Opinia Timisoarei

Patru lazi cu focoase pentru rachete au fost furate dintr-un tren plin cu armament ce pleca din Romania spre Bulgaria. Au fost gasite in Chitila!

UPDATE: Trei lazi complete si a patra incompleta au fost descoperite luni seara intr-o curte situata in apropiere de linia de cale ferata din comuna Chitila. Politistii si jandarmii au izolat perimetrul pentru cercetari. Acestia vor incerca sa recupereze si ultimele focoase lipsa. Inca nu este publica identitatea celor in curtea carora au fost gasite focoasele.

______________________________________________________________________________

UPDATE: Bulgarii spun ca 80 de focoase au disparut din tren, nu 64 cum au spus romanii

Ghencio Hristov, directorul firmei Sage Consultants AD din Sofia, spune ca 80 de focoase, si nu 64 cum a relatat presa, au disparut din trenul care le transporta de la Brasov catre Bulgaria.

Focoasele urmau sa fie reparate intr-o uzina din Bulgaria, a declarat Hristov, a carei companie era beneficiara transportului. El a explicat ca focoasele care lipsesc din transport si care au fost furate pe teritoriul Romaniei erau modelul MRV, fiind detonatoare pentru rachete de artilerie de tip M-21 OF de 122 de mm.

„Obiectul transportului din fabrica romaneasca il constituia munitie veche – detonatoare si proiectile – destinata procesarii in fabrica militara bulgara VMY Sopot pentru a fi inlocuite elementele nefunctionale si pentru a fi facute apte pentru uz. Focoasele erau transportate separat de proiectile”, a precizat Hristov.

„Firma noastra este un contractor in cadrul afacerii care are licenta legala pentru produse speciale. (…) Pentru transportul in cauza pe teritoriul bulgar, Ministerul de Interne bulgar, prin Biroul pentru Controlul Echipamentelor Periculoase, a emis un permis. Nu au existat niciun fel de incalcari ale instructiunilor din partea autoritatilor competente”, a declarat directorul de la firma bulgara.

Hristov a mai spus ca vrea sa clarifice natura tranzactiei si a partilor care au fost furate din trasnport. El spune ca este uluit de interesul enorm pe care l-a aratat media si de relatarile incorecte din presa romaneasca si bulgara, unele articole, care au relatat despre „furtul unor focoase nucleare”, fiind de-a dreptul ridicole, a adaugat el.

Cei 10 jandarmi care au pazit trenul pradat pe drumul spre Giurgiu au fost audiati luni de procurori. Niciuna dintre variantele de ancheta luate in calcul acum de procurorii militari nu exclude vinovatia jandarmilor care trebuiau sa securizeze transportul focoaselor.

De-a lungul drumului, care a durat mai bine de sapte ore, jandarmii au calatorit intr-un vagon garda, al doilea dupa locomotiva. Asta in conditiile in care garnitura avea 16 vagoane, insa numai sapte dintre ele erau incarcate cu produse militare de la Tohan Zarnesti. Vagonul numarul 13, adica al treilea de la coada, este cel la care sigiliul a fost rupt.

Din datele stranse pana acum, anchetatori au stabilit ca trenul a oprit sau a incetinit de cel putin zece ori pana la punctul terminus al traseului de pe teritoriul Romaniei. Cea mai lunga halta, de peste trei ore, a fost la Radulesti, in Teleorman. in acesl punct, cei 10 jandarmi au notat ca toate sigiliile erau intacte.

La Stanesti, cu 16 kilometri inainte de Gara Giurgiu Nord, paznicii au observat ca trenul incetineste si apoi se opreste, fara ca mecanicul sa fi anuntat intentia de a stationa. La intrebarea sefului jandarmuilor, acesta i-a spus ca e vorba de o problema personala si ca nu dureaza decat cateva minute. Stationarea s-a prelungit insa peste 15 minute, timp in care un autoturism s-a apropiat de tren si jandarmii au vazut cand mecanicul a coborat din locomtiva mai multe canistre de motorina.

Jandarmii n-au raportat incidentul de la Stanesti, dar au notat numarul masinii. Proprietarii au fost si ei chemati la audieri si asa s-a aflat ca mecanicul oprise trenul ca sa vanda 70 de litri de motorina. Nu se poate stabili cu precizie daca in acele minute hotii au furat focoasele din tren. si asta pentru ca pe marfarul a traversat zone in care restrictiile de circulatie reduc viteza si la 5 km/h.

___________________________________________________________________________________________

UPDATE: Componentele au plecat din fabrica de armanent de la Zarnesti si urmau sa ajunga la o unitate din Karlovo, Bulgaria. La ultima verificare a garniturii inainte de a trece granitei, in statia Giurgiu Nord, cineva a descoperit ca sigiliile unuia dintre vagoane au fost rupte, iar incarcatura se evaporase.

