Opinia Timisoarei

Podul din Timis care n-a putut fi salvat va fi demolat. In loc va fi construit altul nou cu o jumatate de milion de euro. E gata licitatia

TIMISOARA. Cu Studiul de Fezabilitate intocmit acum 4 ani si licitatia pentru demolare si reconstructie incheiata zilele trecute, soarta batranului pod de la Gavojdia a fost pecetluita.
Consiliul Judetean Timis a ales un antreprenor care sa-l puna la pamant si sa ridice unul nou in loc.

CITESTE SI: A fost filmat momentul evadarii celor doi spargatori de bancomate. Au fugit de sub nasul politistilor cu catusele la maini. Video

Este vorba despre un pod cu o vechime de 85 de ani, care face legatura intre cele doua parti ale localitatii, unind malurile paraului Spaia. In plus, el asigura si conexiunea cu Lugoj si Jena, dar si cu Stiuca. Cu o lungime de aproape 25 metri, podul a fost construit din caramida, in jurul anului 1935.

Inca din 2020, mai multe ONG-uri, intre care Asociatia Prin Banat, dar si OAR Filiala Timis, si alte asociatii pentru salvarea patrimoniului cultural, carora li s-a alaturat si Muzeul de Istorie din Lugoj, au cerut Directiei Judetene pentru Cultura Timis sa claseze in regim de urgenta podurile de la Gavojdia, Tapia si Parta, intrucat au fost construite in ultimele 3 secole in Banat si sunt o marturie a trecutului multicultural al regiunii, a numeroaselor lucrari edilitare din zona, constructiile fiind relevante pentru peisajul specific satului banatean, prin materialitate si aspect, socotindu-le o valoare istorica, culturala si memoriala.

Iata, insa, ca demersul n-a dat roade, iar Consiliul Judetean Timis a incheiat licitatia pentru daramarea podului si ridicarea altuia nou nout in loc, la Gavojdia.

Firma COMPACT PRODUCT este castigatoarea contractului de 2.072.610 lei fara TVA, adica o jumatate de milion de euro cu TVA.

Pe amplasamentul existent, situat in comuna Gavojdia, judetul Timis, se propune inlocuirea podului existent care traverseaza paraiul Spaia in zona central a localitatii si care a fost realizat in urma cu aproximativ 85 ani (conform expertizei tehnice), cu un pod nou, avand caracteristici geometrice si de gabarit, respective capacitate portanta, adaptate la traficul auto actual, prevazut de normele tehnice si legislatia actuala in vigoare. Podul existent este din zidarie de caramida cu doua deschideri boltice de cate 6 m, avand o lungime totala de 24,50 m iar latimea utila intre parapeti de doar 6 m.

Conform expertizei tehnice este necesara inlocuirea podului existent cu un pod nou din beton armat, dimensionat la incarcarile date de traficul si normele actuale, la gabaritele de circulatie prevazute de standardele in vigoare, podul existent nesatisfacand aceste cerinte (…) este absolut necesara si urgenta demolarea si refacerea podului pentru asigurarea continuitatii circulatiei rutiere si pietonale.

Prin realizarea unui pod nou, se va imbunatati considerabil starea tehnica a infrastructurii si implicit confortul si siguranta circulatiei, respective conditiile de mediu se vor ameliora prin reducerea noxelor eliminate in atmosfera, reducerea zgomotului produs de circulatia autovehiculelor, precum si a cheltuielilor de exploatare suportate participantii la trafic.

Podul proiectat are o singura deschidere (lumina preconizata de 17 m) si va fi cu culei din beton simplu si beton armat si cu suprastructura din grinzi l 18-80 din beton precomprimat. Lungimea totala a podului este de 22,10 m iar latimea de 11,20 m, din care carosabil – 7,80 m, trotuare – 2×1,50 m, spatii pentru parapet 2×0,20 m.Suprastructura va fi realizata din elemente prefabricate – grinzi din beton precomprimat tip I 18-80, de 18 m lungime, cu lumina de 17,00 m si 0,80 m inaltime, peste care se dispune o placa de suprabetonare din beton armat C 30/37. Infrastructura este alcatuita din doua culei avand fundatii directe (chesoane deschise) din beton clasa C25/30, si elevatii din beton armat clasa C 30/37. Scurgerea apelor de pe pod se realizeaza prin pante transversal de 2,5%, cu dirijarea apelor spre guri de scurgere si rampe. Racordarea caii podului cu rampele de acces se realizeaza prin intermediul placilor de racordare de 3,00 m lungime, iar racordul cu albia prin intermediul sferturilor de con permeate. In aval si amonte, malurile sunt protejate cu ziduri vertical din beton racordate la cele existente
„, se arata in documentatia din Sistemul Electronic de Achizitii Publice.

 

Exit mobile version