Opinia Timisoarei

Planurile pentru o Centura Feroviara legata de aeroport la Timisoara, intr-o noua etapa. 3 oferte pentru Studiul de Fezabilitate de peste 2 milioane de euro

TIMISOARA. Modernizarea transportului pe calea ferata, interconectarea cu celelalte retele de transport, cresterea numarului de calatori si reducerea poluarii sunt vitale in urmatorii ani, data fiind dezvoltarea accelerata in context european a intregii regiuni.

CITESTE SI: Trenuletele electrice cu cel mai lung traseu din Romania, in cea mai mare macheta feroviara din tara, la Timisoara. Nu intarzie niciodata si nici nu deraiaza. Video cu diorama de poveste ce poate fi vizitata gratuit 

Despre necesitatea unei centuri feroviare in jurul Timisoarei se vorbeste de multa vreme. De altfel, un prim studiu, cel de prefezabilitate a fost intocmit de Consiliul Judetean Timis inca din 2006-2007, insa lipsa fondurilor a facut ca acesta sa ramana la sertar.

Avand in vedere proiectul Ministerului Transporturilor de modernizare a liniei Caransebes – Timisoara – Arad si posibilitatea accesarii de fonduri europene pentru proiecte de transport, Consiliul Judetean Timis a lansat recent licitatia pentru realizarea Studiului de Fezabilitate pentru aceasta Centura Feroviara a Timisoarei.

La termenul limita de miercuri, au fost depuse 3 oferte:
1. Longhersin
2 . Metroul
3. Ascoierea 3TI PROGETTI Italia – Ingegneria Integrata SPA (Lider) + Metrans Engineering+ SWS Engineering

Cele trei oferte au intrat in evaluare tehnica.

Conform documentatiei, firma care va castiga licitatia va avea de realizat o multime de studii, de scenarii, de calcule, indicatori, devize, solutii tehnice de proiectare.

O centura feroviara care sa aiba in vedere si interconectarea Aeroportului International Timisoara cu magistrala de cale ferata Timisoara Nord – Bucuresti Nord ar contribui la:

– eliminarea blocajelor si a disconfortului creat de traversarea trenurilor de marfa prin centrul Timisoarei, in urma modernizarii segmentului feroviar Timisoara Est – Ronat Triaj, parte integranta din coridorul Orient/Est mediteranean.
– permite integrarea regiunii in reteaua europeana de transport feroviar de marfa
– dezvoltarea si extinderea legaturilor transportului aerian cu alte variante de transport prin interconectarea aeroportului cu intreaga retea de cale ferata europeana, precum si conexiunea cu modurile de transport urban
– atragerea unui numar mai mare de calatori din localitatile limitrofe pe transportul feroviar prin prelungirea traseelor, astfel incat trenurile metropolitane sa ofere o conectivitate mai buna cu zonele de interes din Timisoara.

Ar scadea poluarea, iar linia de cale ferata de la aeroport va permite transportul pasagerilor catre Timisoara si catre alte orase din Romania, asigurand mijloace de transport alternative.

In 2006-2007, cand Consiliul Judetean Timis a realizat studiul de prefezabilitate au fost identificate 3 variante ideale de amplasament si de statii cu o lungime cuprinsa intre 22 si 24 de kilometri care ar cuprinde traseele:

Ghiroda – Remetea Mare – Giarmata – Dumbravita – Sanandrei – Timisoara (cu si fara statie in tunel deschis la Giarmata)
Ghiroda – Remetea Mare – Giarmata – Sanandrei – Ortisoara
Ghiroda – Remetea Mare – Giarmata – Sanandrei – Ortisoara (cu statie in tunel deschis la Giarmata)

Preturile estimate pentru constructia Centurii Feroviare, in functie de solutia propusa, variau, in acel studiu, de la 181 de milioane de euro la 319 milioane euro, fara TVA.

Amenajarea unei Centuri Feroviare la Timisoara ar cuprinde:
– o conectare inteligenta la transportul urban, periurban si extern. Presupune modernizarea garilor, conectarea cu caile de acces motorizat, cu transportul public sau cu bicicleta, parcari

– descarcarea orasului de transportul de persoane si de tranzit de marfa, legatura intre Gara de Est si de Nord (estacada), traversarea fara bariere a retelei de transport rutier prin modificarea nivelului caii ferate pe tronsoanele Remetea Mare – Timisoara Nord, respectiv Timisoara Est – Giarmata

– contributia la realizarea unei zone economice mobile si atractive

In plus, ar creste viteza de circulatie pentru trenurile de marfa pana la 120 km/h si de calatori pana la 160 km/h, deoarece vorbim de o infrastructura nou proiectata pe intregul tronson. Vor fi modernizate statiile de pe traseu, s-ar realizat linie dubla pe toata lungimea, se vor reabilita liniile secundare din statii, se vor inlocui poduri, podete, se va repara sistemul de dernaj, se imbunatatesc terasamentele, se construiesc drumuri de intretinere, se modernizeaza garile, se amenajeaza pasarele, se monteaza panouri fonoabsorbante, incalzitoare de macaz noi, echipamente de linie, sistem de control.

De mentionat e ca viitorul Studiu de Fezabilitate pentru Centura Feroviara va trebui sa tina seama de proiecte aflate in derulare de catre DRDP, Transelectrica, Transgaz, SNCFR Regionala Timisoara, Aeroport, ANIF, ABAB, dar si de planurile urbanistice generale ale tuturor UAT-urilor de pe traseu: Remetea Mare, Ghiroda, Dumbravita, Giarmata, Sanandrei, Timisoara.

Valoarea estimata a contractului pentru realizarea Studiului de Fezabilitate se ridica la 9.800.000 lei fara TVA, adica aproximativ 2.300.000 euro cu TVA.

Va reamintim, reteaua feroviara pe raza judetului Timis numara 795 km, din care 113 km linie electrificata. Avem o magistrala si 18 linii secundare care apartin magistralelor Bucuresti Nord – Timisoara Nord, Brasov – Curtici si Bucuresti Nord – Episcopia Bihor.

In acest moment se deruleaza licitatiile, pe tronsoane, pentru modernizarea liniei Caransebes – Timisoara – Arad printr-un proiect al Ministerului Transporturilor.

 

Exit mobile version