TIMISOARA. Descindere a procurorilor Directiei Nationale Anticoruptie la Primaria Timisoara, vineri dimineata. Acestia au mers la biroul viceprimarului Ruben Latcau, unde fac o perchezitie.
„Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul teritorial Timișoara efectuează cercetări într-o cauză penală ce vizează suspiciuni privind săvârșirea unor infracțiuni asimilate celor de corupție. În cursul zilei de 08 aprilie 2022, ca urmare a obținerii autorizărilor legale de la instanța competentă, sunt efectuate percheziții domiciliare la sediul unei instituții publice situate în municipiul Timișoara„, transmit anchetatorii
Vizita echipei DNA, formata dintr-un procuror si 2 politisti, vine dupa ce consortiul de insolventa al Colterm a transmis un document municipalitatii in care atrage atentia asupra unor ilegalitati, in contextul scandalului privind necumpararea certificatelor de poluare aferente anilor 2020 si 2021.
Surse din randul anchetatorilor spun ca descinderea de vineri dimineata are legatura in principal cu situatia certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera aferente anului 2020 care nu au fost cumparate de catre administratia Fritz nici pana in acest moment, desi Colterm a fost deja amendata cu 21 de milioane de euro.
Deocamdata primarul Dominic Fritz, aflat in primarie, refuza sa comenteze vizita procurorilor DNA.
UPDATE: Viceprimarul Ruben Latcau se declara nevinovat
Viceprimarul Ruben Latcau, in biroul caruia anchetatorii DNA au intrat inca de dimineata pentru cercetari, a declarat pentru opiniatimisoarei.ro ca nu este vinovat si ca, deocamdata, procurorii si politistii verifica documente din computere.
„- De ce a venit DNA la dumneavoastra?
– Pentru un dosar in rem. Au cerut documente in format electronic
– Are legatura cu Colterm?
– Este un dosar in rem, in momentul asta. Nu dau declaratii mai mult decat au dat domnii
– Va simtiti vinovat?
– Nu”
***
Deschiderea procedurii de faliment pentru Colterm este inevitabila, daca pana in 30 aprilie, administratia Fritz nu cumpara certificatele de emisii de gaze cu efect de sera aferente anului 2021. O spun cu subiect si predicat reprezentantii administratorului judiciar intr-un document obtinut de opiniatimisoarei.ro.
Este vorba de un raspuns la o adresa inaintata firmei de insolventa, Consortiul ALFA&QUANTUM CONSULTING S.P.R.L. – MAESTRO S.P.R.L. – INSOLVEIN S.P.R.L, de catre Primaria Timisoara, in care aceasta din urma solicita sa ii fie comunicate „masurile intreprinse de Colterm pentru achizitionarea certificatelor„.
Primarul Dominic Fritz s-a lepadat deja public de aceasta obligatie sustinand ca nu are de gand sa cumpere certificatele, insistand sa paseze responsabilitatea exclusiv in carca societatii de termoficare si precizand in mai multe randuri ca ‘nu este treaba Primariei sa cumpere certificatele‘.
Reprezentantii administratorului judiciar atrag atentia Primariei ca au gresit ‘adresa’ si explica faptul ca, pentru aceste masuri, administratia Fritz trebuia sa se indrepte catre administratorul special care o reprezinta, Cristian Amza, seful USR Giroc, cel pus sa coordoneze activitatea Colterm condusa de Primaria Timisoara ca unic actionar.
Firma de insolventa (administratorul judiciar desemnat de instanta) reaminteste ca in dubla calitate a Primariei Timisoara, de actionar unic al Colterm, care voteaza hotararile AGA societatii, si de institutie publica emitenta a hotararilor Consiliului Local al municipiului Timisoara prin care se aproba:
1. Pretul local de producere, transport, distributie si furnizare a energiei termice
2. Pretul energiei termice facturate populatiei
3. Asigurarea din bugetul local a sumelor necesare acoperirii diferentei dintre pretul de producere, transport, distributie si furnizare a energiei termice furnizate populatiei si pretul energiei termice facturat populatiei,
ar trebui, atunci cand decide cuantumul pretului/modificarea pretului de producere/ subventiile/ pierderile induse tehnologic si financiare sa includa in costul pretului de producere, transport, distributie, furnizare a energiei termice si costul integral al certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera/EUA, avand in vedere ca achizitionarea acestor certificate este o obligatie legala.
