TIMISOARA. Vrabia malai viseaza! Proaspat intors din Dubai, primarul Timisoarei da drumul la un studiu de fezabilitate pentru amenajarea unei linii de metrou in Timisoara.
Mai exact, edilul vrea sa duca in subteran calea ferata, sa introduca un tren intern si sa amenajeze un bulevard deasupra. Acest proiect ar trebui realizat in parteneriat cu CFR, insa Primaria Timisoara face singura studiul de fezabilitate. Iar pentru executia propriu zisa a lucrarilor, Robu viseaza la fonduri speciale.
Ideea i-a venit in anul 2013 si a facut-o publica in luna iunie a aceluiasi an, dupa o vizita la Barcelona. Edilul Timisoarei ne asigura ca pe viitor timisorenii si turistii se vor plimba cu metroul de la Gara de Nord, la mall, la Gara de Est, la Gradina Zoologica si la aeroport.
„Am dat unda verde pentru contractarea studiului de fezabilitate. Deci nu e un proiect uitat. Problema este aceea a asigurarii fondurilor. Evident ca nici nu se pune problema sa ne apucam sa facem asa ceva pe venituri proprii de la bugetul local, nici pe fondurile europene obisnuite nu putem sa il facem, dar nu exclud accesarea unor fonduri speciale, care exista si ele. Dar pentru asta este nevoie de studiu de fezabilitate. Atunci putem vedea si preturi estimate, putem vedea si alte aspecte, pentru ca numai specialistii care se ocupa de elaborarea unui studiu le pot evidentia. Eu cand am lansat aceasta idee am facut-o dupa ce am stat de vorba cu specialisti din Barcelona”, a explicat Nicolae Robu.
Primarul spune ca in luna decembrie a trimis o instiintare catre CFR, prin care i-a anuntat pe reprezentantii companiei de intentiile sale.
„Am revazut multimea de estacade din Dubai, chiar nu mai am nicio ezitare in a spune ca estacada nu se potriveste de niciun fel pentru Timisoara. (…) Ar fi mare pacat sa se iroseasca acel teren care ar putea servi realizarii unui bulevard ultramodern de 8 km lungime in imediata apropiere a centrului istoric. Timisoara ar avea o sansa rarisima unica, sa fie un oras cu un centru istoric bine conservat. Trebuie sa intelegem ca un astfel de obiectiv costa mult si nu se poate face de azi pe maine. Acum se pregatesc specificatiile, nu este contractat inca studiul de fezabilitate”, a completat Robu.
De unde bani pentru executie, in conditiile in care ar trebui sa participe si CFR? Intaiul gospodar al Timisoarei spune ca Comisia Europeana are fonduri pe anumite programe speciale, care se dau direct de la Bruxelles. Recent, edilul estima ca lucrarile ar dura cam 10 ani si ne-ar costa pana in 2 miliarde de euro.
„Studiul se pare ca putem sa-l facem doar noi, dar noi contactam si CFR pentru asta. Noi am facut o instiintare la CFR in urma cu circa o luna, avand in vedere ca se lucreaza si la Ministerul Transporturilor la o regandire a sistemului de cale ferata, ca ceea ce ne dorim noi in privinta caii ferate este ca fie sa fie dusa in subteran, fie sa fie scoasa din oras. Dar prima optiune este ducerea in subteran, am punctat ca nu dorim ca ea sa ramana cum este acum, ar fi pacat sa se inceapa consolidare, si nu dorim nici estacada. Ieri (n.r. luni) dimineata am reluat discutia, este din decembrie ideea, de cand am transmis adresa catre minister, le-am spus inclusiv ca trebuie sa demaram SF”, a conchis Robu.
In urma cu aproape un an, primarul spunea ca introducerea liniilor de cale ferata in subteran este prevazuta si in PUG.
„Asta e solutia, liniile de cale ferata trebuie sa fie duse in subteran. Sigur, se va realiza o conexiune cu unele puncte cheie ale orasului Gara de Nord si Gara de Est, Mall, Aeroportul, toate vor fi legate pe un traseu rapid, subteran. (…) La suprafata, pe aceasta portiune va fi realizat un bulevard, care va traversa Timisoara pe toata lungimea sa, un bulevard ultramodern”, spunea Robu, in urma cu cateva luni.