TIMISOARA. Anul 2021, cel in care Timisoara va fi Capitala Culturala a Europei, iar numarul turistilor va creste, va fi unul care ne va prinde fara parcari in centrul istoric. Anuntul a fost facut chiar de primarul Robu, care spune ca nu se poate apuca de constructia unei parcari pe mai multe nivele, pentru ca aceasta nu va fi terminata la timp.
„Pe de o poarte, daca vom castiga si in a doua instanta parcarea din spatele magazinului Bega, atunci vom realiza acolo parcare supraterana. Pe de alta parte, vom incerca sa facem o parcare supraterana in spatele parcului Bratianu, unde actualmente sunt doua baterii de garaje, si mai avem un proiect mai complex, dar care cuprindea amenajarea inelului 1 de trafic, in jurul centrului istoric si prin fata Operei, care cuprindea si o parcare mare sub Parcul Civic si sub Parcul Bratianu. Acest proiect este realizabil, dar nu ne putem permite sa sapam acum, inainte de anul 2021, pentru ca toata zona este impanzita de vestigii arheologice si am risca sa ne prinda anul 2021 cu centrul in santier, si de aceea am amanat implementarea acestui proiect, dar ca idee, el trebuie sa ramana pe agenda noastra, pentru momentul potrivit”, a spus primarul Nicolae Robu.
Chiar si in centrul istoric, cu descarcari arheologice cu tot, o parcare supraetajata se face in cel mult 2 ani si jumatate
Nicolae Robu, care se teme sa porneasca o asemenea constructie, pentru ca, spune el, n-ar fi gata pana in 2021, este contrazis chiar de catre cei care au amenajat parcari in Timisoara. Unul este Lucian Perescu, partenerul Interpaking, care apreciaza ca, fiind vorba de centrul istoric, in cel mult 2 ani si jumatate o parcare supraetajata ar putea fi gata.
„Un an e suficient pentru construirea unei asemenea parcari. Problema e actele vor dura mai mult. Acolo o sa ceara PUZ, PUD, dureaza un an si jumatate actele si un an constructia. Si ar mai putea sa fie o blocare, ca e monument, pentru ca pe dedesubt sunt facute fundatiile de la fosta cetate. Un an jumate obtinerea autorizatiei de constructie si un an constructia„, a explicat pentru opiniatimisoarei.ro, Lucian Perescu, partenerul Interparking la Timisoara. Deci, daca maine s-ar incepe demersurile, in 2020 am putea avea o parcare pe mai multe nivele in zona centrala.
Un exemplu de viteza in construirea unei parcari supraetajate, singura din Timisoara, deocamdata, ramane Openville, unde, ce-i drept nu in centrul istoric, o parcare cu demisol, parter si 4 etaje, ce va oferi peste 900 de locuri pe 23.000 mp, s-a ridicat in doar cateva luni si se pregateste de inaugurare.
„Cateva luni a durat. In iunie-iulie anul trecut ne-am apucat. Urmeaza sa ii dam drumul cat de curand, suntem aproape de final„, a declarat pentru opiniatimisoarei.ro, Ioan Bala, director dezvoltare ansamblul urbanistic Openville din Timisoara.
Pe de alta parte, desi o companie privata si-a aratat interesul pentru a construi o parcare din fonduri proprii, aceasta nu a primit deocamdata sprijin din partea primariei. Este vorba de investitorii Interparking, care vor sa ridice macar una, pe banii lor, sa o gestioneze si sa plateasca municipalitatii o redeventa.
„La Primaria Timisoara mi s-a spus ca nu au teren. Le-am propus sa construim o parcare la Parcul Botanic sau in vecinatatea Liceului Electromotor. Eu le-am propus intrarea de la parcul Botanic, ca nu e monument, nu e nimic acolo. Le-am mai propus si alte locatii, unde am fi dorit sa construim nu doar simpla parcare, dar ni s-a spus mereu ca nu se poate, pentru ca este vorba despre un… monument”, explica recent Lucian Perescu, partener Interparking.
Si chiar daca Interparking a realizat si planurile pentru noua parcare din parcul Bratianu, reprezentantii primariei sustin ca nu au avut inca nicio discutie cu reprezentantii firmei. Nicolae Robu spune insa ca ii va primi pe investitori cu bratele deschise.
„Interparking si-a aratat interesul, dar noi nu putem inca sa intram intr-un parteneriat, pentru ca nu este liber de sarcini terenul. Abia au expirat contractele cu garajele si mai sunt cativa proprietari care au contract valabil. Noi nu putem discuta despre un teren care este incarcat cu sarcini. Ei si-au aratat disponibilitatea de a rezolva cu proprietarii de garaje care mai au contracte valabile, care sunt foarte putini, dar nu au facut-o inca. Cata vreme nu au facut-o, noi nu putem sa intram in discutii. Astept un demers oficial din partea lor. Daca il vor face, vor fi primiti, ca orice investitor, eu le-am transmis interesul nostru, dar in conditiile legii. Ii pot ajuta in problema garajelor, pentru ca ii pot obliga pe cei care nu mai au contracte sa le desfiinteze, altminteri le desfiintam noi cu forta. Cu asta ii vom ajuta, pentru ca avem interesul sa existe o parcare mare facuta, iar interesul este sa fie facuta pe banii unor investitori, pentru ca noi avem si asa extrm de multe de facut pe banii de la bugetul local si nu ne ajung pentru toate pe care vrem sa le facem”, a completat Robu.
Realizarea de parcari in zona centrala a Timisoarei era una dintre promisiunile de campanie ale primarului Robu inca din 2012. La 6 ani distanta insa, promisiunea nu a fost respectata. Ba din contra, in zona centrala au disparut nu mai putin de 400 de locuri de parcare, odata cu transformarea mai multor strazi in pietonale.