Refuzul de a cumpara certificatele inseamna aducerea unui prejudiciu intentionat societatii de termoficare, ceea presupune savarsirea unei infractiuni. Cu alte cuvinte, cine va decide sa nu fie achizitionate, risca dosar penal.
Mai mult, transmite administratorul judiciar, Primaria Timisoara ar fi trebuit sa prevada costurile reale suportate de Colterm pentru a cuprinde in bugetul anual in mod corect si echitabil sumele alocate cu titlul de subventii/diferenta intre pretul de producere si pretul local al energiei facturate populatiei. In conditiile in care pierderile reale suportate de Colterm, cunoscute de primarie, sunt mai mari in realitate, decat cele avute in vedere de institutie la aprobarea pretului de producere si acordarea subventiilor.
188.624 de certificate de emisii de gaze cu efect de sera, aferente anului 2021, trebuie cumparate pana in 30 aprilie 2022
Administratorul judiciar arata ca pentru instalatia CT Centru, emisiile de noxe/CO2 aferente anului 2021 sunt de 71.139 tone, fiind astfel necesare a fi achiziționate 71.139 certificate EUA, iar pentru CT Sud, emisiile de noxe/CO2 aferente anului 2021 sunt de 161.610 tone, fiind astfel necesare 161.610 certificate EUA.
Totalul certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera alocate gratuit, conform prevederilor legale, pentru 2021, este de 44.125, ramanand astfel obligativitatea achizitionarii unui numar suplimentar de 188.624 de certificate.
Cele 188.624 de certificate costa pe piata libera, in acest moment, peste 15 milioane de euro.
Administratorul judiciar: Daca nu vor fi cumparate certificatele CO2, contributia si penalitatile ce vor fi aplicate de AFM vor conduce la declansarea falimentului Colterm SA
In acelasi document, administratorul judiciar cere Primariei Timisoara sa cumpere urgent certificatele, sugerand si modalitatile legale prin care poate face asta.
„Va solicitam de urgenta sa indepliniti formalitatile ce se impun, fie in vederea achizitionarii de catre dumneavoastra, in calitate de actionar unic, in numele Colterm SA, fie in vederea adoptarii unei hotarari de Consiliu Local pentru a fi alocate catre Colterm SA – in insolventa (de exemplu, cu titlu de majorare capital social, reintregire capital social, plati in avans, diferenta subventii) sumele necesare achizitionarii unui numar de 188.624 de certificate de certificate de emisii de gaze cu efect de sera aferente anului 2021.
Mentionam ca in prezent, pretul de achizitie, pe piata libera este de 80 euro/certificat, insa, din cauza termenului de conformare, pana la 30.04.2022 se estimeaza o crestere a pretului de achizitie a certificatelor EUA cu 10-20%.
Va solicitam sa emiteti o hotarare de Consiliu Local, privind asigurarea fondurilor necesare achizitionarii certificatelor, acordul municipiului Timisoara, dat prin HCL, de a garanta preluarea sumelor datorate de Colterm pentru achizitia certificatelor, in cazul imposibilitatii de plata, aprobarea graficului de plati, mandatarea primarului Timisoarei de a semna in numele municipiului Timisoara, documentele privind preluarea sumelor datorate de catre Colterm pentru achizitia certificatelor.
Solicitam sa aveti in vedere faptul ca, in ipoteza in care Colterm SA nu va achizitiona pana cel tarziu in data de 30.04.2022 certificatele de emisii de gaze afarente anului 2021, contributia si penalitatile de intarziere pe care le va aplica Administratia Fondului de Mediu debitoarei Colterm SA, in conformitate cu prevederile Art 18 din HG nr. 780/2006, prin decizie de impunere ce constituie titlu executoriu, vor conduce la declansarea procedurii de faliment a debitoarei Colterm SA„, transmite administratorul judiciar – Consortiul ALFA&QUANTUM CONSULTING S.P.R.L. – MAESTRO S.P.R.L. – INSOLVEIN S.P.R.L.
La dispozitia Primariei Timisoara a fost pusa si o oferta primita de Colterm pentru achizitia de certificate EUA din partea TDR Energy SRL, o companie cu peste 10 ani experienta in solutii viabile in domeniul protectiei mediului si energiei.
