TIMISOARA. La doar cateva ore de la revocarea sa din functie, directorul general al Aeroportului International Timisoara, Daniel Idolu, a vorbit despre motivele care au dus la aceasta masura si despre contextul in care a fost aplicata. Detaliile schimbarii au fost relatate de fostul director in INTERVIURILE TIMISOAREI, singura emisiune interactiva LIVE pe Facebook din Timisoara, realizata de opiniatimisoarei.ro si Orasul Timisoara din studiourile televiziunii regionale SUD VEST TV.
„E o poveste mai lunga, inceputa in luna aprilie, in plina criza a pandemiei, cand colectivul aeroportului ne straduiam sa facem fata acestei provocari. Cand deja ne faceam griji majore legate de cash-flow, fara sa ne gandim ca depasim 30 iunie, si iacata ca azi ne gandim daca mai supravietuim in luna iulie si in luna august. Inca de atunci, conducerea politica a Ministerului Transporturilor, mi-a solicitat convocarea pentru schimbarea Consiliului de Administratie care era in functie cu mandate pe 4 ani, in baza unui concurs.
Actionarul este stapanul nostru, hotaraste. Cine s-a opus? A fost Fondul Proprietatea, care a spus ca nu este momentul de schimbare. La vot a castigat functionarul majoritar (Ministerul Transporturilor, n.r.), care a incercat sa forteze legea.
In CA erau 7 membri, din care 2 provizorii. Si asta este paradoxal. Lor li s-a prelungit mandatul, oameni de treaba, dar neangajati cu contract, si pe ceilalti 5, care aveau obligatii sa respecte criteriile de performanta, i-au demis. Din greseala, l-au demis si pe reprezentantul Fondului Proprietatea. Nu stim motivele pentru care i-au demis. Si mie mi se pare absurd. S-a invocat un raport al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor care ne-a trimis un raport cu 4 puncte – unul legat de minister, unul legat de ce a scazut profitul din 2018 in 2019, profitul scade, creste, nu e o linie dreapta. Sa aflam ca, de fapt, era un raport paralel…„, a dezvaluit in INTERVIURILE TIMISOAREI fostul director general al Aeroportului International Timisoara.
Daniel Idolu a spus ca in cadrul sedintei Consiliului de Administratie de joi i s-a reprosat, in fapt,…neputinta Ministerului Transporturilor.
„Astazi (joi, n.r.), la sedinta Consiliului de Administratie, la care am fost prezent, pentru ca la ultimele doua nu m-a chemat nimeni… In mod normal e obligatoriu ca directorul general sa participe la sedintele de CA, conform principiului transparentei decizionale… astazi am fost invitat, a venit presedintele CA si a zis ca trebuie sa ne cunoastem, am promis ca sunt alaturi, am zis ca orice idee buna, orice suflu nou, o intentie buna pentru aeroport o sa o sustin intotdeauna, doar lucrez de 40 de ani in aeroport. Conditia este sa fiti corecti fata de acest aeroport, sa nu inceapa ca in 2010, sa dati afara toti specialistii si apoi sa repar in 2-3 ani tot ce s-a stricat, pentru ca sunt ani iremediabil pierduti..
La sedinta a fost interesant. Mi s-a reprosat intr-un mod cel putin ciudat ca de ce am prelungit contractul (lui si membrilor CA). Eu am spus ca nu vreau sa raspund la intrebari, din moment ce s-a decis revocarea, si ca o sa vorbesc in prezenta avocatului.
Era pe ordinea de zi revocarea mea… intrebarile erau aiurea, am fost chemat sa particip ca la o dezbatere despre relansarea aeroportului. Am fost rugat sa facem o dezbatere reala, sa salvam ce se mai poate salva, eu trag semnale public permanent. Acum nu-i mai acelasi consiliu, nu m-am gandit ca o sa fiu intrebat de ce am decis prelungirea mandatului CA din martie 2019 pentru ca se incheia in august. Asta-i tara. Daca esti prevazator, harnic sau constiincios, se pedepseste.
