Opinia Timisoarei

Primaria Timisoara a sistat contractul pentru documentatie la Magistrala Verde, ‘cel mai ambitios si vizionar proiect de regandire a modului in care ne deplasam in oras’

TIMISOARA. Studiul de Fezabilitate costa 240.000 de euro si ar fi trebuit sa fie deja gata, insa Primaria Timisoara a decis sa opreasca contractul aflat in derulare pentru documentatia care sa stea la baza transformarii Caii Sagului in Magistrala Verde a orasului.

Planul, numit drept ‘cel mai ambitios si vizionar proiect de regandire a modului in care ne deplasam in oras’, a fost anuntat de primarul Dominic Fritz inca din 2021.

In 2022 i-a si incredintat realizarea Studiului de Fezabilitate si a Proiectului Tehnic firmei FIP Consulting, abonata la contracte cu Primaria Timisoara. Aceasta a mai realizat documentatii pentru modernizarea statiilor STPT de pe linia tramvaiului 1, pentru viitorul Pod Solventul, dar o face si pe cea pentru radiala care sa lege Gara de Nord si Pasajul Solventul de viitoarea Centura Vest a Timisoarei.

In noiembrie 2022, pe cand lucra la SF-ul pentru Magistrala Verde, FIP Consulting lansa si un sondaj online in care ii intreba pe timisoreni cum ar vrea sa arate in viitor Calea Sagului.

CITESTE SI: Firma care incaseaza de la Primaria Timisoara 240.000 de euro ca sa faca documentatia pentru Magistrala Verde ii ‘intreaba’ pe timisoreni online cum ar vrea sa arate in viitor Calea Sagului

In urma cu cateva luni, insa, Primaria Timisoara a sistat contractul, anunta consilierul PRO Romania Roxana Iliescu, care a cerut informatii despre acest proiect a carui documentatie ar fi trebuit deja predata municipalitatii.

Proiectul asta intr-atat de ambitios si vizionar trebuia sa-l vedem macar pe hartie acum in august, dar ce sa vezi, ghinion, mai trebuie sa asteptam…Cat? Nu se stie si va explic imediat de ce…
📌Asadar, Contractul pentru serviciile de proiectare (faza DALI si Proiect Tehnic), plus asistenta tehnica din partea proiectantului in valoare de 986.990 lei, fara TVA, a fost semnat in 3 octombrie 2022.
📌Ordinul de incepere a fost dat in 17 octombrie 2022, durata de executie a documentatiei fiind de 10 luni de la aceasta data.
Prin urmare, acum in august se implinea termenul contractual privind predarea documentatiei/ avize.
📌Contrar celor stipulate in contract insa, in loc de DALI + PT si avizele aferente conform Certificatului de Urbanism, avem in schimb o sistare a acestui contract.
Din informatiile pe care tocmai le-am primit, la solicitarea proiectantului, inca din martie anul curent, primaria fara sa zica nici pas, a sistat pur si simplu executarea contractului.
Ce mi se pare scandalos este faptul ca sistarea nu ar opera pana la o anumita data, ci pana la obtinerea avizelor de catre proiectant, in conditiile in care in contract s-a prevazut termenul de 10 luni pentru elaborare DALI+PT si obtinere avize!
Stiti vorba aia, pentru unii muma, pentru altii ciuma?! In cazul asta nu o sa-l auzim pe primar laudandu-se ca aplica penalitati de intarziere… Au rezolvat-o, “sa fie bine ca sa nu fie rau”… pentru proiectant, desigur! 😂😂🤦🏻‍♀️„, a transmis consiliera Roxana Iliescu.

***

Va reamintim, conform planului anuntat de primarul Dominic Fritz pentru remodelarea Caii Sagului si transformarea ei in Magistrala Verde, de 3 km, a orasului, „se urmareste o transformare urbana durabila prin utilizarea solutiilor verzi si digitale prietenoase cu mediul, avand benzi dedicate transportului verde, piste de biciclete, rastele, spatii verzi, statii de reincarcare electrice rapide pentru masini, imbunatatirea sistemului de management al traficului, pentru o fluidizare a circulatiei atat la orele de varf, cat si in afara acestora„, dupa cum se arata in documentatia ce a insotit licitatia pentru gasirea firmei care sa intocmeasca documentatia.

Proiectul prevedea 3 segmente de interventie:
1. bulevardul 16 Decembrie, de la Piata Mocioni, cunoscuta drept Kuttl ori Sinaia (fara piata, aceasta urmand sa fie cuprinsa in alt proiect de reamenajare) pana la Piata Iuliu Maniu,
2. Calea Sagului, de la Piata Iuliu Maniu pana la intersectia cu bulevardele Liviu Rebreanu si Dambovita,
3. Calea Sagului, de la intersectia cu Rebreanu si Dambovita pana la Shopping City.

Viteza mai mare pentru autobuze

In ceea ce priveste carosabilul, una dintre cele doua benzi pe sens ar urma sa fie lata de cel putin 3,5 metri si trebuie studiat scenariul in care una dintre benzi sa fie dedicata exclusiv transportului public.
Viitoarele piste de biciclete vor trebui sa aiba o latime de 1,5 metri pe sens, iar trotuarele 2-3 metri. Pentru spatiile verzi e prevazuta o fasie cu latimea de 1,5 metri pe fiecare parte a bulevardelor.

Vor fi reamenajate parcarile intercalate cu aliniamentul de arbori si vor fi puse rastele pentru biciclete. Ar urma sa fie amenajate intersectiile cu strazile care dau in Calea Sagului si in 16 Decembrie, iar in cazul celor cu o banda, vor fi suprainaltate trecerile de pietoni si traversarile pentru biciclisti.

Sunt prevazute si marcaje cu pavaj tactil, contrast de culoare si avertizare sonora pentru persoanele cu dizabilitati, iar statiile STPT vor fi schimbate si dotate cu mijloace de informare moderne.

Va fi studiata si posibilitatea cresterii vitezei de deplasare pentru mijloacele de transport in comun.

Copacii, taiati si inlocuiti cu tei si artari

Cat priveste copacii ce strajuiesc acum cele doua bulevarde, administratia Fritz vrea sa-i taie si sa-i inlocuiasca.
Conform documentatiei pentru licitatie, de la Piata Iuliu Maniu si pana la intersectia cu Rebreanu/Dambovita acum sunt arbori Tamarix, despre care specialistii primariei spun ca nu sunt potriviti in zone cu curenti puternici, si din acest motiv s-au deformat. In locul lor se propune plantarea unor tei argintii.

Cat priveste copacii de pe Calea Sagului catre Shopping City, acum avem frasini imbatraniti ce ar putea fi schimbati cu artari argintii.

Mobilierul ce va fi montat de-a lungul celor doua bulevarde va oferi posibilitatea incarcarii solare a telefoanelor mobile ori a altor dispozitive.

Documentatia si proiectarea 10 luni, santierul pe Magistrala Verde 3 ani 

In 5 luni ar fi trebuit sa fie gata documentatia, iar in alte 5 proiectarea, pentru ca alte 36 de luni sa fie dedicate asistentei tehnice pentru viitoarele lucrari de pe cele doua bulevarde. Santierul, dupa ce ar fi fost gasit si un constructor, ar trebui sa dureze 3 ani.

Cand a dezvaluit planul pentru Magistrala Verde, primarul Dominic Fritz preciza ca isi pune nadejdea in bani din Planul National de Redresare si Rezilienta.

Exit mobile version