A fost oare o lovitura data la pont sau niste hoti de fier au nimerit unde nu trebuie? Este greu de spus, pentru ca de 24 de ore nu exista niciun suspect. Piesele furate nu sunt periculoase, dar ajunse in mainile unor specialisti in tehnica militara si atasate unor rachete se transforma in arme de distrugere in masa. Intreg judetul Giurgiu a fost impanzit de filtre de politie iar procurorii militari din Bucuresti au preluat de urgenta controlul.

Totusi cum a fost posibil ca un tren pazit, ce transporta echipament militar, sa fi fost jefuit? Si mai ales cand?

Conform contractului, Compania Romarm, producatorul tehnicii de lupta a predat orice responsabilitate firmei bulgare. Bulgarii aveau insa nevoie de cineva care sa tranporte si sa protejeze incarcatura. Au incheiat un contract cu CFR Marfa. Cum avea nevoie de paza, s-a recurs la ajutorul Jandarmeriei Romane. Jandarmii au facut planul de bataie, iar 10 luptatori si-au ocupat pozitiile in vagonul special destinat lor.

Cei 10 jandarmi, care ar fi trebuit sa pazeasca acest transport, au fost pusi toti in primul vagon de la locomotiva, practic le era imposibil sa vada pana la al 13-lea vagon, acolo unde s-a petrecut furtul.

Teoretic, trenul a fost pazit inca de la iesirea din fabrica, vineri, 15 iulie, la ora 16.24. Planul ce ar fi trebuit sa anticipeze toate potentialele pericole de pe traseu nu a functionat. E posibil ca hotii sa fi dat lovitura.

Exista insa si o alta varianta. Desi oficial respecta un orar strict, impart aceleasi probleme cu garniturileCFR, restrictiile de viteza le fac hotilor viata usoara.

Cand trenul a intrat in localitatea Stanesti si a incetinit, atunci hotii ar fi dat lovitura. s-au urcat din mers intr-un vagon, au rupt sigiliul, au deschis usa si au aruncat din mers lazile.

Deocamdata hotii nu au fost gasiti si desigur focoasele de initiere nu au fost recuperate. Cei aratati cu degetul de catre beneficiarii contractelor, adica Romarm, firma bulgareasca si CFR Marfa sunt jandarmii. Pana acum nimeni nu si-a recunoscut vina.

Trenul din care au disparut cele patru lazi cu focoase transporta marfuri diverse, nu doar produse cu intrebuintare militara, vagoanele, care au fost resigilate, fiind verificate inca o data duminica de reprezentanti ai Politiei Transporturi.

Mai multi reprezentanti ai Politiei Transporturi au facut un nou control, duminica, la pranz, la vagoanele trenului din care au disparut focoasele. Ei au refuzat sa faca declaratii limitandu-se doar la a spune ca singurii autorizati sa dea amanunte despre caz sunt procurorii militari care fac ancheta.

Potrivit unuia dintre jandarmii care asigura in prezent paza trenului a spus ca acesta transporta marfuri diverse, nu doar produse cu intrebuintare militara.

Acesta a adaugat ca vagoanele au fost resigilate.

Ministerul Apararii nu este implicat in aceasta tranzactie, o agentie din subordinea Ministerului Economiei fiind cea care coordoneaza vanzarile de armament.

_______________________________________________________________________________________

UPDATE: Focoasele furate nu erau destinate Ministerului Apararii din Bulgaria, ci unei companii private

Intr-un comunicat special asupra incidentului din Romania, Ministerul Apararii de la Sofia explica faptul ca Centrul national de coordonare pentru sprijin logistic, aflat in subordinea sa, nu are nicio informatie care sa indice ca un astfel de transport ar fi trebuit sa ajunga la fortele armate bulgare.

„Informatiile primite prin canale militaro-diplomatice arata ca focoasele erau destinate unei companii bulgare, lucru confirmat oficial si de Ministerul roman de Externe”, a precizat Ministerul bulgar al Apararii. Numele companiei careia ii era destinat transportul nu a fost dezvaluit.

Pe de alta parte, autoritatile din romania sustin ca transportul avea toate avizele necesare.

„Referitor la transportul de material militar oprit in Giurgiu, MAE precizeaza ca este vorba despre un export intracomunitar din Romania spre Bulgaria, care avea toate avizele si documentele necesare desfasurarii sale, problematica securitatii transportului neintrand in atributiile Ministerului Afacerilor Externe sau ale Departamentului pentru Controlul Exporturilor (D-ANCEX)”, se arata in comunicatul MAE.

Patru lazi in care se aflau cate 16 focoase pentru rachete au disparut dintr-un tren care transporta armament de la Tohan Zarnesti spre Bulgaria, disparitia fiind semnalata in Gara Giurgiu.

Potrivit unui comunicat al Parchetului ICCJ, sambata Parchetul Militar al Tribunalului Militar Bucuresti a fost sesizat de catre Inspectoratul Judetean de Jandarmerie Giurgiu ca in cursul acelei zile, in jurul orelor 15.30, lucratori ai Statiei CFR Giurgiu Nord au constatat ca la un vagon din garnitura trenului care continea obiecte cu specific militar, transportate in baza unui contract intre societati private, sigiile aplicate erau rupte si usa glisanta deschisa.

