Opinia Timisoarei

‘Prim-biciclistii orasului’ pun cruce transportului gratuit cu bicicleta prin VeloTM, la Timisoara. Directorul pus de administratia Fritz la conducerea STPT anunta ca vrea sa desfiinteze sistemul

TIMISOARA. Unul dintre cele mai de succes servicii din cadrul Societatii de Transport Public din Timisoara ar putea fi desfiintat, pentru ca asa vrea directorul pus in functie de administratia Fritz. Este vorba despre transportul gratuit prin Velo TM, de care se bucurau anual zeci de mii de oameni, pe care acum autoritatile s-au hotarat sa il inchida complet, pentru ca… nu e profitabil. Aceasta, desi scopul sau a fost de la bun inceput sa incurajeze transportul eco in detrimentul celui cu masina, poluant, in conditiile unui trafic sufocant in Timisoara.

CITESTE SI: Avem autobuze electrice noi, dar nu le putem folosi. Doar 5 din 37 sunt scoase pe traseu in Timisoara, pentru ca Administratia Fritz n-a reusit nici acum sa instaleze statiile de alimentare si nici sa inmatriculeze mijloacele de transport 

Rastindu-se la consilierii locali, Constantin Cocheci, directorul STPT, i-a informat, marti, pe alesii locali ca saptamana viitoare vor primi un proiect prin care sunt anuntati de decizia lui.

Propunerea mea este ca STPT sa renunte la acest serviciu, deoarece venitul este zero. Adica, dumnevoastra, ca si unici actionari ai acestei societati, cred ca ati avea tot interesul sa va diminuati pagubele.

Printre altele, exista doua pagube majore care persista. Una este acest serviciu pe care este normal sa il ofere orice oras civilizat persoanelor cu dizabilitati (transport auto special gratuit asigurat de STPT de la domiciliu in oras si invers, cu 4 masini, pentru persoanele cu probleme locomotorii, n.r.), doar ca acest serviciu nu este platit de nimeni si costa 130.000 de lei pe luna. Acel serviciu se va muta la o alta institutie, care are in sarcina acest lucru. Deja, partea de dispecerat s-a mutat.

La fel este si cu serviciul de biciclete. Atat timp cat firma dumneavoastra are pierderi pe acest serviciu, eu, ca si director general, trebuie sa va aduc la cunostinta si sa iau masurile care se impun. Dumneavoastra ca si actionar sunteti de acord sa aveti pierderi?„, le-a spus directorul STPT consilierilor locali, in sedinta in plen de marti.

Vestea i-a luat prin surprindere pe alesii locali, care au cerut explicatii cu privire la decizia luata de catre STPT fara ca macar sa fie consultati.

Ati venit in fata Consiliului Local sa ne spuneti ca se desfiinteaza transportul de biciclete in Timisoara ca asa ati hotarat dumneavoastra?„, a intrebat liberalul Dan Diaconu.

Eu n-am spus ca am hotarat asa, am spus ca o sa va aduc aceasta solicitare la cunostinta, dar in opinia mea trebuie renuntat la el, pentru ca reprezinta o pierdere. Nu stiu daca constientizam faptul ca sunteti singurul actionar la aceasta firma (STPT, n.r.). Interesul dvs ca si actionar este ca sa castigati bani, nu sa pierdeti„, i-a replicat directorul STPT, Constantin Cocheci.

Provocarea dumneavostra, ca manager, este sa implementati si sa sustineti toate initiativele actionarilor. Daca noi consideram ca este necesar in Timisoara, pentru ca avem trafic, avem grad mare de poluare, pentru ca vrem sa incurajam mersul pe bicicleta, pentru ca nu toata lumea isi permite o bicicleta, noi vrem sa incurajăm ca acest serviciu sa fie folosit de timisoreni. Provocarea dumneavoastra, ca manager, este sa il mentineti, sa il sustineti, nu sa il desfiintati.

Altfel, unde ajungem? Ajungem ca oamenii care erau invatati sa mearga cu bicicleta sa se mute in masina? Sa facem din nou trafic in oras? Aveti niste studii in aceasta zona, sa ni le prezentati si noua? Care ar fi impactul, cati foloseau bicicletele, cati se vor intoarce la masina, ce inseamna emisiile de CO2?”, a intrebat, la randul lui, Adrian Lulciuc, liderul consilierilor din partea PNL.

