Acest fapt a fost dezvaluit in plenul de astazi al Consiliului Local in care primarul Nicolae Robu si-a exprimat regretul ca proiectul sau mai vechi privind gratuitatile pentru toti timisorenii n-a ajuns sa fie pus primul in practica. Primarul Francisc Boldea de la Lugoj a reusit sa desfiinteze biletele de autobuz incepand cu 1 iulie.
„Aveam un proiect destul de vechi ca, la un moment dat, sa fim primul oras din Romania cu transport public gratuit. Lugojenii ne-au luat-o inainte. Domnul Goia (n.r. director RATT) are o preanaliza facuta inca din toamna. Oricat ar parea de socant, la un moment dat, ajungem la concluzia ca nu este deloc o decizie irationala. Aveam un plan ca, la un moment dat, sa propunem generalizarea gratuitatilor la transportul public in comun in Timisoara. Lugojenii ne-au luat-o inainte si ii felicitam pentru asta, ca suntem fair-play„, a declarat primarul Nicolae Robu astazi.
Gratis cu RATT din 2013 sau 2014?
Primarul Nicolae Robu da asigurari ca nu renunta la idee si, mai mult, ca nu exclude sa o puna in practica inainte de anul 2015. De gratuitate ar urma sa beneficieze toti calatorii, nu numai cei care au buletin de Timisoara.
„Nu exclud sa punem ideea in practica inainte de 2015. Nu exclud, sa nu se recepteze ceea ce spun ca o promisiune ca vom introduce gratuitatea de maine”, a spus edilul. Primarul nu stie insa cat de mare ar fi contributia din bugetul local pentru subventiile care ar trebui acordate catre RATT.
„Aveam posibilitatea ca in Timisoara, transportul in comun sa fie gratuit pentru toti cetatenii, si pentru vizitatori, ca birocratia pe care am fi constituit-o ar fi consumat mai multi bani decat incasarile de la vizitatori. Deci era in analiza ideea aceasta, de a introduce pentru prima data in Romania gratuitate pe transportul in comun intr-un oras si mai avem acum sansa sa facem asta pentru prima data intr-un oras mare, pentru ca iata ca cei din Lugoj au decis deja gratuitatea. Fata de multiplele gratuitati pe care noi le avem deja in derulare pentru toti pensionarii, pentru toti elevii, pentru toti studentii si alte categorii mai putin numeroase, nu ar fi insemnat o suma atat de mare incat sa nu ne-o putem permite. Trebuie sa vedem si avantajele. Prin asta am fi incurajat cetatenii sa foloseasca mai putin masinile si sa foloseasca mai mult mijloacele de transport in comun, automat strazile ar fi fost mai putin incarcate si traficul ar fi devenit mai fluent, poluarea in oras ar fi fost redusa samd. Este o suma de avantaje, le-am avut pe toate in vedere, analiza am declansat-o asta toamna”, a conchis Robu.
Regretele tardive ale primarului Timisoarei au fost exprimate dupa ce, in plenul de astazi al Consiliului Local Timisoara, consilierul Bogdan Herzog a propus identificarea unei solutii ca, pe perioada lucrarilor de la pasajul Michelangelo, macar pe cursele care leaga partea de nord cu partea de sud a Timisoarei sa se acorde gratuitati calatorilor nevoiti sa parcurga rute ocolitoare.
Nicolae Robu a inaintat propunerea lui Herzog directorului Regiei de Transport, Ioan Goia, pentru ca acesta sa faca niste calcule si sa stabileasca la cat s-ar ridica subventia ce ar trebui acordata suplimentar de Primaria Timisoara pentru o asemenea masura.
Va reamintim ca in noiembrie anul trecut, consilierii locali au votat un proiect prin care RATT sa primeasca suma de 3,5 milioane de lei in fiecare luna drept subventie de la Primarie pentru gratuitati.
In acest moment, in Timisoara circula gratuit cu mijloacele de transport in comun: pensionarii, elevii de la scoala generala, liceenii si studentii. Este vorba de aproximativ 40.000 de pensionari si alte cateva zeci de mii de elevi si studenti.
In bugetul Timisoarei pe 2013, in ceea ce priveste RATT, au fost alocati 7,5 milioane lei doar pentru plata ratelor la cele 30 de autobuze articulate cumparate in urma cu cativa ani.