Autoritatile din Timis vin cu o noua promisiune pentru 2011: nu vor mai face nici o promisiune! Nimeni nu mai vrea sa dea un termen clar pentru finalizarea marilor proiecte, multe dintre ele devenite deja istorie si dau vina pe cei care contesta licitatiile, blocand astfel lucrarile in instanta. Autostrada Timisoara-Arad nu va fi gata nici anul acesta, desi mai marii Ministerului Transporturilor dadeau asigurari ca in 2011 aceasta va fi inaugurata.
In fapt lucrurile nu stau deloc asa, iar un termen real nu pot oferi nici chiar reprezentantii Directiei Regionale de Drumuri si Poduri din Timisoara, care supervizeaza constant lucrarile. Acestia spun ca din cauza conditiilor meteo nefavorabile, lucrarile au fost sistate, urmand sa demareze la inceputul lunii februarie.
Un alt proiect de infrastructura la fel de important este centura de Sud a orasului care exista, deocamdata, doar pe hartie, astfel ca mai poate dura chiar si un an pana cand se va organiza santierul.
Un alt proiect “etern” este deponeul de la Ghizela care, dupa multe amanari, trebuia sa fie gata in toamna anului trecut. Autoritatile judetene au stabilit acum un nou termen, respectiv primavara acestui an.
Nici Primaria Timisoara nu sta prea bine la capitolul promisiuni respectate. Pasajul din Calea Sagului, Parcul Copiilor, Casa Casatoriilor, proiectul Vaporetto, sunt doar cateva din investitiile care ar fi trebuit sa devina demult realitate.
Marile proiecte ale Timisoarei au ramas impotmolite in criza
In 2010, Consiliul Judetean Timis a fost principalul investitor in judet, dupa cum a afirmat presedintele institutiei, Constantin Ostaficiuc. Cu un total de peste 30 de milioane de euro rulati in lucrari de infrastructura, sanatate, servicii sociale si cultura, CJ Timis a anuntat ca trendul investitiilor va continua si in 2011. Cea mai asteptata lucrare este deponeul ecologic din satul Sanovita, comuna Ghizela. Valoarea investitiei depaseste 50 de milioane de euro. Investitia trebuia sa fie gata in toamna lui 2010, insa, la finalul anului trecut, termenul avansat de catre sefii CJT a fost primavara lui 2011. Prima etapa care va avea loc este licitatia pentru operatorul care va administra groapa ecologica de gunoi. „Se lucreaza acum la finalizarea caietului de sarcini pentru licitatia care va desemna operatorul. Preconizam ca aceasta licitatie va avea loc in primavara”, a declarat Jana Lavrits, purtatorul de cuvant al CJT. Lucrarile la deponeu sunt realizate in proportie de 90%, dar au fost sistate pe perioada iernii, asa ca luna aprilie este cel mai optimist moment in care primele masini de gunoi vor pleca spre Ghizela.
Castelul Huniade va prinde viata cu bani europeni
O investitie importanta care va incepe este reabilitarea Castelului Huniade, cea mai veche cladire din Timisoara in care au avut loc activitati in permanenta, de 700 de ani.
Peste 8,5 milioane euro, fonduri europene, este suma cu care Muzeul Banatului trebuie sa se transforme complet pentru a se readuce viata de castel in mijlocul orasului. Pentru ca acest proiect sa fie viabil, presedintele CJT a propus demolarea „acvariului” de sticla de langa Opera. Directorul Muzeului Banatului, Dan Ciobotaru, spune ca lucrarile vor incepe in primavara acestui an si ar putea dura trei ani. „Cred ca lucrarea va incepe in primavara. Vrem sa dam viata cladirii. Noi am propus o destinatie a spatiilor, cat si pentru curte. Expozitiile vechi ciunteau din valoarea salilor din castel, acopereau peretii in sala cavalerilor, de la etajul 1. Aceste sali trebuie sa ramana deschise, ba chiar sa gazduiasca evenimentele mondene ale orasului. Noi am propus o destinatie a spatiilor, cat si pentru curte. Am propus birouri administrative in mansarda, pentru specialistii cercetatori. Vor fi si spatii comerciale, cu suveniruri legate de muzeu, cartile pe care le editam, reproduceri”, a explicat directorul.
Biblioteca virtuala si maternitate noua
In 2011 ar putea incepe si lucrarile la o noua maternitate, langa Spitalul Judetean, proiect generat tot de Consiliul Judetean. „Timisoara are nevoie de o maternitate noua, cu dotari de ultima generatie. Vom porni acest complex, care se va localiza intre Casa Austria si Spitalul Judetean si blocurile ANL pe care le-am facut pentru rezidenti”, a declarat Ostaficiuc. Discutii exista de cativa ani si pentru construirea unei cladiri de afaceri, a unei biblioteci si a unei parcari subterane in zona centrala, pe locul fostului
„Este prinsa si o parcare subterana, dar tinta principala a acestei locatii este o biblioteca virtuala. Va fi o biblioteca in care sa gasim tot ce s-a intamplat in Timisoara in toate domeniile, cultural, educativ, sportiv, invatamant, o biblioteca virtuala la care sa avem acces la cele mai noi cunostinte are tehnologiei in domeniul IT. Asta este o tinta principala pentru mine in acest proiect, o lume a tehnologiei cu acces direct din strada. Nu s-a intamplat inca in Romania, sper sa iasa”, declara, in toamna anului trecut, Ostaficiuc. Pentru centrul de sustinere a afacerilor s-a depus cerere de finantare pe fonduri europene, la finele lunii noiembrie, o data cu un alt proiect, de infiintare a unui parc tehnologic de energii alternative, in localitatea Covaci.
