TIMISOARA. In seara zilei de 1 octombrie, o tragedie se petrecea la trecerea de pietoni de la Pasajul Jiul din Timisoara. O femeie isi dadea ultima suflare, lovita de o masina, al carei sofer nu a observat-o.
Nenorocirea a readus in atentia opiniei publice faptul ca multe treceri de pietoni din oras sunt prost iluminate. Ba, mai mult, la initiativa celor din echipa Verde pentru Biciclete a fost organizat un protest la acea zebra pentru a fi tras un semnal de alarma, pornind de la o statistica sumbra consemnata de Politia Rutiera: 11 pietoni si 6 biciclisti morti, de la inceputul anului pana acum.
Inca de acum cateva luni, reprezentantii municipalitatii aveau in analiza o lista cu aproape 20 de treceri de pietoni periculoase din Timisoara pe care sa le supra ilumineze pentru a fi mai vizibile. Dar nu s-a intamplat inca nimic in acest sens.
La Cluj Napoca, primaria tocmai a implementat un astfel de proiect, iluminand deja 60 din 113 zebre din oras, prin tehnologie LED, printr-un program romano-elvetian.
Cat priveste trecerea de pietoni de la Pasajul Jiul, edilul sef avertizeaza cu privire la neatentia conducatorilor auto, insa nu exclude gasirea unor solutii care sa creasca siguranta traficului in zona.
„Totul este realizat conform normelor. Este regretabil ca se intampla astfel de accidente si ca mor oameni nevinovati. Am inteles ca de fiecare data s-au datorat unor conducatori auto care nu respecta regulile de circulatie. Se mai intampla, nu numai la pasaje s-a intamplat. Din pacate, se intampla cand una dintre parti nu respecta regulile. Noi suntem deschisi sa facem tot ce este legal pentru a preintampina, pentru a securiza viata oamenilor, insa proiectul este facut corect. Daca e mai potrivit sa mutam, evident ca noi n-avem o problema. Noi vrem sa facem asa cum este cel mai bine. O sa cer sa se faca o analiza. Daca sunt solutii mai bune, recurgem la ele. Trebuie vazute plusurile si minusurile, sa nu expunem si mai tare„, a spus primarul Nicolae Robu.
Primarul Timisoarei a facut trimitere la un exemplu de situatie in care un demers de-al sau pentru diminuarea pericolului la Pasajul Popa Sapca s-a lovit de neajunsurile din legislatie.
„La Pasajul Popa Sapca eu am cerut sa se puna inca un rand de semafoare. Cica nu-ti permite legea sa pui inca un rand de semafoare. Nu stiu. Eu chiar nu ma ocup de lucrurile acestea. Eu le cer celor care se ocupa, respectand legea, sa faca astfel incat securitatea in oras sa fie cat mai ridicata si pentru pietoni si pentru biciclisti si pentru conducatorii auto„, a precizat primarul.
Reprezentantii Asociatiei Verde pentru Biciclete fac un nou apel la autoritatile locale sa se implice in cresterea sigurantei in traficul din Timisoara.
„Aministratia publica trebuie sa inteleaga ca reducerea sau chiar eliminarea riscurilor cu care se confrunta categoriile vulnerabile de participanti la trafic este un obiectiv important si realizabil.
Nu trebuie sa mai acceptam mentalitatea formata in anii ’90, conform careia accidentele rutiere sunt inevitabile, deoarece accidentele sunt atât previzibile cât si prevenibile..
Spre exemplu, studiile facute pe incidente de trafic arata ca un pieton lovit de un autoturism care se deplaseaza cu 65km/h se confrunta cu un risc de deces de 70%, in timp ce un pieton lovit de un autoturism care se deplaseaza cu 50km/h se confrunta cu un risc de deces de 20% – o reducere a vitezei de 25% aduce o reducere cu 80% a riscului la care este expus un pieton.
Astfel, subliniem faptul ca un comportament preventiv al participantilor la trafic este doar unul dintre elementele necesare pentru promovarea sigurantei pe drumurile publice, dar sunt si altele.
Este nevoie de o proiectare echilibrata in raport cu diferitele forme de deplasare.
Este nevoie de o proiectare optima care sa separe diferitele forme de transport atunci când e cazul.
Este nevoie de asigurarea unor conditii de vizibilitate optime”, avertizeaza cei de la Verde pentru Biciclete.