TIMISOARA. In urma cu 135 de ani, imparatul Franz Joseph al Austriei primea la curtea sa de la Viena vestea ce avea sa se imprastie mai apoi cu mare repeziciune in toata Europa.
La margine de imperiu, la Timisoara, se petrecea un eveniment istoric, aplaudat de intreg batranul continent.
Timisoara devenea, in 12 noiembrie 1884, primul oras din Europa cu strazi iluminate electric.
In seara acelei zile, la lasarea intunericului se aprindeau 731 de lampi incandescente cu filament de carbune.
Sistemul pus in functiune atunci cuprindea un traseu stradal de 59 de kilometri.
La Timisoara, iluminatul public stradal a fost proiectat si executat de la bun inceput ca un sistem general, pentru un intreg oras.
Reteaua electrica acoperea din start o arie de 10 km patrati, nicidecum doar o strada sau doua, asa cum se intamplase in 1881 la Stockholm ori in 1882 la Berlin.
Astfel, avea sa fie consemnata una dintre cele mai importante premiere pe care le-a inregistrat Timisoara de-a lungul istoriei sale.
Municipalitatea semneaza in 25 decembrie 1882 cu firma Anglo-Austrian Brush Electric Comp. Limited o intelegere
prin care respectiva companie urma sa construiasca o uzina electrica la electrica la Timisoara si sa asigure
iluminatul cu incepere de la 1 septembrie 1883. Construirea uzinei avea sa dureze mai mult decat era planificat, iar
iluminatul stradal electric era inaugurat la Timisoara in 12 noiembrie 1884.
„Iluminatul public stradal este asigurat de 730 lampi, cu o retea de 60 km de strazi, alimentate cu energie furnizata de Uzina electrica dotata cu masini ce fusesera prezentate la expozitia de la Viena din 1883. Costul era unul foarte ridicat: pentru fiecare dintre cele 730 becuri electrice, firma incasa 82 coroane de la Primarie„, se arata pe http://www.eualegromania.ro.
Astfel, Timisoara devenea primul oras din Europa cu strazile iluminat electric, si al doilea in lume dupa New York.
„Lumina lămpii electrice este puternică şi întrece de departe pe cea a flăcării cu gaz; lumina este de tot blândă, aproape identică cu luciul lunei, nu numai că nu conturbă vederea ochiului, ci şi o îndulceşte oarecum“, nota la acea vreme publicatia „Luminatorul“(nr. 76/22 sept. – 4 oct. 1884).
La 9 ani de la inaugurarea Uzinei Electrice, aceasta avea sa fie cumparata de municipalitate cu suma de 200.000 de
florini.
Sistemul energetic a continuat sa se imbunatateasca si sa evolueze, iar in 1910, la reteaua electrica este conectata o
hidrocentrala, prima de acest gen de pe teritoriul Romaniei, care avea trei turbine. Dezvoltarea Uzinei a stagnat pe
timpul razboiului, dar si dupa prima conflagratie mondiala.
Un alt pas important in „istoria energetica” a Timisoarei are loc in 1938, cand Uzina Electrica si Tramvaiele
Comunale sunt unificate si ia nastere Intreprinderea Electromecanica Timisoara, care 10 ani mai tarziu avea sa fie
nationalizata. Dupa aceasta faza se comaseaza CET Timisoara cu CET Arad, dar se separa de transport si astfel ia
nastere Societatea de Electricitate Banat, care din 1949 isi schimba numele in Intreprinderea Regionala de
Electricitate Timisoara, IRET.
In 1995 a inceput un amplu proces de retehnologizare, un moment in care in proiectarea retelelor electrice de medie
si joasa tensiune se introduc solutii noi. Se modernizeaza posturile de transformare, sistemul informatic si iluminatul
public.
In 2004 se semna contractul de privatizare al distributiei energiei electrice, ce avea sa fie preluat de compania italiana
ENEL.
Orasul Capitala Culturala a Europei in 2021 si-a intemeiat intreaga strategie de cucerire a acestui important titlu pe metafora luminii de la Timisoara.
„Uneori marile schimbari incep la colt de strada. In 1884, Timisoara a fost primul oras din Europa continentala cu iluminare stradala electrica. In 1989 scanteile Revolutiei impotriva regimului Ceausescu s-au aprins pe strazile Timisoarei. Pornind de la puternica metafora a luminii dorim sa exportam valorile in care credem, in alte orase din Europa, pentru a stimula o atitudine deschisa, vizionara, in randul cetatenilor. Sloganul campaniei este esenta mesajului nostru: Lumineaza orasul prin tine!”, scria echipa Asociatiei Capitala Culturala Europeana in dosarul spectacol cu care orasul a fost pus pe harta capitalelor culturale.
De la premiera de acum 135 de ani la strazi lasate in bezna in zilele noastre
La 135 de ani de la inaugurarea luminatului electric in oras, Timisoara are probleme cu iluminatul stradal. Investitiile ENEL in retea n-au tinut pasul cu extinderea orasului, iar zone intregi raman in bezna nopti la rand.
Daca de distributia energiei electrice in oras se ocupa compania ENEL-Distributie, la intretinere lucreaza si
Societatea de Transport Public Timisoara, cea care de mai bine de un an a inlocuit ELBA si AEM la acest capitol.
„La Elba si la AEM era mentenanta in sensul de interventii la corpul de iluminat. Se ardea becul, se schimba, o
defectiune la dulie, se schimba. Acum nu mai e la cele doua firme, e la STPT. Din 4500 de sesizari s-a ajuns acum la ordinul sutelor. Sunt multe si acum. Cetatenii sesizeaza totul la STPT si vreau sa explic cand e treaba STPT si cand transmite mai departe la ENEL. Cand sunt treburi izolate e treaba STPT, cand pe o zona compacta e intuneric, o strada, un cartier, atunci e treaba ENEL Distributie. Inseamna ca e undeva o intrerupere, care apare pentru ca nu s- au schimbat cabluri„, a spus primarul Timisoarei, Nicolae Robu, recent in emisiuea INTERVIURILE TIMISOAREI.
sursa foto: Antena3.ro.