Opinia Timisoarei

Niciun metru de pista noua de biciclete n-a amenajat Primaria Timișoara anul trecut. ‘Noroc’ cu cele 3 mari bulevarde care aveau prevazute in proiecte trasee pentru biciclisti

TIMIȘOARA. În 2024, primăria nu a reușit să amenajeze vreun metru de pistă de biciclete nouă în Timișoara. Singurele trasee care s-au finalizat în oraș au fost cele care erau prevăzute în marile proiecte de pe bulevardele Stan Vidrighin, Cetății și Bogdanestilor. În afara lor, însă, care oricum erau cuprinse încă de acum 5-6 ani, de la proiectarea modernizării arterelor, municipalitatea n-a reușit să facă vreo pistă pentru timișorenii care aleg transportul alternativ pe două roți.

CITESTE SI: Toate fatadele istorice din Timisoara renovate s-au facut pe banii proprietarilor, fara niciun ajutor. Programul de sprijin al primariei, un fiasco

Prioritatea în 2024 în privința pistelor a fost amenajarea pe cele trei mari bulevarde noi„, s-au mărginit să precizeze pentru opiniatimisoarei.ro reprezentanții Primăriei Timișoara, recunoscând că nu au făcut nimic nou, ci s-au bucurat că au fost cuprinse piste pentru bicicliști în marile proiecte moștenite, iar constructorii le-au dus la bun sfârșit.

La „Autostrada de biciclete”, un proiect al fostei administrații, Dominic Fritz a renunțat încă din 2021. Spunea atunci că este „un proiect de proastă calitate” ce nu poate fi implementat. Era vorba, de fapt, de două ‘autostrăzi’, de la nord la sud pe 8 kilometri și de la est la vest pe aproape 9,5 kilometri.

Un alt proiect, tot de pe vremea fostei administrații, viza realizarea unei rețele urbane de piste de biciclete la Timișoara care să se întindă pe aproape 68 de kilometri. Și acesta a rămas în aer, dar cu banii dati pe studii.

Vom crea o rețea de piste de biciclete care va asigura trei condiții obligatorii: 1. siguranță; 2. confort; 3. eficientă în utilizare. Infrastructură velo va fi bine conectată. (…) Vom face parcaje pentru biciclete în punctele de interes public și în cartiere, în zone vizibile, pentru siguranță sporită și realizate conform standardelor de bună practică„. Asta promitea primarul Dominic Fritz în 2020, în timpul campaniei electorale.

Apoi a revenit cu alte promisiuni și putine fapte pentru bicicliști.

Doi ani mai târziu, în 2022, ‘rețeaua’ de piste de biciclete înseamna amenajarea a nici 6 km de noi piste, toți cuprinși în proiectele moștenite de la fosta administrație.

Cu promisiunea unei noi viziuni legate de felul în care se va dezvoltă o nouă rețea de piste în Timișoara, în următorii 2 ani administrația Fritz a reușit să amenajeze puține trasee, între care pista de pe Budai Deleanu, cea de pe strada Transilvania sau cea care leagă strada Eneas de zona Universității de Vest (bulevardul V. Pârvan), despre care bicicliștii spun că trebuie evitată pe ploaie, întrucât nu are înclinație spre gurile de canalizare și stă apa pe ea. Nici vopseaua nu este ceea ce trebuie. Cât privește reparațiile la infrastructură existență, s-a intervenit pe bulevardul Eroilor.

Printre ultimele promisiuni făcute bicicliștilor de reprezentanții primăriei, în toamnă, se numără un viitor nou traseu care să lege Girocul de Timișoara până la pista de pe strada Eneas, iar pe bugetul participativ din acest an e prevăzută ruta strada Cosminului – Școala Generală 25 (Parcul Adolescenței).

Bicicliștii au cerut în numeroase rânduri primăriei să se ocupe și de refacerea pistelor existente acoperite cu vopsea verde, respectiv să coboare bordurile la nivel, însă prea puține au fost modificate.

Își pun speranțele în următoarele proiecte majore care vor cuprinde și trasee pentru transport alternativ: regenerarile urbane din Fabric, Piața Victoriei, Piața Mocioni (Kuttl/Sinaia) și viitoarea Magistrala Verde din Calea Sagului. Toate însă, deocamdată mai au de parcurs pași importanți până la licitația pentru găsirea unui constructor.

Exit mobile version