TIMISOARA. O absolventa a Facultatii de Arhitectura din Timisoara le arata specialistilor din primarie ca infrastructura pentru biciclisti din capitala Banatului lasa mult de dorit. Atat de mult incat pistele existente, de nici 100 de kilometri lungime, nu au nicio relevanta pentru cel mai simplu studiu in acest sens.
opiniatimisoarei.ro a mai scris despre acest subiect si a aratat ca Timisoara, oras cunoscut si sub denumirea de Mica Viena, are putin peste 70 de kilometri de piste de biciclete, in timp ce adevarata Viena are 1.200 de kilometri.
Roxana Serbanoiu a scris o intreaga lucrare de disertatie pe tema infrastructurii pentru biciclete din Timisoara, sub coordonarea unui cunoscut arhitect din Timisoara, Radu Radoslav, care a fost vreme de multi ani arhitectul-sef al orasului.
In lucrarea de disertatie cu titlul „Bicicleta, mijloc de transport eficient”, Roxana a cuprins toate informatiile care le-ar trebui specialistilor din cadrul Directiei Tehnice din Primaria Timisoara pentru a pune la punct macar o infrastructura normala pentru biciclisti.
A realizat si un chestionar – „Acorda trei minute bicicletei tale” – la care au raspuns aproape 700 de timisoreni care folosesc bicicleta cat mai des. Tanara arhitecta a vorbit si despre un studiu care arata cat de mult costa mersul cu masina la serviciu, cat de mult costa mersul cu mijloacele de transport in comun sau chiar mersul pe jos si cat de ieftina este deplasarea cu bicicleta.
Timisorenii parcurg intre 5 si 10 kilometri cu bicicleta, zilnic
Mai mult decat atat, a aratat cum ar trebui sa fie traseele pentru biciclisti, dand exemple orasele Munchen si Copenhaga, unde exista intr-adevar o retea a acestor piste.
Tanara a realizat pentru lucrarea de disertatie 10 planse care arata problemele infrastructurii pentru biciclisti din capitala Banatului, infrastructura aproape inexistenta in Timisoara.
Din studiile acesteia ne dam seama cu usurinta ca traseele actuale nu au mai deloc continuitate. Asta n-ar fi o problema insa, daca cei din Primaria Timisoara ar tine cont de lucrarea Roxanei. A facut pana si conexiunile ce ar trebui puse la punct: pentru zona de servicii, zona de loisir si zona de parcuri.
Intr-o alta plansa a marcat traseul uzual al biciclistilor timisoreni, obtinut din chestionarul „Acorda trei minute bicicletei tale” si a aratat pe unde circula cei mai multi biciclisti si care sunt traseele mai putin folosite.
Conform sondajului de opinie realizat de proaspata absolventa a Facultatii de Arhitectura, mai bine de jumatate dintre respondentii chestionarului parcurg zilnic intre 5 si 10 kilometri cu bicicleta, ceea ce inseamna ca intr-adevar capitala Banatului are nevoie de o infrastructura pentru mijloacele de transport pe doua roti. Sunt multi si cei care merg la serviciu cu bicicleta, dar si cei care pur si simplu ies in oras sa se plimbe. Intr-o alta plansa, Roxana a suprapus traseele uzuale rezultate din chestionar si pistele existente.
„Pistele existente se suprapun doar in mica masura cu traseele ideale. In Timisoara nu exista o retea a pistelor de biciclete. In primul rand, cei din primarie ar trebui sa repare pistele existente si apoi sa foloseasca studiile, le pun la dispozitie toate plansele mele, ca sa puna la punct reteaua pistelor de biciclete din Timisoara. Si cu rastelele este o problema. Primaria ar trebui sa oblige institutiile publice sa aiba rastele de biciclete, prin hotarare de consiliu”, ne-a spus Roxana Serbanoiu.
Iar daca toate aceste planse nu sunt suficiente pentru ca cei din primarie sa se puna pe treaba, Roxana le-a „desenat” si o propunere de piste ideale pentru timisorenii care prefera sa se deplaseze pe doua roti. Aceasta curprinde atat traseele zilnice parcurse de timisoreni, cat si 6 eventuale trasee turistice: Traseul Revolutiei 1989, Edificii de cult reprezentative, Padurea Verde, Cartiere Istorice, Muzee si Galerii de Arta si Obiective industriale. Le pune la dispozitia celor din primarie fara sa ceara nimic in schimb.
Am avea nevoie de cel putin 500 de kilometri de piste de biciclete
Dupa ce a pus la punct zona urbana, Roxana a trecut apoi la cea periurbana, pentru care a realizat o harta ce cuprinde si o centura velo a Timisoarei, dar si trasee velo pe malurile raurilor si reteaua majora de piste velo. In plansa se poate observa ca centura auto se suprapune cu centura velo doar pe o mica portiune.
„Am lucrat jumatate de an la disertatie, am facut 695 de chestionare. Am realizat conexiuni intre pistele existente si o extindere a retelei si in afara Timisoarei, astfel incat prin intocmirea unei infrastructuri coerente sa creasca si numarul persoanelor care aleg sa mearga cu bicicleta”, ne-a dezvaluit Roxana. Tanara spune ca daca Timisoara ar avea macar 500 de kilometri de piste de biciclete, pasionatii miscarii pe doua roti ar fi multumiti.
Roxana Serbanoiu a obtinut nota 10 pe lucrare. Profesorul coordonator, arhitectul Radu Radoslav, este mandru de ce a iesit si e convins ca specialistii din Primaria Timisoara ar castiga timp si bani daca ar tine cont de studiul pus la dispozitie de Roxana.
„Este foarte important ca rezultatul lucrarii nu reprezinta poftele ei, ci studiul la care au raspuns aproape 700 de respondenti. Pistele nu sunt conexate, bordurile in care dau pistele de biciclete sunt mari, le simti ca biciclist si n-ai voie sa le simti. Parerea mea e ca bordura n-are voie sa fie deloc, de fapt e in dreptul trecerii de pietoni, persoanele cu handicap au dificultati sa le treaca, femeile cu copil mic in carut la fel. Este evident ca proiectantul poate face ce vrea, dar cineva vizeaza proiectele. Ar trebui sa existe un standard, sa faca cineva ceva…”, este concluzia lui Radu Radoslav.