TIMISOARA. Au trecut 6 ani de cand o echipa de specialisti facea public un raport privind starea Podului Episcopal din Timisoara sau Mitropolit Andrei Saguna (cunoscut insa de timisoreni drept Mihai Viteazul, aflat in centrul orasului, la capatul bulevardului cu acelasi nume).
Inca de atunci, firma care a intocmit raportul preciza ca se impun de urgenta o serie de restrictii, pentru siguranta celor care traverseaza podul, dar preciza ca este imperios necesara reabilitarea de urgenta a constructiei peste Bega.
Astfel, din primavara anului 2018, au fost introduse si unele restrictii de circulatie pe podul Mihai Viteazul, care, insa, nu au fost respectate niciodata:
– introducerea restrictiilor de tonaj – se va limita la 13 tone maxim greutatea sarcinii pe osie a autovehiculelor care circula pe pod.
– introducerea restrictiilor de viteza – se va limita la 30 km/h viteza de circulatie a autovehiculelor pe pod
– introducerea restrictiilor privind numarul autovehiculelor grele (autobuze, troleibuze, autocamioane), astfel incat pe pod sa nu circule mai mult de un singur autovehicul greu.
Printre cele mai grave constatari ale specialistilor se numara deteriorarea grinzilor de sustinere a podului si, implicit, a structurii de rezistenta a acestuia, dar si fisuri, infiltratii, modificarea exagerata a proprietatilor betonului, dar si inregistrarea unor vibratii cu valori semnificative, la trecerea autovehiculelor pe pod. De asemenea, au fost descoperite armaturi fara strat de acoperire, beton degradat sau exfoliat si coroziunea avansata a mai multor elemente.
„Conform ‘Instructiunilor pentru stabilirea starii tehnice a unui pod’, podul prezinta o stare tehnica nesatisfacatoare, cu grinzi principale aflate intr-o stare avansata de degradare, cu tendinta de afectare a capacitatii portante structurale si pentru care este necesara aplicarea de lucrari de reabilitare si inlocuirea unor elemente structurale„, se arata in expertiza facuta in 2018.
Intrucat situatia prezentata in raportul specialistilor era grava, a fost intocmit, tot in 2018, un proiect de reabilitare si modernizare a podului, prevazut cu pasarele cu balustrade de sticla pentru pietoni, ce urmau sa fie construite in afara structurii actuale. Insa, proiectul primariei nu a primit niciodata aviz din partea Directiei Judetene de Cultura Timis, care a refuzat sa aprobe orice modificare de ordin estetic ar fi fost adusa podului istoric. A continuat un adevarat razboi intre institutii, incheiat inclusiv cu plangeri penale.
Demersurile s-au oprit in cele din urma, iar 6 ani mai tarziu, situatia a ramas neschimbata. Nu a fost prezentat niciun alt plan de reabilitare a podului Mihai Viteazu si nici masurile de restrictii impuse in 2018 nu sunt respectate.
Mai mult, expertiza facuta de specialisti nu mai este nici ea de… actualitate, aceasta avand un termen de valabilitate de 3 ani, intrucat in acest rastimp ar fi trebuit sa se treaca la executarea lucrarilor de punere in siguranta semnalate de experti.
Astfel, oricand s-ar putea produce un incident major pe acest pod ce continua sa se degradeze.
Podul nesigur implineste 110 ani de la construirea lui peste Bega
Situat la capatul bulevardului Mihai Viteazul, podul a fost construit in 1913-1914, pe locul unui pod de lemn ce functionase neintrerupt din 1718 si care fusese ranforsat in 1898.
Pe cele 4 socluri de pe balustradele sale ar fi trebuit sa fie amplasate patru statui ale unor episcopi romano-catolici, insa acest lucru nu s-a mai intamplat, intrucat a inceput Primul Razboi Mondial si nimeni nu s-a mai preocupat de inzestrarea podului.