In Romania, in acest moment, se lucreaza efectiv la aproape 150 de kilometri noi de autostrada, iar Compania de Autostrazi isi propune sa deschida traficul pe 95 de kilometri pana la finalul lui 2016, potrivit HotNews.ro. Cu toate acestea, problemele si blocajele existente in prezent pe anumite tronsoane contureaza o imagine mai putin optimista, in care pana la finalul anului reteaua de autostrazi din Romania sa mai adauge circa 75 de kilometri.
Ce s-ar putea deschide in 2016
Reprezentantii CNADNR au transmis ca in anul 2016 preconizeaza sa deschida traficul pe circa 95,73 kilometri noi de autostrada, pe urmatoarele autostrazi:
> A1 Lugoj – Deva, Lotul 2 – 15 km
> A1 Lugoj – Deva, Lotul 3 – 21,141 km
> A1 Lugoj – Deva, Lotul 4 – 22,139 km
> A3 Cluj Vest (Gilau) – Nadaselu – 8,7 km
> A10 Sebes – Turda, Lot 3 – 12,45 km
> A10 Sebes – Turda, Lot 4 – 16,3 km
TOTAL: 95,73 km
Scenariul optimist vs scenariul realist: Unde sunt probleme si blocaje
Cu toate acestea, informatiile obtinute de HotNews.ro din surse apropiate situatiei arata ca tinta autoritatilor este una mai degraba nerealista si ca, din cauza unor probleme pe cateva tronsoane, o cifra mai aproape de adevar ar fi 75 de kilometri inaugurati pana la final de 2016. Chiar si asa, totul depinde de o mobilizare puternica din partea autoritatilor de la Transporturi pentru a rezolva blocajele si problemele existente.
Astfel, pe Lotul 2 din A1 Lugoj – Deva, celebrul lot cu ecoductele pentru ursi, avizul de mediu nu a fost revizuit. Pe Lotul 2 si Lotul 4 din Lugoj – Deva lipsesc autorizatiile de construire, iar in cazul Lotului 3 trebuie gasita o formula in care sa se amenajeze o descarcare de trafic provizorie in zona Holdea. Fara aceasta descarcare, aproximativ 20 km de autostrada ce ar urma sa fie finalizati la finele lui 2016 nu vor putea fi folositi timp de cel putin doi ani pina la terminarea sectiunii cu tunele (din cadrul Lotului 2).
In plus, pentru Lotul 4 exista o zona cu probleme in aproprierea carierei de la Branisca unde practic solul a cedat si solutia de consolidare executata de catre constructor nu a fost suficienta sa remedieze situatia, in prezent lucrarile fiind blocate.
In ceea ce priveste Autostrada A10 Sebes – Turda, unde CNADNR spera sa finalizeze Loturile 3 si 4, in prezent lipseste autorizatia de construire pe aproximativ 58km din cei 70 de km ai intregii autostrazi, mare parte din cauza problemelor de scoatere a terenurilor din circuitul agricol. In prezent, lucrarile sunt sistate pe 80% din lungimea autostrazii din acest motiv, iar pe Lotul 1 proiectul tehnic nu a fost finalizat, existand contradictii intre constructor si autoritati pe marginea nodului de la Sebes.
Cat priveste autostrada A3 Gilau – Nadaselu, chiar daca avansul lucrarilor indica posibilitatea unei inaugurari in 2016, trebuie spus ca in prezent nu exista o autorizare de defrisare pentru o zona de padure de la mijlocul lotului, astfel incat un sector de 700 de metri nu a putut fi atacat deloc de catre contructor pana in prezent.
Mai mult, intre „ciotul” aflat in constructie si care ar putea fi gata anul acesta si restul autostrazii pana la Campia Turzii, exista o bucata lipsa unde ar fi trebuit pana acum sa se demareze lucrarile de executie la un viaduct. Cu toate acestea, licitatia inca nu a fost lansata. In lipsa acestui viaduct, lotul de autostrada nu va putea fi folosit.