Astfel, cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2 urmand sa scada comparativ cu valorile actuale.
Plata pentru timbrul de mediu va fi efectuata o singura data pe toata durata de functionare a masinii, indiferent de cate ori aceasta va fi vanduta ulterior.
Timbrul de mediu va fi aplicat numai masinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu si celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitata in continuare actuala taxa auto.
Propunerea a fost prezentata Guvernului de catre ministrul Mediului, Rovana Plumb, in sedinta de miercuri a Guvernului. „Intentia este sa aplicam principiul conform caruia «poluatorul plateste», dar si sa incurajam achizitia de masini mai putin poluante. Acum, pentru masinile vechi si foarte vechi este perceputa o taxa aberanta, ceea ce creeaza un blocaj in achizitionarea de masini mai putin poluante„, a declarat agentiei MEDIAFAX ministrul Rovana Plumb.
Conform propunerii prezentate, timbrul de mediu va lua in calcul doar emisiile poluante de dioxid de carbon, spre deosebire de sistemul actual in care este calculata si cilindreea. Emisia de dioxid de carbon va fi luata in calcul integral la stabilirea valorii timbrului de mediu, in conditiile in care in prezent aceste emisii au o proportie de doar 30% la stabilirea taxei auto.
Timbrul de mediu va fi calculat in continuare si in functie de cota de depreciere a masinii, rezultata din vechimea acesteia. Prin noul sistem de calcul, cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2, cu tehnologii mai invechite, va fi totusi mai mic decat cel actual, mergandu-se pe ideea ca acest tip de masini mai are o durata scurta de functionare si, deci, va polua pentru un interval mai mic.
Joi seara, ministrul Rovana Plumb a anuntat ca proiectul timbrului de mediu va fi prezentat in Guvern, cel mai probabil, in aceasta saptamana, iar apoi va urma o dezbatere publica legata de aceasta taxa care ar urma sa o inlocuiasca pe cea de prima inmatriculare auto.
Premierul Victor Ponta anuntase anterior ca taxa de prima inmatriculare auto va fi inlocuita cu un „timbru de mediu” pentru care proprietarii de vehicule vechi si poluante vor plati mai mult, iar detinatorii de vehicule noi vor plati mai putin sau chiar deloc in cazul masinilor hibride electrice.
El a mai anuntat ca proprietarii de vehicule inmatriculate inainte de anul 2007 ar putea fi scutiti de la plata taxei de prima vanzare auto. Anul trecut, fostul Guvern a decis ca pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007 taxa de poluare trebuie achitata de catre cumparator la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor.
Taxa, denumita „de prima vanzare”, este perceputa cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate in Romania asupra unui autovehicul rulat si pentru care nu a fost achitata taxa de poluare. Ministrul Mediului de la acea data, Laszlo Borbely, arata ca circa 110.000 de autovehicule inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007 si pentru care nu a fost achitata taxa de prima inmatriculare, in general masini cu norma de poluare Euro 3 si 4, si-au schimbat proprietarii.
La scurt timp insa, invocand dificultati administrative de colectare, fostul Guvern a decis ca taxa de prima vanzare a masinilor inmatriculate inainte de 2007 sa fie suspendata pana la inceputul anului 2013, iar persoanele care au platit deja aceasta taxa sa primeasca banii inapoi.
In conditiile in care a fost suspendata doar pana la inceputul acestui an, taxa de prima vanzare auto este din nou obligatorie incepand cu 1 ianuarie.