Proiectul etern: Lacul Surduc
Unul dintre proiectele despre care s-a vorbit mult, dar care nu a ajuns la finalitatea dorita este transformarea zonei Lacului Surduc intr-un spatiu turistic, care sa atraga atentia si pe plan international, sau macar regional. In urma cu trei ani, finantarea de peste patru milioane de euro din fonduri Phare a fost pierduta de catre Consiliul Judetean Timis, motivul fiind faptul ca proprietarii de terenuri de la marginea lacului si-au ridicat constructii fara a avea autorizatie. Cum aceste autorizatii nu s-au obtinut in timp util, finantarea a picat. Ulterior, discutiile s-au axat pe „spargerea” proiectului in altele mai mici, pentru asfaltare, canalizare, protectia mediului. Zona este atractiva nu doar pentru timisenii de rand, aici avand casa de vacanta si Constantin Ostaficiuc, Dan Ioan Sipos sau Titi Stancu.
Proiectele primariei, impotmolite in procese
Cea mai mare temere a oficialilor din Primaria Timisoara sunt contestatiile. Acestia sustin ca foarte multe proiecte pe care le-au demarat nu au fost intarziate din vina lor, ci din cauza contestatiilor ajunse in instanta. Intr-o astfel de situatie se afla si Parcul Copiilor, a carui reabilitare ar fi trebuit sa inceapa acum patru ani. “Momentan sunt probleme in instanta. A fost
Un alt proiect tergiversat al Primariei este Casa Casatoriilor, si sediul pentru Directia de Evidenta a Persoanelor, o cladire noua de 500 mp patrati, situata langa Posta Mare. Aici lucrarile sunt in toi, dupa ce anul trecut au fost sistate din cauza unor neintelegeri cu constructorul.
“Acolo se lucreaza acum si s-a lucrat indiferent de conditiile meteo. Speram sa reusim sa o inauguram anul acesta”, spune Boncea. Corpul de cladire va cuprinde o sala pentru casatorii si patru birouri pentru ofiterii de stare civila. Pe acelasi amplasament, in partea din spate, se va amenaja o parcare auto.
Vaporasele pe Bega au ramas pana acum la stadiul de vis frumos. Chiar daca decolmatarea Begai s-a incheiat si raul a devenit navigabil, vaporasele nu au fost achizitionate inca. „Vom achizitiona zece vaporase in prima faza. Este, insa, dificil de spus cand timisorenii vor putea naviga pe Bega. Primul pas e facut, dar daca apar din nou contestatii, nu se stie cat se va amana”, a concluzionat Boncea.
Timisoara ramane deficitara la capitolul drumuri si anul acesta. Centura de Sud a orasului exista deocamdata doar pe hartie
Ne-au dat jumatate de inel. Pentru cealalta, respectiv centura Sud a orasului, se construieste inca pe hartie. „Proiectul este la faza de obtinere a indicatorilor tehnici. Va urma scoaterea la licitatie si prinderea intr-un program de finantare. Anul acesta s-ar putea sa fie analizate toate aceste etape, dar nu se stie cand vor incepe lucrarile, mai ales daca vor fi si contestatii”, a spus Horatiu Simion.
Acest tronson ar urma sa aiba 20.3 km, iar traseul care a fost aprobat intr-o sedinta extraordinara de consiliu local este urmatorul: Calea Sagului din apropiere de Parta, pe dupa Giroc, va ajunge apoi intre Timisoara si Mosnita si va iesi pe Calea Lugojului, unde se realizeaza pasajul, pe DN6. Finantarea constructiei centurii Timisoara – Sud va fi asigurata de Uniunea Europeana.
In ceea ce priveste drumurile municipale, purtatorul de cuvant al primariei, Flavius Boncea, spune ca anul acesta vor fi inaugurate, cu siguranta, lucrarile de pe Calea Torontalului si pasajul din Calea Sagului si ca vor demara noi lucrari. Costul lucrarilor pentru podul din Calea Sagului se ridica la 7.5 milioane de lei, iar cel pentru Calea Torontalului este de aproape 7 milioane de lei.
Autostrada este inca in chinurile facerii
Termenul promis de ministrul Transporturilor nu va fi respectat nici anul acesta. Tronsonul de autostrada Arad-Timisoara, in valoare de 124.399.671 euro, este inca la nivel de santier. Reprezentantii Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Timisoara spun ca pana acum au fost efectuate cam 40 la suta din lucrari, dar nu pot da un termen concret de finalizare a acestora din cauza vremii, chiar daca ministrul transporturilor, Anca Boagiu, dar si predecesorul ei, Radu Berceanu, sustineau ca de anul acesta vom ajunge la Arad pe autostrada.
“Pe la 40 la suta din lucrare a fost facuta pana acum. Eu va pot spune cand se va finaliza lucrarea, daca imi puteti spune cat tine gerul, cum sunt conditiile atmosferice. Sunt multe necunoscute pe care nu le putem prognoza. Noi speram ca spre sfarsitul lunii ianuarie sau februarie sa poata porni statiile de lucru. Am avut o iarna atipica si nu se poate vorbi de dorinta de a finaliza in 2011. Utilajele sunt gata sa intre, cand va tine si vremea cu noi”, a declarat directorul tehnic al DRDP Timisoara, Horatiu Simion.
Proiectul face parte din programul operational sectorial de transport, gestionat de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, pentru o lungime de 44,5 km, din care 12,25 km reprezinta lungimea variantei de ocolire Arad.