TIMISOARA. Programate initial sa ajunga la Timisoara in aprilie, apoi in aceasta vara, primele autobuze electrice Karsan fabricate in Turcia, dintre cele 44 comandate, vor veni, cel mai probabil, in toamna.
O spun reprezentantii primariei, care precizeaza ca acestea vor fi trimise, pe rand, asa cum s-a intamplat si in cazul tramvaielor de la Bozankaya. Nu exista insa un termen clar.
„Autobuzele electrice noi din Turcia sunt programate sa soseasca, la Timisoara, in toamna acestui an. La fel ca si in cazul tramvaielor, acestea vor fi transportate unul cate unul, nu toate deodata„, a declarat Bogdan Marta, purtatorul de cuvant al Primariei Timisoara
Pana la acel moment, trebuie ajustate preturile din rezerva de implementare a proiectului cu bani europeni derulat de Ministerul Dezvoltarii.
Conform documentatiei care a stat la baza unei hotarari ce a fost supusa aprobarii Consiliului Local, era nevoie de o actualizare intrucat, sustin reprezentantii Primariei Timisoara, „razboiul din Ucraina a dus la cresteri majore ale preturilor marfurilor la nivel global, afectand inclusiv pretul materiilor prime precum: petrol, gaze naturale, consumul cu energia electrica si termica iar situatia economica internationala determinata de lipsa componentelor electronice si electrice in si post SARS-CoV-2, a afectat puternic piata constructiilor de masini din intreaga lume (…) In aceste conditii activitatea KARSAN OTOMOTIV SANAYII VE TICARET A.Ş este afectata deoarece preturile sunt in continua crestere, respectiv costurile cu energia electrica, termica si combustibil, precum si a produselor importate din Turcia, aspecte care in mod evident afecteaza activitatea societatii si posibila indeplinire a contractului„.
Astfel, conform OUG nr. 64/2022, destinata platii ajustarilor de pret ale contractelor de achizitie publica prin incheierea de act aditional la contract, Primaria, ca beneficiar, se poate indrepta spre rezerva de implementare pentru reechilibrarea contractelor, care poate fi utilizata numai pentru plata diferentelor de pret, fara a depasi pragurile stabilite de lege (50% din valoarea contractului).
Cele 44 de autobuze electrice pentru Timisoara, avand fiecare lungimea de 18 metri, costau initial 162,3 milioane de lei cu tot cu TVA, impreuna cu 15 statii de incarcare rapida si 44 de statii de incarcare lenta.
Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei a inceput demersurile pentru cumpararea lor pe bani europeni inca din februarie 2019, dar prima licitatie a esuat.
In vara lui 2021, in august, a fost anuntat castigatorul licitatiei, firma Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret AS din Turcia, si a fost iscalit contractul cu Primaria Timisoara.
Mijloacele de transport au o garantie de 6 ani sau 420.000 de kilometri.
UPDATE: Consilierii locali au aprobat in sedinta de marti ajustarea preturilor din rezerva de implementare a proiectului cu bani europeni derulat de Ministerul Dezvoltarii, pentru cele 44 de autobuze electrice fabricate de firma Karsan.