construite in ultimele 3 secole in Banat si sunt o marturie a trecutului multicultural al regiunii, a numeroaselor lucrari edilitare din zona, constructiile fiind relevante pentru peisajul specific satului banatean, prin materialitate si aspect, socotindu-le o valoare istorica, culturala si memoriala.

Iata, insa, ca demersul n-a dat roade, iar Consiliul Judetean Timis a lansat acum licitatia pentru daramarea podului si ridicarea altuia nou nout in loc, la Gavojdia.

Pe amplasamentul existent, situat in comuna Gavojdia, judetul Timis, se propune inlocuirea podului existent care traverseaza paraiul Spaia in zona central a localitatii si care a fost realizat in urma cu aproximativ 85 ani (conform expertizei tehnice), cu un pod nou, avand caracteristici geometrice si de gabarit, respective capacitate portanta, adaptate la traficul auto actual, prevazut de normele tehnice si legislatia actuala in vigoare. Podul existent este din zidarie de caramida cu doua deschideri boltice de cate 6 m, avand o lungime totala de 24,50 m iar latimea utila intre parapeti de doar 6 m.

Conform expertizei tehnice este necesara inlocuirea podului existent cu un pod nou din beton armat, dimensionat la incarcarile date de traficul si normele actuale, la gabaritele de circulatie prevazute de standardele in vigoare, podul existent nesatisfacand aceste cerinte (…) este absolut necesara si urgenta demolarea si refacerea podului pentru asigurarea continuitatii circulatiei rutiere si pietonale.

Prin realizarea unui pod nou, se va imbunatati considerabil starea tehnica a infrastructurii si implicit confortul si siguranta circulatiei, respective conditiile de mediu se vor ameliora prin reducerea noxelor eliminate in atmosfera, reducerea zgomotului produs de circulatia autovehiculelor, precum si a cheltuielilor de exploatare suportate participantii la trafic.

Podul proiectat are o singura deschidere (lumina preconizata de 17 m) si va fi cu culei din beton simplu si beton armat si cu suprastructura din grinzi l 18-80 din beton precomprimat. Lungimea totala a podului este de 22,10 m iar latimea de 11,20 m, din care carosabil – 7,80 m, trotuare – 2×1,50 m, spatii pentru parapet 2×0,20 m.Suprastructura va fi realizata din elemente prefabricate – grinzi din beton precomprimat tip I 18-80, de 18 m lungime, cu lumina de 17,00 m si 0,80 m inaltime, peste care se dispune o placa de suprabetonare din beton armat C 30/37. Infrastructura este alcatuita din doua culei avand fundatii directe (chesoane deschise) din beton clasa C25/30, si elevatii din beton armat clasa C 30/37. Scurgerea apelor de pe pod se realizeaza prin pante transversal de 2,5%, cu dirijarea apelor spre guri de scurgere si rampe. Racordarea caii podului cu rampele de acces se realizeaza prin intermediul placilor de racordare de 3,00 m lungime, iar racordul cu albia prin intermediul sferturilor de con permeate. In aval si amonte, malurile sunt protejate cu ziduri vertical din beton racordate la cele existente
„, se arata in documentatia ce insoteste anuntul de licitatie din Sistemul Electronic de Achizitii Publice.

Valoarea estimata a contractului este de 2.328.877 lei fara TVA, adica aproape 600.000 de euro cu TVA.

Firmele interesate isi pot depune ofertele pana in 19 august.

Exit mobile version