TIMISOARA. A fost facut public studiul in baza caruia administratia Fritz vrea sa infiinteze o noua structura – „Serviciul public de administrarea, intretinerea si exploatarea locurilor de parcare si stationare din Municipiul Timisoara„.
Opiniatimisoarei.ro va anunta in premiera ca Primaria Timisoara urmeaza sa extinda sistemul Timpark, ca va impune abonamente in cartiere si va reimparti parcarile pe zone.
Municipalitatea a realizat cu specialistii primariei o documentatie legata de situatia actuala a locurilor de parcare si stationare din oras, neajunsurile sistemului in acest moment, modificarile urmarite si rezultatele asteptate prin incredintarea ori gestionarea directa serviciului de administrare a zonelor in care primaria are amenajate parcari.
Conform studiului primariei, in Timisoara exista, la ora actuala, 47.445 locuri de parcare si 32.805 locuri de stationare. Dintre acestea, in cadrul Sistemului de parcare TimPark, se regasesc in exploatare 9.903 de locuri de parcare, astfel:
– 338 de locuri de parcare se regasesc in zona tarifara 0 (verde);
– 1.883 de locuri de parcare se regasesc in zona tarifara I (rosie);
– 6.442 de locuri de parcare se regasesc in zona tarifara II (galbena);
– 1.240 de locuri de parcare se regasesc in zona tarifara III (albastra).
Desi nu exista si un numar real al masinilor din Timisoara, intrucat la cele ale cetatenilor platitori de impozite se adauga autoturismele inmatriculate in alte judete, masinile de serviciu sau aflate in tranzit, dupa ce au analizat… unele statistici, expertii primariei au identificat 4 probleme majore:
a) Lipsa locurilor de parcare in raport cu numarul de autovehicule;
b) Utilizarea ineficienta a locurilor de parcare, in special in zona centrala, in sensul folosirii acestora de un numar redus de vehicule, care ocupa locurile respective pe o durata mare de timp;
c) Existenta unor locuri de parcare publice in lungul arterelor principale ale orasului, care reduc capacitatea de circulatie a arterelor respective;
d) Diversificarea posibilitatilor de plata a parcarii, alte posibilitati moderne de incasare a taxei de parcare in parcarile cu plata ceea ce conduce la ineficienta incasarii taxelor aferente serviciului;
Conform studiului, aceste probleme ar putea fi ameliorate ori rezolvate prin infiintarea acestui serviciu de gestionare a parcarilor care ar avea urmatoarele atributii:
a) Crearea de parcari noi si incasarea tarifelor aferente;
b) Implementarea unui sistem de management al parcarilor publice;
c) Diversificarea posibilitatilor de incasare a tarifelor parcarilor publice cu plata;
d) Realizarea obiectivului planului de mobilitate urbana prin descurajarea parcarii pe termen lung in centrul orasului;
e) Eficientizarea incasarilor provenite de la acest serviciu.
Documentatia cuprinde si o lista de propuneri cu un set de masuri rapide ce ar imbunatati situatia:
– reconfigurarea sistemului de parcare prin zonificarea acestuia pentru o mai buna administrare a locurilor de parcare existente pe raza municipiului si pentru crearea de venituri la bugetul local;
– utilizarea cat mai eficienta a locurilor de parcare existente;
– oferta de taxare prin mijloace moderne: telefonie mobila;
– inasprirea legislatiei locale privind parcarile ilegale si angrenarea in aplicarea acestora a Politiei Locale.
Facilitatile de parcare, indiferent de tip, trebuie sa includa si locuri de parcare rezervate persoanelor cu handicap.
Este prevazuta si o lista de investitii necesare pentru modernizarea si extinderea spatiilor de parcare din Timisoara:
a) Crearea unui sistem integrat de management al parcarilor publice, care sa asigure, printre altele:
– Controlul in timp real a starii de ocupare a locurilor de parcare cu plata, in anumite zone de parcare;
– Informarea conducatorilor de vehicule asupra numarului de locuri disponibile, prin intermediul panourilor cu afisaj electronic si a aplicației e-parking, pentru anumite zone de parcare;
– Confirmarea achitarii tarifului de parcare, in cazul platilor efectuate prin SMS sau aplicația e-banking;
– Emiterea de avertismente asupra expirarii duratei de parcare pentru care a fost achitat tariful corespunzator;
– Controlul facil si eficient al cazurilor in care locurile de parcare sunt ocupate fara plata tarifelor corespunzatoare si aplicarea sancțiunilor corespunzatoare;
– Arhivarea datelor referitoare la gradul de ocupare a parcarilor, sancțiuni aplicate, etc. si crearea de statistici;
– Supraveghere video a spațiilor de parcare;
– Posibilitatea integrarii cu alte sisteme inteligente de transport: sistemul de management adaptiv al traficului, sistemul bike-sharing, park & ride;
b) Achizitionarea unui subsistem central care colecteaza si proceseaza datele primite de la echipele din teren, inregistreaza achitarea tarifului de parcare indiferent de forma de plata utilizata, monitorizeaza locurile de parcare, actualizeaza in timp real baza de date referitoare la locurile de parcare ocupate si achitarea taxei pentru acestea, transmite informatii catre echipele din teren prin care confirma inregistrarea achitarii tarifului in cazul formelor de plata la distanta,etc;
c) Achizitionarea de subsisteme mobile care sa asigure verificarea achitarii taxei de parcare in teren;
d) Crearea unei platforme online care sa asigure vizualizarea locurilor de parcare libere;
e) Crearea unui ghiseu unic situat intr-o zona accesibila a municipiului care sa asigure incasarea taxelor specifice de parcare, acordarea de informatii catre cetateni, preluarea si solutionarea reclamatiilor;
f) Achizitionarea unui autovehicul personalizat care va fi folosit in activitatea de control si/sau de blocare/deblocare roti;
g) Mijloace de comunicatie voce si date specifice;
h) Echipamente de inregistrare pentru dovada parcarii neregulamentare (aparat foto, camera video, tableta sau telefon);
i) Calculator portabil cu conexiune la internet si imprimanta mobila pentru tiparirea formularelor de constatare;
j) Minim 25 de dispozitive de blocare/deblocare roti, aflate in stare corespunzatoare de functionare;
k) Indicatoare de semnalizare corespunzatoare a parcarii (panou, stâlp, panou aditional);
l) Marcaje rutiere pentru locurile de parcare.
Infiintarea acestui serviciu public de administrare, intretinere si exploatare a locurilor de parcare si stationare care sa functioneze pe principiul gestiunii directe va fi supusa dezbaterii publice si mai apoi votului in Consiliul Local.
Noua societate va avea personalitate juridica si buget propriu, va prelua baza materiala, precum si intregul personal actual angajat al serviciului de Administrare Parcari din cadrul Societații Drumuri Municipale Timisoara SA.
In scurt timp este asteptata publicarea propunerii de Regulament de parcare in Timisoara pe care administratia Fritz vrea sa-l implementeze de anul viitor.
Studiul poate fi consultat AICI.