Un total de 64 de focoase pentru rachete, incarcate din orasul Brasov cu destinatia Bulgaria, au disparut dintr-un tren, desi transportul era pazit de 10 jandarmi romani, scrie Novinite.

Absenta focoaselor a fost descoperita sambata la punctul vamal Giurgiu, chiar inainte de momentul cand trenul trebuia sa intre in Bulgaria.

sursa: realitatea.net

______________________________________________________________________________

UPDATE: Armamentul furat nu este periculos, deoarece nu poate fi folosit fara alte componente.

Conferinta de presa la Giurgiu. S-au dat asigurari ca se face ancheta atat la parchet, cat si la jandarmerie, deoarece 10 jandarmi au asigurat transportul.

Nu era vorba despre armament, ci despre componente, care separat nu pot crea niciun pericol. Autoritatile nu au vrut sa dea mai multe informatii. In prezent, se audiaza atat jandarmii, cat si angajatii CFR, cei care au asigurat transportul.

Va reamintim, componente nu sunt periculoase, insa daca sunt folosite impreuna cu altele, pot isca nenorociri.

Purtatorul de cuvant al Inspectoratului Judetean de Politie Giurgiu, comisar Mirela Gheta, a declarat ca politistii giurgiuveni au instituit filtre rutiere in totul judetul.

Munitia furata a fost facuta de fabrica militara din Zarnesti. A fost deja vanduta unei firme din Bulgaria, deci armele nu apartin tarii noastre. Trenul a plecat sambata dimineata inspre Bulgaria. Trenul avea 16 vagoane.

Specialistii spun insa ca focoasele furate ar putea fi folosite pentru producerea unor bombe artizanale, in cazul in care pica pe mainile cui nu trebuie.

_____________________________________________________________________________

UPDATE: Cele 64 de focoase furate dintr-un tren in Giurgiu ar putea fi pe mainile unor hoti de fier vechi

Patru lazi in care se aflau cate 16 focoase pentru rachete au disparut dintr-un tren care transporta armament de la Zarnesti spre Bulgaria, disparitia fiind semnalata in Gara Stanesti din judetul Giurgiu.

Armele erau pazite de 10 jandarmi si erau cumparate de la fabrica din Zarnesti Tohan. Acestea erau transportate cu un tren ce apartine CFR Marfa catre Bulgaria.

Disparitia fiind semnalata in Gara Stanesti din judetul Giurgiu, Parchetul Militar Bucuresti declansand o ancheta in acest caz.

Ministerul Apararii nu este implicat in aceasta tranzactie, o agentie din subordinea Ministerului Economiei fiind cea care coordoneaza vanzarile de armament.

Conform unor surse judiciare, citate de Mediafax, de la Brasov spre Bulgaria trenul a avut doua opriri, iar disparitia lazilor cu focoase a fost sesizata de catre angajatii CFR din Gara Stanesti (Giurgiu), care au observat ca de la unul dintre vagoane lipsea sigiliul.

Ulterior, impreuna cu jandarmii si Politia a fost constatata lipsa celor patru lazi in care se afla cantitatea totatla de 64 de focoase. Sursele citate mai spun ca disparitia ar fi fost sesizata sambata dupa-amiaza.

Parchetul Militar Bucuresti a declansat o ancheta in acest caz.

Totodata, surse judiciare afirma ca ar fi fost vorba despre un export privat de armament, iar una dintre ipotezele luate in calcul este ca furtul ar fi fost comis de catre hoti de fier vechi.

Purtatorul de cuvant al Inspectoratului Judetean de Politie Giurgiu, comisar Mirela Gheta, a declarat ca politistii giurgiuveni au instituit filtre rutiere in totul judetul.

„Ancheta in acest caz nu ne apartine, noi am instituit filtre rutiere”, a declarat purtatorul de cuvant al Inspectoratului Judetean de Politie Giurgiu.

_________________________________________________________________________________

Un tren privat ce pleca din Brasov spre Bulgaria, plin cu arme, a fost pradat in acest weekend de hoti. In total, patru lazi cu arme au disparut, desi trenul era pazit de jandarmi. Fiecare lada cuprindea 16 focoase.

Armele erau pazite de 10 jandarmi si erau cumparate de la fabrica din Zarnesti Tohan. Acestea erau transportate cu un tren privat catre Bulgaria. Disparitia fiind semnalata in Gara Stanesti din judetul Giurgiu, Parchetul Militar Bucuresti declansand o ancheta in acest caz.

Ministerul Apararii nu este implicat in aceasta tranzactie, o agentie din subordinea Ministerului Economiei fiind cea care coordoneaza vanzarile de armament. Se pare ca furtul ar fi avut loc sambata, insa abia acum a fost raportat.

Exit mobile version