TIMISOARA. Arhitectii timisoreni iau pozitie in privinta reamenajarii Pietei Nicolae Balcescu. Acestia atrag atentia ca
singurul lucru de care se tine seama este infrastructura rutiera, iar pietonii sunt complet ignorati, mai ales cei cu probleme, si nu vor avea pe unde trece.
Sensul giratoriu, asa cum este el prevazut a se construi anihileaza si potentialul turistic al uneia dintre cele mai frumoase
intersectii din Timisoara.
Potrivit membrilor Ordinului Arhitectilor, filiala Timis, care au trimis o scrisoare deschisa primarului Nicolae Robu, apreciaza ca „inadmisibil” faptul ca s-a atribuit fara concurs contractul de proiectare, iar „solutia este una deformata si duce la cheltuirea fara real folos a banului public”.
Specialistii explica faptul ca din proiectul de amenajare a sensului giratoriu lipsesc o multime de lucruri extrem de importante si care sunt prevazute in strategia de dezvoltare a orasului cu care primarul Nicolae Robu se bate in piept.
Iata mai jos, integral, scrisoarea deschisa trimisa primarului Nicolae Robu de Ordinul Arhitectilor, filiala Timis.
„In atentia: Domnului Primar Nicolae Robu,
Piata Balcescu se afla in santier de scurt timp. Credem ca se omite sansa de a reamenaja aceasta piata istorica printr-o abordare integrata care sa tina seama de toti actorii implicati in viata ei, de toate grupurile de utilizatori, de la trecator, la locuitor, la comerciant, la enoriasi, la elevi, la oameni in varsta si persoane cu dizabilitati.
Planurile de reamenajare elaborate sub mandatul anterior nu au fost comunicate din timp, nu exista un stand informativ asupra modificarilor, nu exista nici un punct in care publicul sa se poata informa macar asupra deciziei deja luate.
Apreciem initiativa unei investitii aici, dar nu putem aprecia modul de derulare a ei. O piata importanta, cu fond construit valoros si maturizat, format din cladiri de secol XIX, inceput de secol XX si de la mijlocul secolului XX devine un mare sens girator lipsit de loc pentru oameni. Abordarea pietei, doar din perspectiva infrastructurii rutiere si a traficului individual auto, este gresita si va bloca un spatiu public valoros de a-si dezvolta adevaratul potential. Viziunea de transformare pe care actualul proiect o propune este gresita raportat la evolutii similare in orase europene, care speram ca sunt inca un model pentru Timisoara. Dominatia automobilului si perspectiva traficului individual ca singura conditionare a investitiei nu poate duce acest spatiu public important catre a deveni un loc pentru oameni, un spatiu public real si functional pentru cartierul Elisabetin si cu atractivitate la nivel de municipiu si regiune.
Potentialul turistic al pietei este complet ignorat si blocat pe viitor de actuala reamenajare.
Ne permitem afirmatia ca atribuirea fara un concurs de solutii a contractului de proiectare este inadmisibila, raportat la importanta Pietei Nicolae Balcescu si a dus la solutia deformata actuala si la cheltuirea fara folos real a banului public.
Din Conceptul de dezvoltare spatiala al Municipiului Timisoara aprobat prin HCL extragem:
(…) Structura strategiei contine 3 domenii integrate ce vor ghida dezvoltarea viitoare a orasului, in conditiile atingerii unei coeziuni teritoriale:
(…) Domeniul 3 – Stilul propriu al orasului, obtinut ca rezultat al derularii unor concursuri de arhitectura sau al altor proceduri de achizite publica bazate pe criterii de calitate a solutiei, a imaginii contemporane, a actiunilor de reabilitare si conservare a patrimoniului arhitectural, de folosire a mobilierului urban, a formelor de arta stradala si a evenimentelor culturale, a imaginii nocturne a orasului prin iluminatul stradal si al cladirilor, a imaginii active date de existenta zonelor pietonale.
De asemenea, din Conceptul de dezvoltare spatiala a Municipiului Timisoara se extrage:
Politica 5: Imbunatatirea calitatii si gestionarii domeniului public// Program 1:
Cresterea aclitatii spatiului public (pag. 48) Piata N. Balcescu este marcata explicit ca zona de interventie. Actualul proiect pus in executie nu contine insa elemente de imbunatatire a spatiului public (crearea de zone pentru evenimente culturale, marcaj tactil persoane cu handicap vizual, treceri la nivel pentru biciclete si persoane cu handicap, mobilier urban, plantatie arbori, etc.) asa cum rezulta din putinele materiale publice, ci doar elemente de fluidizare a traficului individual, fiind omise imbunatatirea elementelor de transport public (pozitia statiilor si accesibilitatea lor) si de mobilitate alternativca (piste velo).
In situatia in care nu s-a dorit reamenajarea conform unui concept nou si imbunatatit, pe siteul PMT exista singurul document care reglementeaza zona in cauza, PUD Piata Balcescu din 1998.
Cu respect,
Colegiul director Filiala Timis OAR”
Reprezentantii Primariei Timisoara nu au nimic de reprosat proiectului din Balcescu
„Eu nu am vazut acest document ca sa il pot analiza, insa va asigur ca am luat in considerare si alte elemente decat cele de trafic. Sigur, problema traficului era una esentiala in Balcescu, care pe langa faptul ca este o piata importanta din patrimoniul istoric al Timisoarei, este si un nod rutier extrem de important si era o problema de siguranta pe care trebuia sa o rezolvam. Insa faptul ca avem la dispozitie un sens giratoriu care poate fi amenajat atat din punct de vedere peisagistic, cat si al prezentei unui monument, pe de alta parte, faptul ca avem o extindere a spatiilor pietonale, o extindere cu 40% a spatiului verde, eu cred ca sunt elemente care tin tocmai de o fata cat mai frumoasa a Pietei Balcescu. Din acest punct de vedere, nu cred ca avem nimic de reprosat proiectului pe care il avem in acest moment„, a explicat viceprimarul Dan Diaconu.
sursa foto: eyeinthesky.ro