TIMISOARA. Ce-i lipseste chelului? Nicolae Robu o comite din nou! Primarul Timisoarei a gasit o solutie fara precedent pentru traficul sufocat din oras: vrea metrou! Propunerea sau, mai bine zis, tichia de margaritar a fost inclusa in Planul Urbanistic General al Timisoarei, a dezvaluit astazi Nicolae Robu.
Primarul Nicolae Robu i-a pus gand rau caii ferate care traverseaza Timisoara. Viseaza sa o introduca in subteran si sa o foloseasca la comun cu CFR-ul. Adica vor trece acceleratele alternativ cu vagoanele de metrou si chiar tramvaiele.
„PUG-ul Timisoarei este finalizat in stadiu de proiect, apt de a fi pus in dezbatere publica. (…) Vrem ca linia ferata care rupe orasul in doua sa fie dusa in subteran, si in locul ei sa avem o fasie care traverseaza orasul, cu o latime de aproximativ 60 de metri, unde sa se poata amenaja un bulevard la nivelul secolului 21. Cu cladiri, care vor fi aprobate doar ca elemente ale unei conceptii unitare asupra intregului bulevard, cu alei pietonale, spatii verzi, benzi de biciclete, benzi speciale pentru transpoort in comun si corespunzatoare pentru traficul obisnuit. Vom crea sansa greu de repetat pentru Timisoara de a avea un mare bulevard. este una dintre componentele vizionare ale PUG-ului. (…) e un proiect de viziune. PUG-ul are prevederi care produc efecte imediate, dar creioneaza si directii de dezvoltare pe termen lung”, a declarat primarul Timisoarei Nicolae Robu.
Intrebat daca, inainte de a introduce in Planul Urbanistic General al Timisoarei o asemenea propunere a discutat sau nu cu reprezentantii CFR, primarul Nicolae Robu a raspuns senin: „NU!„. Dar a tinut sa precizeze ca vrea metrou pentru timisoreni, care, in viziunea sa, poate folosi aceleasi linii cu tramvaiele, dar si cu trenurile CFR.
„Aceasta este optiunea noastra si viziunea noastra asupra Timisoarei vizavi de calea ferata. Am analizat si varianta cu estacada, evident, si varianta ca linia ferata sa iasa din oras, dar pana la urma concluzia noastra a fost ca cea mai potrivita varianta este ducerea in subteran a liniilor de cale ferata. Aceasta varianta ar prezenta si avantajul ca pe acele linii de cale ferata am putea avea si transport in comun urban, sa-i zicem metrou, am putea folosi in partaj linia de cale ferata pentru trenuri in sensul consacrat al termenului, dar si pentru mijloace de transport in comun pe cale ferata de tip urban: tramvai, metrou”, a spus cu multa convingere primarul Timisoarei.
Primarul Robu are doar o… viziune, nu stie absolut nimic despre oportunitatea unei asemenea investitii, la ce suma s-ar ridica, si, concret, in ce conditii
„Nu s-a discutat cu cei de la CFR”, a raspuns senin primarul. Nici daca s-ar putea face o asemenea investitie in Timisoara, nici daca ar fi bani de asa ceva. In plus, sunt necesare o sumedenie de aprobari.
„Cand se intocmeste PUG-ul, mai intai se vine cu viziunea, se supune proiectul dezbaterii publice, se adopta apoi la nivel local, dupa care proiectul adoptat se transmite guvernului pentru a fi avizat de mai multe ministere. Abia dupa ce se obtin toate avizele de la ministere, PUG-ul se considera in vigoare si orice dezvoltare urbana din acel moment trebuie sa fie in consonanta cu prevederile sale”, a explicat Nicolae Robu.
Potrivit primarului, in urmatoarele 6-8 luni Timisoara ar putea avea un nou PUG. Cat despre modalitatile de indepartare a caii ferate care traverseaza orasul pe o distanta de aproximativ 8 km si in vechea administratie s-au cautat solutii. Pe atunci, s-a stabilit ca varianta cea mai buna ar fi ridicarea liniilor pe estacada. Sumele pentru aceasta lucrare insa erau uriase, iar proiectul a fost abandonat. Fostul director al Regionalei CFR Timisoara declara in 2012 pentru www.opiniatimisoarei.ro ca investitiile sunt foarte mari, iar CFR era la faza de a reabilita culoarele si de a gandi cum sa faca un transport mai rapid si in conditii cat mai aproape de UE.
„Noi intentionam sa adoptam un PUG care sa permita dezvoltarea Timisoarei cativa zeci de ani de acum inainte. Noi am discutat si aceste discutii se poarta de foarte multi ani in Timisoara, si eu am participat la ele si in urma cu 7-8 ani… ce varianta ar fi pentru calea ferata. Analizand cele trei variante – subteran, estacada si scoaterea in afara orasului -, cei care am participat la dezbateri am ajuns la concluzia ca cea mai potrivita varianta de lucru ar fi aceasta. Specialistii au prezentat avantaje si dezavantaje pentru fiecare dintre ele si desigur ca in final eu trebuie sa am o optiune cu care ne prezentam in dezbatere publica si optiunea mea, care este in consonanta si cu cea a tuturor arhitectilor implicati, este aceasta”, a conchis edilul Timisoarei.