TIMISOARA. Autoritatile isi pun toata nadejdea in Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) ca vor obtine bani pentru tot ce inseamna infrastructura la Timisoara. De la modernizarea de mari bulevarde cu linii de tramvai si pana la parcarile dintre blocuri, in cartierele orasului.
Daca vechea administratie darama garaje si amenaja parcari terane intre blocuri, acum planul este cu totul altul: sa sape si sa construiasca in subteran parcarile, iar deasupra, acolo unde stau acum masinile timisorenilor, sa fie amenajate spatii verzi.
Deocamdata, au fost prevazuti bani pentru intocmirea primelor studii legate de aceste parcari in cartierele din Timisoara. In bugetul pe 2021 nu este prevazut niciun leu pentru amenajarea vreunei parcari, ci doar pentru documentatii.
„Am prevăzut pe buget aceste DALI-uri (Documentatia de Avizare a Lucrarilor de Interventie, n.r.) pe cvartale„, a precizat primarul Dominic Fritz.
Aflat intr-o vizita, la Timisoara, ministrul Dezvoltarii Cseke Attila a explicat cum ar trebui sa arate aceste parcari.
„Am vorbit despre acest tip de proiecte pentru ca pe fonduri pentru UAT-uri, pentru resedintele de judet, este unul dintre proiectele posibile pe PNRR, in care in marile municipii sa aiba proiecte pentru construirea de parcari subterane in care urmarim ca masinile parcate printre blocuri (300-400 de masini) sa le coboram in garaje subterane, si astfel sa eliberam parcari terane si sa le transformam in zone verzi. Daca fondul de rezilienta se aproba, va fi decizia fiecarei comunitati daca doreste sa implementeze un astfel de proiect„, a declarat Cseke Attila.
Prin Planul National de Redresare si Rezilienta, Romania poate beneficia de aproximativ 30 de miliarde de euro, aproape jumatate sub forma de granturi si cealalta jumatate sub forma de imprumuturi. Sunt insa de indeplinit mai multe conditii pentru ca tara noastra sa primeasca toti acesti bani, printre care 70% din proiecte sa fie contractate pana la finalul anului 2022, termenul limita pentru accesarea diferentei de 30% din granturi fiind 31 decembrie 2023. In plus, sumele integrale trebuie cheltuite pana la finele lui 2026.
In privinta parcarilor dintre blocuri, la Timisoara in ultimii ani a fost o adevarata provocare demolarea garajelor si amenajarea unor parcari la nivelul solului cu cat mai multe locuri. Majoritatea au fost facute in sudul orasului. Astfel cartierul Soarelui a devenit primul ‘liber de garaje’ din Romania.
Astfel de constructii au fost indepartate si in zonele Girocului, Buziasului, dar si in Aradului si Lipovei.
In bugetul Timisoarei pe 2021, administratia Fritz a prevazut doar bani pentru studii legate de parcari. Cei mai multi sunt pentru documentatia ce ar trebui facuta pentru parcarea de peste drum de Spitalul de Copii, pentru cea de la stadion, unde functioneaza acum piata volanta, si pentru inca una in zona strazii Oituz, toate planuri din vremea administratiei trecute.