TIMISOARA. Vindeau vagoane de tren pe post de fier vechi desi ele sunt confectionate din otel de calitate superioara.
Vorbim de o grupare destructurata in aceasta dimineata de DIICOT Timisoara, filiera care a reusit in cativa ani sa aduca un prejudiciu de peste 6 milioane de euro.
Mai multe perchezitii au loc miercuri dimineata in Bucuresti si Timisoara la sediile CFR Marfa, dar si la locuintele unor angajati, inclusiv din conducerea societatii si la mai multe firme private.
CITESTE SI: Vedetele care vor urca pe scena din Piata Unirii, de Ziua Europei, la Timisoara! Vezi programul concertelor!
20 de perchezitii in Timis si 60 la nivel de tara. Operatiunea coordonata de procurorii DIICOT si politistii de la Combaterea Crimei Organizate a vizat gruparea specializata in vanzarea de vagoane la fier vechi. Impreuna cu politistii de la Sectia Regionala de Transport Timisoara si jandarmi, ofiterii de la Crima Organizata si cei de la DGA au descins la sediile CFR Marfa inca de la prima ora. Se fac perchezitii in birourile conducerii, dar si la locuintele angajatilor societatii.
Oamenii legii spun ca acestia vindeau societatilor de fier vechi vagoane la preturi subevaluate. Acestea sunt realizate dintr-un otel special, de foarte buna calitate dar ele erau vandute pe post de fier. Diferenta de bani era introdusa intr-un circuit financiar complex si ajungea in cele din urma in buzunarele angajatilor CFR marfa, dar si la firmele implicate in acesta afacere.
30 de persoane vor fi duse la sediul DIICOT Timisoara la audieri. Majoritatea sunt angajati ai companiei CFR Marfa.
Anchetatorii vorbesc de constituire de grup infractional organizat, abuz in serviciu si delapidare.
UPDATE: Mascatii au descins si la sediul CFR Marfa din Bucuresti.
UPDATE: Politia Romana vine cu precizari in dosarul privind vanzarea de vagoane de tren la pret subevaluat de catre angajatii CFR Marfa.
Astfel, potrivit Politiei, perchezitiile au loc in Timis, Bucuresti si in alte opt judete si vizeaza 40 de persoane, iar prejudiciul depaseste in total 6 milioane de euro.
La primele ore ale diminetii politistii structurilor de combatere a criminalitatii organizate si cei de la transporturi, sub coordonarea procurorilor DIICOT – Structura Centrala fac 63 de perchezitii domiciliare in Bucuresti si in judetele Timis, Caras-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinti, Calarasi, Arad, Teleorman si Dambovita.
Perchezitiile au loc intr-un dosar penal in care sunt cercetate 40 de persoane pentru constituire a unui grup infractional organizat, delapidare cu consecinte deosebit de grave, fals intelectual si uz de fals.
„In cursul anului 2016, la nivelul unei societati de transporturi feroviare s-a constituit un grup infractional organizat, implicand factori de decizie de la nivelul central si teritorial al societatii de transport. Membrii gruparii sunt banuiti ca ar fi subevaluat bunurile din patrimoniul societatii, cu prilejul operatiunilor de vanzare-cumparare a 2.450 de vagoane destinate casarii, facilitand astfel traficarea in folosul unei firme de colectare a deseurilor feroase din Calarasi a diferentei rezultate intre valoarea reala si cea subevaluata a bunurilor casate”, arata DIICOT.
Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Marfuri Bucuresti, in baza unei proceduri de licitatie deschisa a 2.450 de vagoane pe roti, la pret de fier vechi, desi, in conformitate cu standardele in materie, deseurile metalice provenite din casarea materialului rulant se incadrau in categoria “deseu fier vechi greu” si “deseu fier vechi special” (otel), categorii de deseuri cu o valoare de piata net superioara. Pretul de achizitie a fost de 120 de euro per tona de fier vechi, in conditiile in care pretul mediu practicat pentru “deseu fier vechi greu” era de 175,88 euro per tona, iar pentru “deseu fier vechi special” (otel) era de 218,90 euro per tona.
Astfel, cei in cauza ar fi realizat practic o subevaluare a bunurilor cu 82,42% in cazul “deseurilor fier vechi special” (otel) si cu 46,56% in cazul “deseurilor fier vechi greu”.
Prejudiciul cauzat societatii de transport prin activitatea infractionala este de 6.313.748 de euro, mai spun procurorii DIICOT.
Cele 2450 de vagoane supuse casarii insumeaza cantitatile de 35.002,12 tone de otel si 16.584,50 tone de fier vechi greu.
UPDATE: Toata conducerea executiva a CFR Marfa va fi audiata in dosar
Intreaga conducere executiva a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa ”CFR MARFA” S.A, in frunte cu directorul general Mihut Craciun, este implicata in gruparea infractionala vizata de perchezitiile care au loc, miercuri dimineata, in Timis, Bucuresti si in opt judete, spun procurorii DIICOT.
