Vor face legea in zonele rezidentiale, insa pentru inceput vor fi ajutati de politistii de la Rutiera. Politistii locali ies in strada si vor putea da amenzi participantilor la trafic. La 1 iulie, primii 23 de agenti termina cursurile de instruire si sunt pregatiti sa faca ordine in trafic in uniforme noi, pentru inceput sub tutela celor de la Politia Rutiera.
48 de agenti in tot orasul
Potrivit legii, politistii locali de la Circulatie vor da amenzi in anumite zone din oras, in special in cele rezidentiale, pietonale, in parcurile si zonele de agrement, precum si pe locurile de parcare pentru persoanele cu handicap. Aici, ei vor putea da amenzi si sanctiona orice cetatean.
Pentru moment insa, nu au aparatura necesara pentru a-si face treaba in aceste locuri, dar cand vor intra in posesia ei, oamenii legii vor pune soferii sa sufle in etilotest sau le vor da puncte de penalizare pentru ca nu poarta centura de siguranta.
„Nu ne grabim sa intram in zonele rezidentiale. Noi trimitem la Politia Locala procesul verbal, pentru ca nu avem aparatura, asa ca deocamdata nu actionam pe linia asta. Am trecut in buget aparatura, dar nu stim cand se va cumpara. Nu ne grabim. Si Politia Rutiera ne-a trimis o nota prin care ne zice sa o luam treptat. Nu ne hazardam acum sa facem tot, ne bazam pe lege si incepem cu prioritatile, pentru ca Timisoara este sufocata de opririle la minut”, a explicat Dorel Cojan, director adjunct Politia Locala.
Odata ce vor intra in zonele rezidentiale, politistii vor trebui sa se ghideze dupa semnele de circulatie, deoarece la nivelul Primariei Timisoara nu exista nici macar o lista cu zonele rezidentiale din oras.
Timisoara, fara zone rezidentiale pe hartie
„Sunt anumite zone in oras care sunt semnalizate ca si zone rezidentiale, dar nu avem o evidenta clara a lor. Pe viitor, o sa vedem si o sa punem la punct o asemenea lista”, spune Flavius Boncea, purtator de cuvant Primaria Timisoara. Cert este ca in oras se gasesc anumite zone semnalizate conform Codului Rutier, cu indicatorul de zona rezidentiala, insa conditiile pentru cetateni cam lasa de dorit, iar pe strazi este un haos total. Legea spune ca in astfel de zone, semnalizate ca atare, pietonii pot folosi toata latimea partii carosabile, iar jocul copiilor este permis pe carosabil. Soferii sunt obligati sa circule cu o viteza maxima de 30 de kilometri pe ora. De asemenea, sunt obligati sa nu impiedice circulatia pietonilor, chiar daca trebuie sa opreasca pentru a o face.
Pentru inceput, 23 de politisti locali vor iesi in strada pentru a-i trage la raspundere pe timisoreni. „Vor iesi oriunde in Timisoara, nu numai in zonele rezidentiale, pentru ca front de lucru exista peste tot. Ei vor iesi in strada si alaturi de politistii de la Rutiera, dar si singuri, pentru ca sunt competente si pe alte parti. Se extind activitatile de constatare la nerespectarea marcajelor rutiere, oprire, stationare, circulatia biciclistilor, pietonilor, mopede si altele. Mai intra nerespectarea autoturismelor care au interdictie de tonaj si celelalte activitati ce le prevede Legea 155”, a declarat Doru Spataru, director Politia Locala.
Cat despre marcarea zonelor rezidentiale din oras, si seful politistilor locali crede ca munca responsabililor din primarie sta pe loc. „Ar trebui marcate conform Codului Rutier. In Timisoara, unii spun ca le avem marcate, eu spun ca mai putin. Ar trebui sa le marcheze Institutia Arhitectului Sef si Comisia de Circulatie din cadrul Primariei Timisoara”, mai spune Spataru.
De aceeasi parere este si directorul Politiei Rutiere, Petru Rumega. Acesta spune ca orice cetatean stie ce inseamna zona rezidentiala. „Zonele rezidentiale trebuie sa fie marcate conform legii. Din ceea ce cunosc eu, in calitate de simplu cetatean al orasului, in zonele rezidentiale viteza maxima cu autoturismul sa fie de 20 de kilometri la ora, pietonii sa aiba acces pe partea carosabila”, a precizat Petru Rumega.
Directorul adjunct al Politiei Locale, Dorel Cojan, spune ca in prima faza, oamenii legii vor iesi in toate zonele din oras, deoarece zonele rezidentiale nu au fost inca stabilite in Timisoara.
„Cei de la primarie trebuie sa stabileasca si sa ne comunice in scris zonele rezidentiale. Este o chestie de viitor. Deocamdata intram, in primul rand, pe asigurarea fluidizarii circulatiei si cu sanctionarea opririi si a stationarii interzise. Le luam punctual”, a spus Dorel Cojan, director adjunct Politia Locala Timisoara.
Ce pot face politistii locali in trafic?
Cei aproape 50 de politisti locali timisoreni vor putea fi vazuti de cetateni dirijand traficul in marile intersectii incepand din 1 iulie. De asemenea, acestia vor putea trage pe dreapta orice sofer in zonele rezidentiale semnalizate ca atare, putand dispune chiar si ridicarea masinilor parcate neregulamentar. Ei vor fi primiti, alaturi de politistii de la Rutiera, si la asigurarea masurilor de circulatie la adunari publice, la marsuri sau la mitinguri. In caz de accidente soldate cu victime, oamenii legii sunt obligati sa asigure paza locurilor accidentelor si sa ia primele masuri ce se impun, fie ca este vorba despre conservarea urmelor sau despre identificarea martorilor.
Sanctiuni mai pot da si pe linie de norme legate de masa maxima admisa la unele autovehicule, precum si legate de accesul pe anumite strazi din oras. Marirea numarului de atributii pe linie de circulatie publica a starnit controverse in randul timisorenilor care se tem ca fostii politisti comunitari le vor acorda amenzi pentru depasirea vitezei, neacordarea de prioritate sau conducerea fara centura de siguranta.