TIMISOARA. La o saptamana de cand Ioan Goia, cel care conduce Societatea Metropolitana de Transport Timisoara, a scos in strada zeci de mii de oameni, beneficiari de transport gratuit in comun, pentru a-si innoi abonamentele, primarul Dominic Fritz reactioneaza. Acesta spune ca nu e treaba lui sa gestioneze situatia aparuta intre cele doua institutii si cere gasirea urgenta a unei solutii pentru ca oamenii sa nu aiba de suferit.
„Este important pentru mine sa se inteleaga aceasta structura institutionala, pentru ca eu cred ca trebuie sa responsabilizam institutiile din Timisoara. Nu trebuie sa tina de primar, nu trebuia nimeni sa-l sune pe primar sa vina ca taticul cu o solutie, ci aceste companii au conduceri platite care trebuie sa fie in stare sa indeplineasca niste criterii de performanta, sa fie responsabili. Misiunea mea e sa ii fac sa isi asume responsabilitati, sa ia decizii, sa comunice si sa raspunda pentru aceste decizii. Nu se poate sa se ascunda in spatele primarului pentru deciziile lor. Asta este motivul pentru care nu m-am bagat. Nu cred ca este rolul meu sa rezolv tot felul de conflicte intre institutiile din oras”, a spus Dominic Fritz, primarul Timisoarei.
Practic, incepand din luna octombrie, Primaria plateste subventiile pentru gratuitati catre Societatea Metropolitana de Transport, care la randul ei, trebuie sa plateasca Societatii de Transport banii pentru abonamentele gratuite. Insa, pentru a verifica cine foloseste sau nu abonamentul efectiv, acum reprezentantii SMTT le-au cerut oamenilor sa isi valideze lunar cardurile de transport.
„Directorul de la SMTT a fost director la STPT si se cearta acum cu predecesorul sau. Ce se intampla… in prezent Primaria plateste, prin SMTT, o subventie pentru abonamentele pensionarilor si elevilor. Sunt 55 de mii de pensionari, asta inseamna 61 milioane de lei pe an. Astea sunt 12 mililioane de euro doar pentru subventiile pensionarilor. Pana acum STPT a primit aceste subventii fara legatura cu calatoriile efectuate. Noi ne-am uitat in cifre si in unele luni, martie – aprilie, primaria a platit 6 milioane subventii, in luna de lockdown, cand nimeni nu a calatorit. Asta s-a schimbat printr-un contract intre SMTT si STPT semnat in august si acum cele 2 societati se cearta cum sa implementeze acest sistem pe calatorii si SMTT a inceput sa ceara sa si valideze lunar oamenii, sa stea la coada in plina pandemie, ceea ce cu siguranta nu este o solutie foarte practica, iar STPT ar vrea sa nu se intample asa, pentru ca asta i-ar determina sa isi imbunatateasca calitatea serviciilor.
Cam 85% din banii pe care STPT ii incaseaza vin ca subventii de la primarie. Asta nu e o situatie sustenabila si asta nu inseamna ca nu mai vreau ca anumite categorii sociale din Timsioara sa beneficieze de subventii, dar vreau ca STPT sa fie fortat sa justifice pentru cine se platesc subventii.
Tocmai asta este cearta actuala. Contractul semnat tocmai trece la acest sistem de plata pentru folosinta reala a sistemului si tocmai cearta este cum se poate dovedi. SMTT zice ca ajunge daca o data pe luna validai acest card, STPT spune ca e exagerat, ca ar ajunge o data pe an sau deloc. Principiul in sine, ca nu mai platim subventii doar asa, ci doar pentru reale calatorii, cred ca e important, in baza unui contract semnat de ambele parti si votat in Consiliul Local. Pentru cetateni nu se schimba nimic, dar vom vedea cum putem sa organizam structura tarifelor, a subventiilor, pentru a ne asigura ca banii platiti de cetetanii Timisoarei stimuleaza imbunatatirea serviciior.”, a adaugat Fritz.
Edilul face apel ca directorii celor doua societati sa gaseasca rapid o solutie pentru ca beneficiarii de transport in comun din Timisoara sa nu aiba de suferit. In plus, anunta ca in curand si sistemul de tarifare urmeaza sa fie modificat.
„Eu fac un apel la conducerea SMTT si STPT sa gaseasca o solutie pe baza contractului semnat de amandoi si sa nu faca ca cetatenii sa sufere in urma incapacitatii lor manageriale. Sunt sigur ca se gasesc solutii, poate o validare trimestriala, sau validare direct in mijlocul de transport, sunt sigur ca se gasesc solutii, nu este rolul primarilor sa faca rolul managerului de companie.
O sa revenim in curand si cu o propunere din partea primariei Timisoara si Consiliului Local si de structura si de tarife, pentru ca la situatia bugetului, nu ne mai permitem sa dam subventii fara sa le legam de serviciile oferite. Ele sunt platite de toti timisorenii si timisorenii au dreptul sa afle ce se face cu banii lor”, a incheiat primarul Timisoarei.
Va reamintim, la Timisoara sunt aproape 75.000 de oameni care beneficiaza de transport in comun gratuit. Dintre acestia, 55.000 sunt pensionari, iar restul sunt elevi, studenti ori membri ai unor asociatii.
FOTO: Facebook