TIMISOARA. Incepute si aproape terminate cu bani de la bugetul local, doua dintre lucrarile mari de infrastructura din Timisoara vor beneficia si de fonduri europene. Este vorba despre Bulevardul Cetatii si Calea Buziasului (Stan Vidrighin), aflate inca in santier, pentru care si fosta administratie isi punea nadejdea in decontarea insemnata cu bani UE, fie si dupa finalizare. Cu alte cuvinte, primim fondurile in contul sumelor deja cheltuite.
Reprezentantii ADR Vest au anuntat ca joi au fost semnate contractele de finantare prin programul <Prioritatea 7 a PR Vest, „Regiune cu mobilitate sustenabila”>.
„Astfel, proiectul „Reabilitare linii de tramvai si modernizarea tramelor stradale in Municipiul Timisoara, Traseul 4, Bulevardul Cetatii” are o valoare totala de peste 110 milioane de lei, dintre care aproape 77 de milioane de lei sunt fonduri nerambursabile. La finalul proiectului, atat linia de tramvai, cat si trama stradala vor fi reabilitate pe o lungime de 3,5 kilometri; va fi amenajat un traseu de piste de biciclete de o parte si alta a Bulevardului Cetatii, pe o lungime de 2,88 km; si se va crea un culoar pietonal prin modernizarea trotuarelor pe o lungime de 3,67 km. De asemenea, vor fi amenajate spatiile verzi pe o lungime de 1,88 km, iar iluminatul public va fi amenajat pe o lungime de aproape 3,4 km.
Pe traseul tramvaiului vor fi amenajate 9 statii publice de transport modernizate, 5 sisteme noi de bike-sharing si 3 sisteme de management al traficului. De asemenea, vor exista 4 tipuri de masuri de accesibilizare – marcaj tactil, rampe de acces şi sisteme acustice a instalatiilor de semaforizare. in total, vor fi aproape 20.000 de metri patrati de spatii verzi modernizate si aproape 1.000 mp de spatii verzi noi„, transmit reprezentantii ADR Vest, reamintind coordonatele proiectului de pe Cetatii care trebuie sa fie gata pana in 30 iunie 2024 ca sa nu piarda finantarea.
„Celalalt proiect pentru care a fost semnat contractul de finantare astazi, „Reabilitarea liniilor de tramvai si modernizarea tramelor stradale in Municipiul Timisoara, Traseul 2, Calea Stan Vidrighin”, are o valoare totala de 101 milioane de lei, dintre care 77,8 milioane sunt fonduri nerambursabile. Aici, va fi refacuta si modernizata linia de tramvai, pe o lungime de 3,6 km. Pe toata lungimea traseului va fi reabilitat sistemul rutier existent, dar si trotuarele de pe ambele parti ale caii; si va fi amenajata o pista de biciclete de aproape 3,4 kilometri.
In plus, 10 statii de transport public vor fi modernizate si vor fi amenajate 4 sisteme noi de bike-sharing; precum si doua sisteme de management al traficului. Aproape 10.000 de metri patrati de spatii verzi vor fi modernizate; si vor fi create peste 2.800 mp de astfel de spatii. De asemenea, vor exista 4 masuri de accesibilizare persoane cu dizabilitati: locuri de parcare speciale; aplicarea de marcaj tactil; rampe de acces si sisteme acustice a instalatiilor de semaforizare”, au mai transmis reprezentantii ADR Vest, mentionand, de asemenea, lucrarile prevazute in contract si care trebuie sa fie gata pana la 31 decembrie 2024 ca sa beneficieze de finantarea europeana.
Ambele proiecte sunt insa foarte avansate.
„Mobilitatea reprezinta o componenta vitala a dezvoltarii urbanistice si a calitatii vietii in comunitatile din Regiunea Vest. intr-o lume in continua expansiune, este imperativ sa adoptam solutii inovatoare si sustenabile pentru a gestiona eficient fluxurile de transport, pentru a reduce impactul asupra mediului si pentru a imbunatati experienta locuitorilor oraselor noastre. Implementarea infrastructurii pentru biciclete si modernizarea retelei de transport public sunt doar cateva exemple ale initiativelor sustinute de fondurile europene, care vor contribui la reducerea emisiilor de carbon si la cresterea calitatii vietii. De aceea, nu pot decat sa ma bucur ca primele contracte semnate prin Programul Operational Vest vizeaza investitii chiar in aceasta prioritate. Vom continua sa fim dedicati implementarii proiectelor inovatoare care vor aduce beneficii pe termen lung comunitatilor noastre si vor contribui la atingerea obiectivelor globale de sustenabilitate”, a declarat Sorin Maxim, directorul general al ADR Vest.
Cele doua proiecte sunt finantate prin Interventia Regionala 4.1 a Programului Regional Vest, Mobilitate urbana sustenabila, apelul de proiecte PRV/4.1/1.1 Mobilitate urbana sustenabila – UAT municipii. Apelul este unul de tip necompetitiv si ofera un buget total de 157,36 milioane de euro. Proiectele pe acest apel mai pot fi depuse pana in 5 aprilie 2024.