Asta mi s-a reprosat ca de ce am incep asa devreme demersurile. E mai bine sa fii provizoriu sau e mai bine cand eram cu o povara si o provocare sa facem performanta? Ordonanta 109 din 2011, care tocmai pentru asta e – sa promoveze independenta managementului fata de administrativ, sa promoveze libera initiativa, antreprenoriatul fara ingerinte din afara. Mi s-a reprosat ca am initiat prea repede demersurile.. in baza unui raport de control din aprilie care n-a fost adus la cunostinta Consiliului de Administratie sau a colegilor.
Mi au reprosat ca nu trebuia prelungit mandatul„, a explicat fostul director al Aeroportului International Timisoara.
Daniel Idolu acuza practici bolsevice in legatura cu deciziile luate in privinta Aeroportului.
„Ca orice control, ca e de la ITM, Politie, Apele Romane, toata lumea iti da un proces verbal si iti aduce la cunostinta ce-ai gresit, ti se spune ce nu e in regula, sa te poti apara. De asta data, nimeni n-a adus la cunostinta oficial ce ni se imputa. CA a fost demis fara sa stie de ce si astazi s-a facut acelasi lucru cu mine, fara sa imi aduca cineva la cunostinta raportul de control. Totul e legat de un mod de lucru securistic din anii 50, bolsevic, sau ca la Inchizite, cand erai dus pe rug ca esti vrajitoare.
Orice act de control se aduce la cunostinta institutiei si se inregistreaza la societate in registru. Oficial, asa se face, in baza celor scrise, constatam, facem o analiza, un plan de masuri de inlaturare a neregulilor, daca sunt. Acum nici nu erau la noi, erau la Ministerul Transporturilor. Pe o problema pe care de ani de zile n-a reusit sa o rezolve, sa aplice aceasta ordonanta…„, a mai spus Daniel Idolu.
Sustinerea ‘omului lui Marcel Vela’ la conducerea Aeroportului este pentru Idolu o chestiune strict politica.
„Era clar ca era ultima unitate din Ministerul Transporturilor care a ramas independenta de politic. In cazul asta, e strigator la cer. Eu garantez ca ingerinta politica in aeroport nu a avut ce cauta, daca dauna intereselor aeroportului„, a precizat fostul director general.
Despre numirea lui Dorel Gradinaru, fost sef al Inspectoratului de Aviatie al Ministerului de Interne, la varful Aeroportului Timisoara, fostul director spune ca e varianta cea mai buna dintre multe altele catastrofale.
„Eu cred ca e solutia cea mai buna dintre multe altele proaste. Tot ce s a vehiculat pana acum era catastrofal. Stiu lupta intre politicienii locali PNL, Arad, Caras, Timis si, peste tot ce am auzit, eu cred ca este un om de tinuta, cu educatie militara, dar, inainte de a fi pilot de elicopter, un aeroport inseamna management, inseamna sute de oameni, reglementari, colaborare cu oameni. Taromul e in pragul falimentului. Daca numaram cati piloti au condus Taromul, ne dam seama ca cel mai bun pilot nu e neaparat si cel mai bun manager. Poate va face performanta, dar e legata de relatiile, dialogurile cu companiile aeriene, care sunt in mod obisnuit dificile, iar in situatia de acum imposibile„, a mai spus Daniel Idolu.
Fostul director general al Aeroportului International Timisoara, Daniel Idolu, a fost invitatul emisiunii INTERVIURILE TIMISOAREI, singura emisiune interactiva transmisa LIVE pe Facebook si pe TV, realizata de Orasul Timisoara si opiniatimisoarei.ro.
INTERVIURILE TIMISOAREI poate fi vizionata pe pagina de Facebook Orasul Timisoara, pe site-ul opiniatimisoarei.ro si pe canalul televiziunii regionale SUD VEST TV in fiecare joi seara de la orele 20.00.