Potrivit DIICOT, in cursul anului 2016, la nivelul ”CFR MARFA” S.A. s-a constituit un grup infractional organizat, implicand factori de decizie de la nivelul central si teritorial al societatii de transport, avand ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societatii, cu prilejul operatiunilor de vanzare-cumparare a 2450 de vagoane destinate casarii, in folosul SC REMAT S.A. Calarasi.
DIICOT mai arata ca in cursul anului 2016, la nivelul Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa ”CFR MARFA” S.A s-a constituit un grup infractional organizat, implicand factori de decizie de la nivelul central si teritorial al societatii de transport, avand ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societatii, cu prilejul operatiunilor de vanzare-cumparare a 2450 de vagoane destinate casarii, facilitand astfel traficarea in folosul SC REMAT SA Calarasi a diferentei rezultate intre valoarea reala si cea subevaluata a bunurilor casate.
Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Marfuri Bucuresti, in baza procedurii de licitatie deschisa initiata de S.N.T.F.M. ”CFR MARFA” S.A a unui numar de 2450 de vagoane pe roti, la pret de fier vechi, desi, in conformitate cu standardele in materie, deseurile metalice provenite din casarea materialului rulant se incadrau in categoria “deseu fier vechi greu” si “deseu fier vechi special” (otel), categorii de deseuri cu o valoare de piata net superioara.
„Manopera frauduloasa a fost premeditata de factorii de decizie din cadrul S.N.T.F.M. CFR MARFA S.A in coniventa cu reprezentantii SC REMAT SA Calarasi. S-a constatat ca, desi oferta de vanzare initiata de S.N.T.F.M. CFR MARFA S.A pe Bursa de Marfuri viza cantitatea generica de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vanzare-cumparare incheiat cu ofertantul SC REMAT SA Calarasi a mentionat vanzarea fierului vechi provenit din casarea a 2450 de vagoane. Pretul de achizitie a fost de 120 euro/tona de fier vechi, in conditiile in care pretul mediu practicat pentru deseu fier vechi greu era de 175,88 euro/tona, iar pentru “deseu fier vechi special” (otel) era de 218,90 euro/ tona. Rezulta ca prin aceasta manopera s-a realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% in cazul “deseurilor fier vechi special” (otel) si cu 46,56% in cazul deseurilor fier vechi greu”, spun procurorii DIICOT.
Potrivit acestora, primul nivel al grupului infractional organizat a fost constituit din conducerea executiva a societatii S.N.T.F. MARFA ”C.F.R. MARFA” S.A, compusa din directorul general Mihut Constantin Craciun, directorul operatiuni dezvoltare Daniel Ciobanu, directorul Departamentului Vanzari-Trafic Eugen Tudor, directorul economic-financiar Pavel Barculet, managerul juridic Silviu Valeriu Costea, directorul Trafic Constantin Alupoaie, directorul vagoane Florin Enache, seful Biroului Urmarire Contracte Mariana Capatana si seful Serviciului Exploatare Vagoane George Niculescu.
Acestia au initiat vanzarea la Bursa de marfuri a celor 2450 de vagoane la pret de fier vechi, prin subevaluarea lor si obtinerea unui pret mai mic decat valoarea reala, mai spune DIICOT.
Al doilea palier al grupului infractional organizat a fost reprezentat de catre functionarii din cadrul sucursalelor S.N.T.F. MARFA ”C.F.R. MARFA” S.A. Timisoara, Brasov, Iasi, Galati, Craiova, Cluj si Constanta, iar al treilea palier al grupului infractional organizat a fost constituit din reprezentantii S.C. REMAT S.A.Calarasi, beneficiara contractului.
UPDATE: CFR Marfa a precizat ca vagoanele respective indeplineau conditiile de casare
”Contractul de vanzare-cumparare care face obiectul dosarului anchetat de DIICOT are ca obiect valorificarea prin vanzare a fierului vechi provenit din taierea a 2450 de vagoane de marfa care indeplinesc conditiile de casare si care nu mai prezinta utilitate functionala in conditiile concrete ale activitatii proprii”, se arata intr-un comunicat.
In contextul in care, la sediile centrale si teritoriale ale companiei au loc perchezitii si audieri, fiind o ancheta in curs de desfasurare, reprezentantii CFR Marfa au anuntat ca ”nu pot face alte declaratii referitoare la acest subiect”.
Totodata, consiliul de administratie CFR Marfa ”urmeaza sa adopte o decizie cu privire la numirea unei conduceri interimare a societatii”. Mihut Craciun a fost revocat din functia de director general al CFR Marfa in decembrie 2016.
In luna ianuarie, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat ca CFR Marfa se afla intr-o situatie dificila, fiind ”un caz delicat” unde nu exista progrese, iar ”Sabia lui Damocles” ii atarna de la Comisia Europeana, din cauza ca societatii i s-ar sters datoriile in urma cu cativa ani cu promisiunea din partea statului roman ca va fi privatizata, ceea ce nu s-a intamplat.
CFR Marfa a avut pierderi in fiecare an din 2008 pana in prezent, cel mai slab rezultat fiind inregistrat in 2009, cu o pierdere de 535 milioane lei. in 2015, afacerile companiei au scazut cu 13%, pana la 800 milioane lei, de la 918,8 milioane lei in 2014.