Oferta financiara este de pana la 100.000 EUA, cu posibilitatea extinderii pana la 186.500, la pretul de piata agreat de catre beneficiar in baza ordinelor de tranzactionare la care adauga 15,90 euro/certificat EUA.
Aceasta companie da asigurari ca va transfera Colterm certificatele pana in 20 aprilie, dar pune conditii.
Trebuie achizitionate in mai multe transe, dar nu mai putin de 30.000 de certificate/transa, in maxim 30 de zile de la semnarea contractului, certificatele raman in conturile RUEGES ale companiei pana in 20 aprilie, cand vor fi transferate in conturile Colterm cu respectarea graficului de plati convenit si a constituirii garantiilor. Pretul certificatelor va fi achitat in 6 luni, in rate egale, pana in data de 15 a fiecarei luni, dar nu mai tarziu de 15 octombrie 2022. TDR Energy SRL cere o garantie cash de minim 20% din valoarea estimata a contractului si solicita aprobarea in Consiliul Local a garantarii preluarii de catre Primaria Timisoara a obligatiilor de plata.
Oferta este valabila pana in 10 aprilie 2022, ora 12.00.
***
Va reamintim, la jumatatea lunii martie, primarul Dominic Fritz incerca sa paseze complet responsabilitatea achizitionarii certificatelor CO2 catre Colterm, desi Primaria Timisoara e unic actionar. Mai mult, cel numit politic la conducerea societatii de termoficare este colegul de partid al edilului.
„Noi, ca oras, nu suntem pasibili de nicio amenda. Este societatea Colterm unde, DA, orasul este actionarul. Este in instolventa acum si tocmai trebuie sa terminam cu aceasta dependenta directa, sa fie Colterm o piatra legata de gatul bugetului orasului. Obligatiile sunt ale Colterm. Este treaba Coltermului, sa si indeplineasca treaba. Noi, ca oras, am dat peste limita legala, ca sa mentinem caldura. Noi nu putem din bugetul local sa fim responsabili pentru obligatiile acestei societati comerciale„, a spus primarul Dominic Fritz in 14 martie.
„Intrebarile de cifre trebuie sa le puneti la Colterm, eu nu sunt purtatorul lor de cuvant. Exista multa dezinformare in spatiul public despre acest subiect. Nu exista o obligatie a Primariei Timisoara de a achizitiona aceste certificate. Este obligatia Colterm, nu a primariei. Noi toti trebuie sa intelegem ca trebuie sa protejam orasul de problemele financiare pe care le are Colterm, tocmai asta este motivul de ce societatea Colterm este in insolventa acum„, a adaugat atunci edilul.
Doar ca obligatia cumpararii acestor certificate de poluare este pentru anul 2021, cand inca nu era declansata procedura insolventei pentru compania de termoficare, drept urmare nu poate fi ‘pusa la adapost’ de la plata acestora.
Daca certificatele nu vor fi achizitionate pana la sfarsitul lunii aprilie, Timisoara va mai primi o amenda pentru neconformitate. Iar asta dupa ce, anul trecut, a mai incasat o amenda de 21 de milioane de euro, ramasa inca neplatita de catre administratia Fritz. In plus, dincolo de sanctiune, Colterm trebuie sa cumpere si restul de certificate aferente anului 2020, ramase neachizitionate, care costa alte 11,2 milioane de euro.
***
Conform unei Hotarari de Guvern din anul 2006, in fiecare an societatea de termoficare este obligata sa cumpere certificate aferente emisiilor de CO2 verificate. Certificatul este un titlul care atesta producerea de energie din surse regenerabile de energie. Certificatul se poate tranzactiona, distinct de cantitatea de energie pe care acesta o reprezinta, pe o piata organizata, in conditiile legii, si reprezinta schema suport de promovare a producerii energiei din surse regenerabile.
Conform Uniunii Europene, prin aceasta masura, volumul emisiilor trebuie sa scada treptat. O reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera in UE cu cel putin 40% pana in 2030 (fata de nivelurile din 1990) reprezinta unul dintre obiectivele aprobate de Consiliul European ca parte a cadrului de politici privind clima si energia.
Vom reveni cu amanunte.