Intrebarile au ramas insa fara raspuns, intrucat presedintele de sedinta, consilierul USR Ovidiu Merean, s-a grabit sa le transmita alesilor ca nu este momentul pentru astfel de intrebari, intrucat nu a fost formulara vreo interpelare in acest sens. Asta desi liberalul Lulciuc intrebase cu doar cateva minute inainte cand va fi reparata o statie Velo TM distrusa in urma cu mai bine de un an.

Sunt presedinte, sa va zic, si dupa aceea vorbiti. Daca nu, va inchid microfonul. Numai o secunda, sa vorbim pe rand. Nu va cenzureaza nimeni. Vreau sa raspund la subiect. Vorbeati cu domnul director. Contextul este… Suntem la interpelari. Dumneavoastra ati avut o interpelare cu bicicletele? N-ati intrebat acest lucru. Domnul director a venit si a ridicat o problema… Va rog sa va terminati interpelarile, ca altfel o sa avem un dialog si n-o sa mai terminam niciodata (…) Acuma nu vorbim despre…nu era asta pe ordinea de zi. Mi se pare o discutie necesara, dar pe care sa nu o avem acum, ca nu e cazul„, s-a exprimat Ovidiu Merean.

Primaria Timisoara a adus concurenta pe piata pentru sistemul VeloTM al STPT

Pe de alta parte, inca de la finalul anului trecut pare sa fi fost pregatit terenul pentru intrarea pe piata a unei alte firme care sa preia transportul pe biciclete in Timisoara. In iarna, chiar in ultima sedinta de Consiliu Local din 2022, alesii votau incheierea unui parteneriat intre Primaria Timisoara si Asociatia Green Revolution, pentru implementarea unui nou sistem de inchiriere, dar care insa, teoretic, avea sa functioneze in paralel cu Velo TM al Societatii de Transport Public.

Noul sistem va fi unul complementar, nu va veni nici sa inlocuiasca, nici sa scoata actualul sistem VeloTM. Instalarea sa, mentenanta, folosirea, suportul si toate costurile adiacente vreme de doi ani vor fi in intregime suportate din fonduri private, din donatii pe care firme din Timisoara si nu numai, le vor face. Iar dupa cei doi ani, sistemul va fi donat municipalitatii, liber de sarcini si in mod gratuit. Acest sistem nu va imputa municipiului Timisoara absolut niciun cost in cumpararea sistemului, a bicicletelor, a statiilor, operarea lor, mentenanta lor sau orice alt serviciu pe durata acestui acord de parteneriat si nici dupa. Intentia este sa avem doua sisteme complementare care sa se stimuleze reciproc, sa fie un pic de competitie intre cel public si cel privat. Iar daca cel privat va fi donat primariei, atunci vom putea sa avem dupa doi ani si un studiu de oportunitate bazat pe cazul real de exploatare si de utilizare, sa vedem exact care sistem va fi peste doi ani mai oportun sau mai dezirabil a fi dezvoltat pe termen lung„, spunea atunci viceprimarul Ruben Latcau.

Va reamintim, pana de curand, reprezentantii STPT spuneau ca sistemul Velo TM este unul de succes si chiar anuntau suplimentarea numarului de bicicletele, in cele 34 de statii amenajate in Timisoara.

Din 1 martie, peste 300 de biciclete au fost puse la dispozitia celor care au vrut sa le foloseasca, dupa ce pe perioada iernii fusesera supuse reviziei tehnice in cadrul atelierului din depoul Dambovita. In acelasi timp, erau din nou scoase in rasteluri si cele 100 de trotinete pe care timisorenii le pot folosi in mod gratuit.

Mai mult, conducerea STPT spunea, in primavara, ca „aceste subsisteme de transport public au insemnat un real succes si anul trecut, multi dintre utilizatorii transportului public în comun conventional (cu tramvaiul, troleibuzul, autobuzul sau minibuzul) deplasandu-se si cu ambarcatiunile pe Canalul Bega, bicicletele sau trotinetele.

Dintre cei 26.000 de utilizatori inregistrati in sistem, peste 16.000 au ales sa se deplaseze cu cele peste 300 de biciclete puse la dispozitie, în 2022„, transmiteau la finele lunii februarie reprezentantii STPT.

 

Exit mobile version